Kring Tarfala

Under mina fjällturer har diverse lockande dagsturer dykt upp. I sommar blir det en sån där "lösgodistur" där jag ska försöka plocka några russin som annars kan vara luriga att få till under en vandring. Tarfala är ett slags nav men jag tänker tälta även på andra platser.

Kaskasatjåkka är given. Kebnetjåkkaplatån vill jag se, samt Drakryggen och Rabots glaciär. Grottan i Kaskasavagge och Lisas stuga är andra idéer.

Har nån fått några idéer under vandringar kring Tarfalaområdet, tipsa mig gärna. :) Saker som kanske inte är så självklara som en hög topp eller dylikt, även om såna också är välkomna.
 
Svartsjön

Svartsjön eller Gaskkasjávri nordväst om Tarfalastugan är ett bra utflyktsmål. Fin utsikt över isfallsglaciären och Gaskkasbakti.
 
Svartsjön eller Gaskkasjávri nordväst om Tarfalastugan är ett bra utflyktsmål. Fin utsikt över isfallsglaciären och Gaskkasbakti.

Absolut! En tanke jag har är att gå Tarfala-Kaskasavagge via passen vid just Svarta sjön och vidare norrut. Tack för tipset dock :)

Jag funderar lite på tidsåtgång för Tarfala-Kaskasavagge vindskydd (OBS via Svarta sjön! Inte öster om Tarfalatjåkka). Hur många dagar behövs för den sträckan?
 
I fint väder rekommenderar jag att gå upp på Kaskasatjåkka via Tarfalapakte och Tarfalatjåkka. Snölegan vid Lillietoppen är en bekväm nerfart.
 
Maken och jag har tältet en natt precis alldeles intill Svarta sjö. Det var tom så att några som gick förbi frågade om vi kunde ta vatten från absiden! Mmm, i princip! En mäktig och annorlunda tältplats med, tror det är Kaskasapakte, nästan hängande över sig.
Rekommenderas.
Vi som redan har årets vandring gjord och börjat jobba igen är lite avundsjuka på er som ska upp nu. Så är livet, ha det gott där uppe,

pergit
 
Det är en mycket lockande dagstur! Är snölegan brant? Risk att den är isig?

Jag är rätt nyfiken på det aktuella snöläget där uppe, så ni som vet, tipsa gärna.

Jag har inte varit där i år, ifjol var det inte isigt. Det gick fort utför men var kontrollerbart. Jag visste inte hur isigt det var men hade isyxan som försäkring ifall jag skulle behöva en nödbroms. Använde den dock bara till att styra med!
 
Jag har inte varit där i år, ifjol var det inte isigt. Det gick fort utför men var kontrollerbart. Jag visste inte hur isigt det var men hade isyxan som försäkring ifall jag skulle behöva en nödbroms. Använde den dock bara till att styra med!

Okej, jag har ingen yxa utan bara stavar. Får hålla mig borta från halkriskerna :) Men snöfält är ju väldigt praktiska att ta sig ner på..
 
Absolut! En tanke jag har är att gå Tarfala-Kaskasavagge via passen vid just Svarta sjön och vidare norrut. Tack för tipset dock :)

Jag funderar lite på tidsåtgång för Tarfala-Kaskasavagge vindskydd (OBS via Svarta sjön! Inte öster om Tarfalatjåkka). Hur många dagar behövs för den sträckan?

1 dag. En del uppför är det ju så det blir lite segt om du har mycket på ryggen.

Snölegan nedanför Liljetoppen mot Tarfalasjön är inte jättebrant. Om den är isig så kan den naturligtvis vara problematisk men i och med att den är södervänd förmodar jag inte det är så troligt att du får knepigt med den.

Thure
 
1 dag. En del uppför är det ju så det blir lite segt om du har mycket på ryggen.

Snölegan nedanför Liljetoppen mot Tarfalasjön är inte jättebrant. Om den är isig så kan den naturligtvis vara problematisk men i och med att den är södervänd förmodar jag inte det är så troligt att du får knepigt med den.

Thure

Det var idel positiva nyheter.

Är nedvägen via Liljetoppsrännan isåfall bättre än vägen via Kaskasatjåkkaglaciären som ofta anses vara normalvägen? Då är det ju en kortare glaciärpassage alternativt brant blockterräng vad jag förstått, och isåfall ter sig ju ett medelbrant snöfält/blockhav som nästan lika bra?

Då verkar Tarfalapakte-Tarfalatjåkka-Kaskasatjåkka-Liljetoppsrännan vara den bästa vägen för en rundtur. Kommentarer?
 
Inte öster om Tarfalatjåkka). Hur många dagar behövs för den sträckan?

Annars är utsikten från passet över mot Tjeuralako värt en utflykt bara det. dvs normalvägen om du går till vindskyddet i Kaskasatjåkka från Tarfala.

Men det går ju att bara knata upp till kanten mot passet där det börjar plana ut och ta en fika och gå ner igen ...
 
Annars är utsikten från passet över mot Tjeuralako värt en utflykt bara det. dvs normalvägen om du går till vindskyddet i Kaskasatjåkka från Tarfala.

Men det går ju att bara knata upp till kanten mot passet där det börjar plana ut och ta en fika och gå ner igen ...

En eventuell topptur på Kaskasatjåkka kommer jag säkerligen att gå den vägen, och jag gick där ifjol också när vi kom från Kaskasavagge :) Då var det dock en molnslöja just över vargryggen, så jag går gärna dit igen om det är soligt.

Har en panoramabild på http://www.nolbykullen.se/hike/abnik.html om nån vill se :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.