Abisko-Mårmast.-Vistas-Kaskavagge-Tarfala

Hej

Sitter och spånar lite i sommarens vandring. Funderar på att antingen ta vägen från Abisko via Lapporten, vidare mot Vistastugan via Mårmastugan. Jag är dock osäker på vägen mellan Mårmastugan och Vistas. Det är ju ganska hög hjöd. Är det någon som vet om det finns tältplatser kring Mårmastugan, eller är det mycket sten och svår terräng??? Hur ser vägen ut mellan Mårma och Vistas, hinner man på en dags vandring eller bör man övernatta, om man inte springer genom bergen??? Alternativet till detta vore att ta sig till Vistas via Alesjaure. Jag har gått kungsleden mellan Abisko och Alesjaure och de vore lite tråkigt å gå samma väg två gånger. Vilken väg är att föredra???

Väl frame vid Vistas lutar det åt att ta sig till Tarfala via Kaskavagge, halva vägen är ju omarkerad så min fråga är hur terrängen ser ut, stenigt, brant, svårorinterart????

Jag har mesta dels gått på markerade leder tidigare och det börjar bli dags att söka sig lite längre ut i periferin. Är det någon som har några bra tips. Jag har bra utrustning och tror att man kommer långt på sunt förnuft, dvs inga onödiga risker.

Tacksam för alla typer av svar.

Go tur.
 
Sommaren 97 gjorde jag exakt denna tur:

"Summer Tour 1997
Sommarturen 1997 gick från Abisko genom Lapporten, upp vidare mot Mårmastugorna, över Vistasvaggi, längs med Kaskassvaggi med avstickaren öster om Tarfalatjåkka ned i Tarfaladalen och en avslutande toppbestigning av Kebnekaise innan duschen i Nikkaloukta kunde tas i anspråk.. "

Ovan saxxat från min hemsida där du också finner lite bilder...
- - - - - - -

Att tälta vid Mårmastugan skall inte vara några problem... Själva slog vi tältplats längs med jokken cirka 2 km innan Mårmastugorna... och nästa tältplats precis efter bron vid Vistas (pinnbröd!)...

Höjden från Kaskavagge till Tarfala är ganska stenig med större block som måste passeras. Hyffsat krävande faktiskt, men väl värt mödan med utsikten ned mot Tarfala och Keb.-massivet med Storglaciären på "andra sidan"...

Ovan tur var faktiskt min första fjälltur... och helt klart värd att pröva på!
Lite folk och härlig terräng!

MVH
Jmlove
 
Sten, sten och sten

Hej!

Visst går det att tälta i anslutning till Mårmastugan! Men när jag var där sist fanns det 1 (EN!!) liten röjd plats ca 50-100 m från stugan. Resten var klippor och sten.

Som Johan skriver i sitt svar kan det finnas tältplatser 2 km norr om stugan, men vad jag minns är det svårt att hitta plan mark där. Mycket skrågång!

Däremot finns det planare mark längre upp mot Ruomascorru, om än inte särskilt bekväm.

Övergången mot Vistas kan tyckas jobbig, när man tittar på sträckan på kartan, men den är inte så farligt ansträngande. Däremot känns sträckan från högsta punkten och ner mot Vistas lite trälig, speciellt i dåligt väder. (På nåt sätt ställer man i psyket, så att man tror att ansträngningarna är över, bara man passerat högsta punkten. Men så är det alltså inte!)

Vill man inte gå ända ner i dalen finns det verkligt fina tältplatser kring Vassaloamijavri. Passa på att kliva upp på höjden 1032 och spana på utsikten.

Färden vidare mot Kaskasavagge har jag ingen erfarenhet av - jag har alltid valt Unna-, eller Stuor Reaiddavagge för den vidare färden. Båda alternativen är fantastiska.

Däremot kan jag säga att rutten från Kaskasavagge - öster om Darfalcohkka och mot Tarfala, kan vara ett litet helsike i dåligt väder. Svårorienterat! Stenigt! Men i bra väder, får man lön för mödan, när man möter utsikten över Kebnemassivet. Det är mäktigt!

Hör av dig om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning
Bert
 
Mårma och tältplatser

Visst finns det tältplatser vid stugan: förbi och nedanför stugan mot jåkken, en avröjd plats för två små tält eller ett stort (ca 20-30 m från stugan). Där stigen från Mårmabron kommer fram finns en tältplats, ca 20-30 meter före stugan. Utsikt mot jåkken. Från samma tältplats kan man vända ryggen mot jåkken och knalla in ca 20 meter mot en liten berghäll. Tälta på grästorvan omedelbart under om du har ett litet tält. Kan bli blött om det regnar och ditt tält inte håller tätt mot marken.

Ca 2 km uppströms mot passet finns ett flertal färdigställda tältplatser längs älven (mossa och grusmark).

Mvh,

Johan
 
Via Alesjaure

Jag har i princip gått rutten fast åt andra hållet, på följande vis:

Nikkaloukta-Tarfala-över passet till Vistasvagge-Unna Vistasvagge-Alesjaure-Lapporten-Abisko.

Vi passerade Tarfalapasset i regn och hade svårt att hitta tältplats uppe på platån. Sedan överraskades vi också av stormigt väder på natten där vi låg helt oskyddade. Men det fanns ju gott om sten att lägga på tältet.....! Pga vädret låg vi en natt i Vistasstugan (och lyssnade på hur stugan riste i vinden hela natten).

Unna Vistasvagge är ganska svårvandrad (blocksten), men mycket vacker. Helt OK bara man tar det lugnt! Vandringen ner mot Alesjaure är otroligt vacker och fortsättningen in i nästa dal likaså. Vi började den dagen med bastu vid Alesjaurestugorna - skönt efter gårdagens strapats genom Unna Vistas.

Lapporten hade fått höstskrud under veckan och vi slog upp tältet mitt i porten.

Trevlig tur allt som allt!
 
Gena förbi Vistas

Hej!

Jag kan bara instämma i tipsen om tältplatser vid Mårma. Inget kan rimligtvis ha förändrats sen jag var där sist 1995.

Jag har skrivit det förut här på forumet (men jag minns inte vilket år) men jag vill bara tipsa Dig om att Du kan sikta direkt på bron över Vistasjokk när Du kommer från passet. Du måste dock vid höjden 1032 (nära Vassaloamijavri) hålla österut och gå ned några 100 m från Vassjohka för att slippa komma in i stup. Upp mot Kaskasavagge är det en fin tur men slitsam (eftersom Du förmodligen tagit Mårmapasset dagen innan). Det finns dock tältplatser uppe på Njunni samt nere vid rastskyddet i Kaskasavagge. Efter detta är det blockterräng.

Ett tips att bestiga toppen Tarfalapakte 1806 m (ej namngiven på nya kartor) när Du väl är uppe i det ca 1500 m höga Tarfalapasset. Toppen har Du på Din högra sida med en formidabel utsikt ned mot bla Kebnepakteglaciären.

Mvh Björn
 
Upp och ner

Om man ville ha mycket upp och ned i dalar skulle man kunna mixa ihop följande tur:

Abisko-Lapporten-Mårmapasset-Vistasdalen-Kaskasavagge-passövergång till Koupervagge och Tarfala enligt jojo- leden.

Jag har gjort alla delsträckor men inte under samma tur.
Det året vi gick Lappporten-Vistasstugan sov vi vid bron över Vierrojohka för att ta oss till Vassajauri för nästa nattläger.

Precis som tidigare nämnts är nedstigningen från Mårmapasset tyngre än uppgången.

Ulf Schneeberger
 
Abisko - Mårma - Vistas och vidare

Hej,

sista året gick jag Abisko Nissunvaggi (istället för Lapporten) Mårma Vistas Nallo Trepassleden etc.

1 Tältplatser

Om man tältar vid bron över Vierrujohka och väljer att fortsätta efter Mårmastugan sâ går det ganska brå att tälta strax efter passet: det behövs inte nödvändigtvis att stiga ner till Vassajavri. Det finns gott om tältplatser söder om avloppet från den lilla glaciären vid Vassacohkkas sydsidan.

Man tältar med fördel på höjden mellan nämda avloppet och själva Vassajavri och får utsikten nere till Vistasvaggi och centrala Kebnekaise till köpet.

Jag gillar korta etapper och strövtåg i omgivningen: tältade vid Vierrujohka, Mårmastugan, på ovanmämda plats, nere i Vistasdalen.

Jämför gärna med några foton på
http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise/
avdelningar Mårma / Vistasdalen, eller kartnavigation
http://www.musikwissenschaft.de/kebnekaise/karta2.htm

2 Själva Mårmapasset

Kanske det är ett bra alternativ att hålla sig vid östra sidan av passhöjden och tar sig ner där? Vi utnyttjade glaciären (som var barsmält aug 01) men måste ta oss över stora blockfält efteråt. Nederifrån såg det ut att de hade varit bättra at hålla sig österut (inte så storblockig) - men jag vet inte av egena erfahrenhet.

3 Räitavaggi (både)

Jag ska ansluta mig till Bert's rekommendation att fortsätta via Stora eller Unna Räitavaggi. Vistas - Nallo - Trepassleden till Tarfala var en fantastisk upplevelse (stegjärn behövdes).

Hälsningar, Lukas
hellermann@musikwissenschaft.de

(Ber om förlåtelse för dåliga språkkundskaper)

[Ändrat av laurentiusweg 2002-03-22 kl 20:15]
 
Jag vill gärna ge ett förslag om starten på er tur, hoppa över Lapporten, gå istället genom Nissunvaqgge eller möjligen över Nissuntjårro. Utsikten därifrån är som vanligt i fjällvärlden bedårande.
Nissunvagge är mycket mer intressant än Tjounavagge. Lapporten ska ses på avstånd!

IMHO / Johan - kom hem från Abisko i torsdags och tycker att fyra veckor till nästa tur är en lång tid :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
JenJen91 Katterjokkstriangeln? Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.