Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen

Inte jätteovanligt med lokaler som har betränadsförbud under vissa tider... Närmast min stad är det Hornborgasjön där man inte får gå hur man vill utan bara på hänvisade gångvägar.

Mvh // Johannes
 
Nu är Stekenjokksfjällen inte ett fjällområdet där jag rör mig, men jag tycker det låter förfärligt! Förbjudet att vistas på fjället?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/liga-stjal-sallsynta-fagelagg_7256263.svd

Lika bedrövligt är det såklart att ligor plundrar fridlysta fåglars bon. Men kan man verkligen förbjuda tillträde till naturen på det här viset?

Tråkigt!

Du får se till vad det fyller för syfte. Finns hyfsat med fjällräv i området. Förra året häckade även Fjälluggla för första gången i Sverige på länge. Klart att vi inte ska störa!
 
Du får se till vad det fyller för syfte. Finns hyfsat med fjällräv i området. Förra året häckade även Fjälluggla för första gången i Sverige på länge. Klart att vi inte ska störa!

Det är en fin poäng att vi inte ska störa. Men frågan gäller ju i det här fallet inte om vi stör - det står det ingenting om. Istället är det på grund av kriminalitet som det nu blir förbjudet att röra sig i området. Det är väldigt sorgligt.

Men låt oss föreställa oss att vi stör ute i naturen. Då kommer jag att tänka på en annan tidningsrubrik för dagen, nämligen den om att man önskar multiplicera turismen i Sverige, bland annat i fjällen:

http://www.dn.se/ekonomi/miljonsatsning-pa-turistmagneter

Där snackar vi eventuellt om att något djurliv skulle kunna störas...
 
Nu är Stekenjokksfjällen inte ett fjällområdet där jag rör mig, men jag tycker det låter förfärligt! Förbjudet att vistas på fjället?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/liga-stjal-sallsynta-fagelagg_7256263.svd

Lika bedrövligt är det såklart att ligor plundrar fridlysta fåglars bon. Men kan man verkligen förbjuda tillträde till naturen på det här viset?

Tråkigt!

Får nog säga att jag känner större olust vid tanken på att låta plundrare härja fritt. Bra att man åtminstone försöker få tag i personerna som plundrar...som synes är det ett tillfälligt reservat så förhoppningsvis kan man skrämma bort dem som berörs...

//J
 
För sjöfågeln har under många år skär och ösidor haft fågelskyddsområden under försommaren. Det har hjälpt på bestånden. Vi får hoppas det gör så i fjällen med. Junifjäll är inga höjdare för vandrare. Det blir bättre när det torkat upp. Samt vaden blivit lägre.
go tur
 
Förra året infördes tillfälliga tillträdesförbud runt de häckande fjällugglorna. I de allra flesta fallen så är det ju av oförstånd som folk stör fåglarna. Skidåkare eller skoterförare som rastar nedanför en fjällbrant kan skrämma bort en jaktfalk och avbryta häckningen om äggen är oskyddade i kyla.
 
Jag ser inget problem i att avlysa ett område under en begränsad tid för att skydda häckningsområden. Det finns tillräckligt med utrymmme åt alla och en var ändå! Och som jag förstått så är det en tillfälligt lösning för att få bukt på ett allvarligt problem. Ett problem som är allvarligare än den inskränkning det innebär för enskillda individer och deras val av strövområden. Myndigheterna gör inte detta för att jävlas. Det finns otaliga områden både i Sverige och utomlands som man avlyser på liknade sätt. I Afrika finns det områden totalt avlysta för människor. Det finns internationella förslag på att permanent få bort turismen i till exempel i polarområden då dessa stör med sin blotta närvaro. Ta ett samhällsansvar och hjälp polis och naturvårdsbevakarna med sitt jobb, genom att undvika detta område. Då slipper vi kanske sånna här åtgärder här i framtiden. Det är inte sorgligt att man avlyser ett område för detta ändamål! Det är sorgligt att det finns människor som inte respekterar vår natur och våra lagar!
 

avslutad210712

Gäst
Vilken tur då att vi i Norrbotten har lokala politiker som inte vill förbjuda utan tillåta. Vad undrar Ni då - jo de anser att promillegränsen till sjöss är alldels för låg och vill höja den till 1.0 därför att de som driver restauranger ute i skärgården tappar alltför många gäster när inte båtförarna får dricka och köra båt efteråt. Vilket parti de representerar spelar kanske mindre roll men turism är uppenbarligen viktigare än säkerheten till sjöss.
 
Jo, jag håller helt klart med om vad alla i den här tråden säger. Såklart ska vi göra vad vi kan för att skydda de här arterna. Men nu var det ju inte riktigt detta som saker gäller. Nyhetsartikeln gäller inte huruvida enstaka fjällvandrare skulle störa eller ej - och det antar jag att de inte heller gör i det specifika fallet, i vilket fall nämns det ej i artikeln - utan problemet som lyfts gäller kriminella, och uppenbarligen tämligen välorganiserade sådana, som sabbar för fåglarna. Och det gör frågan till tämligen politisk: är det då ett bra val att vilja få upp ÄNNU fler turister till fjällen?

Jag menar, så länge man inte massivt marknadsför fjällen till en bred och icke fjällkunnig målgrupp, kan vi kanske bättre räkna med att det fåtal vandrare som på egen hand skapar sig ett intresse för naturen också respekterar denna. Jag är orolig för vad en större exploatering av fjällvärlden kan leda till på sikt. Då lär vi nog få se många fler förbud av den här typen, alltså av arten: "Nu har allt det trampats ner och skräpats ner så mycket kring Kebnekaise att vi nog får ta och förbjuda tillträde här under några månader".

Summa summarum: Människor = problem. Många människor = fler problem.

Dystopiskt sinnad såhär på nationaldagseftermiddagen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.