Tarfala-Vistas

Hejsan!
Årets vandring ännu på planeringsstadiet.
En etapp som jag tidigare valt bort känns nu som ev. möjlig att genomföra.
Ser dessutom att STF ordnar en ledarledd tur denna sträcka. Kan man gå där med grupp borde jag kunna klara densamma.
Tarfala-Vistas eller är det bättre att gå från Vistas till Tarfala?
Tänker mig gå Kaskasvagge, förutsättningen är ju att bron vid vindskyddet finns där, men det kollar jag såklart upp innan. Sträckan bör vara drygt två mil och eftersom jag inte bär med tält är det ju viktigt att klara det på en dag. Morgonpigg och skapligt fjällvan.
Tänker mig gå i slutet på augusti.
Ni som gått sträckan har säkert en del goda råd och tips som jag hoppas Ni vill dela med Er av.
Yvonne
 
Hejsan!
Årets vandring ännu på planeringsstadiet.
En etapp som jag tidigare valt bort känns nu som ev. möjlig att genomföra.
Ser dessutom att STF ordnar en ledarledd tur denna sträcka. Kan man gå där med grupp borde jag kunna klara densamma.
Tarfala-Vistas eller är det bättre att gå från Vistas till Tarfala?
Tänker mig gå Kaskasvagge, förutsättningen är ju att bron vid vindskyddet finns där, men det kollar jag såklart upp innan. Sträckan bör vara drygt två mil och eftersom jag inte bär med tält är det ju viktigt att klara det på en dag. Morgonpigg och skapligt fjällvan.
Tänker mig gå i slutet på augusti.
Ni som gått sträckan har säkert en del goda råd och tips som jag hoppas Ni vill dela med Er av.
Yvonne

Jag har vandrat Vistas-Njunnji-Kaskasavagge-Tjeurolahko-Tarfala och det hann jag med (rätt tungt lastad) utan problem på en dag. Stigningen från Kaskasavagge till Tjeurolahko kändes förvisso i benen, men erbjöd ingen exceptionell påfrestning. Vidare var Tjeurolahko lättvandrat (jämfört med vad jag hade förväntat mig) med låga och platta block. Orienteringen underlättades dessutom med hjälp av generös rösning.

Du kommer att få en fin tur!
 
Hej!
Jag har gått sträckan Tarfala - Tjeuralako - Kaskasvagge- Vistasstugan från båda håll.
Sträckan är utmärkt på fjällkartan BD 6.
Brant upp från Tarfala bland sten. Jobbigt men inget svårt.
Det är mycket sten uppe på Tjeuralako men inte särskilt svårgånget. Kan vara svårorienterat vid dålig sikt.
En förutsättning är att bron över Kaskajåkka finns för fortsatt vandring mot Vistas.
Bitvis finns en tydlig stig att följa mot bron över Vistajokk.
 
Gick sträckan Vistas- tarfala via kaskevagge förra sommaren. Sträckan vistas- kaskevagge är väl markerad. Är en del stigning, men tar man det lugnt och stannar och njuter av utsikten är det inga större problem.

Sträckan kaskevagge- tarfala var något "svårare". Vi hade då rätt mulet och var ganska tungt packade. Det är en del stigning i väldigt stenigt landskap. Ganska dåligt markerad led, rösena låg med ojämna mellanrum och många var raserade. Fast det var inga större problem så länge man har hyfsad koll på kartan vart man är.

Det jag upplevde som svårast/ jobbigast var att ta sig ner för branten mot tarfala. Vi hade då regn så det var ganska halt.

Det är dock en väldigt imponerande utsikt över tarfala.
Hyfsat flås och bra väder är två ganska bra förutsättningar för att få en trevlig tur vistas- tarfala!

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
emilj Vistas - Tarfala Fjällvandring 4
4000 Abisko-Mårmast.-Vistas-Kaskavagge-Tarfala Fjällvandring 9
fjall01 Vistas-Tarfala Fjällvandring 8
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.