Hur ser det ut här då?? Vistas-Kungsleden

Hej på er!

Näst bästa man kan göra är väl planerandet av en fjälltur??? :) Vad det bästa är får ni gissa!

Funderar på en tur i September:

Nikkaluokta-Vistasvággi-

och sedan antingen genom Stuor Reaiddavággi till Nallostugan och ner Sielmmavággi till Tjäktjastugan och mot Alesjaurestugorna-

eller via Unna Visttasvággi till Alesjaurestugorna-

och sedan från Alesjaurestugorna-Unna Allakasstugorna-Abiskojaurestugorna-Abisko turist.

Det jag undrar över är främst:

1. Vilket rekommenderas fjällmässigt, över Nallo till Kungsleden från Vistas, eller genom Unna Visttasvággi?
Hur är stigarna där?

2. Hur är leden mellan Unna Allakas och Abiskojaure?

3. Vet någon hur långt man kan ta sig med båt från Nikkaluokta upp i Vistasvággi?

Kan tillägga att jag är van fjällvandrare med god utrustning.

Tackar för svar!!
Peter Palágyi
 
Vägval 1 och 3

Jag ska ge ett svar på Din fråga 1 och 3.
1.
Från Vistasstugan till Alesjaure via Unna Vistas går Du på en dag.
Den andra varianten via Nallo tar två dagar.
(Eftersom Du går i september förutsätter jag att Du/Ni startar på morgonen).

3.
Det går att åka båt ca 12 km om vattendjupet är tillräckligt. Jag vill minnas att Du ringer 0980-55015.


Mvh Björn
 
pal2; sa:
Hej på er!

Näst bästa man kan göra är väl planerandet av en fjälltur??? :) Vad det bästa är får ni gissa!

Funderar på en tur i September:

Nikkaluokta-Vistasvággi-

och sedan antingen genom Stuor Reaiddavággi till Nallostugan och ner Sielmmavággi till Tjäktjastugan och mot Alesjaurestugorna-

eller via Unna Visttasvággi till Alesjaurestugorna-

och sedan från Alesjaurestugorna-Unna Allakasstugorna-Abiskojaurestugorna-Abisko turist.

Det jag undrar över är främst:

1. Vilket rekommenderas fjällmässigt, över Nallo till Kungsleden från Vistas, eller genom Unna Visttasvággi?
Hur är stigarna där?

2. Hur är leden mellan Unna Allakas och Abiskojaure?

3. Vet någon hur långt man kan ta sig med båt från Nikkaluokta upp i Vistasvággi?

Kan tillägga att jag är van fjällvandrare med god utrustning.

Tackar för svar!!
Peter Palágyi

Hejsan

Kom nyss (ca 4 timmar sen) hem från en tur där vi gick delar av det som du planerat.

1. Jag tror att båda dalarna är sevärda men personligen skulle jag nog föredra Nallo.
Vi gick Nallo -> Vistasstugan i tisdags och den är lättvandrad. Det finns en väl synlig led ändå ner i Vistasvaggi och det förekommer inga vad eller liknande. Nedstigningen i Vistasvaggi är enkel.

Jag har inte gått Unna Vistasvaggi men den lär vara betydligt jobbigare än Nallo. om du ska gå till Unna Vistasvaggi från Vistasvaggi så tror jag att man gör bra i att hålla sig rätt högt mot Siehtagas och dom övriga fjällen för det såg ut att vara rätt så mycket sly i dom nedre regionerna.
Vart man bäst vadar Unna Vistasas vet jag inte, den såg ut att ha gjort en rätt djup ravin iaf.

3. I söndags körde dom oss hela 12 km för 180 kr. Den normala sträckan lär vara 8 km.

Ett alternativ kan ju vara att gå som vi gick. Dvs nikka -> vistas -> unna räita -> nallo -> tillbaka in i vistas -> alesjaure via vistas osv....

Från bron mot Kaskasavagge är det kanske 20 km vandring till Nallo via Unna Räita, en sträcka som jag varmt rekommenderar om man vill uppleva lite mer alpin miljö. Missa inte vattenfallet från Räitaglaciären heller: http://m1.920.telia.com/~u92019020/vattenfall.jpg

Sträckan är lite krävande men den är helt klart värt mödan.

jag vill även slå ett slag för den norra delen av Vistasvaggi. Landskapet där Vistasjokka flyter långsamt samtidigt som man har Påssustjåkka och Sielmatjåkka med tillhörande glaciärer i bakgrunden är bland det vackraste jag har sett.
 
Mars Erik

Jag skulle absolut välja Nallo alternativet med åtminstone dagsutflykt till Unna Reddaiastugan. Man kan ju ockdå gå via Unna Reiddavagge"Den som varit vid Nallo vill dit igen" Och U .R stugan smäller definitivt ännu högre.
 
Unna Vistas

Har gått en liknande tur för ungefär en vecka sedan. Vi gick upp till Unna Vistasvaggi från Vistasvaggi och det var en del sly så gå högt uppe. Inga problem med stora vad men kängorna åkte av vid ett tillfälle.

Uppe i Unna Vistasvaggi är det mycket stenskravel men jag tycker att det var värt det. Den stora sjön låg spegelblank och öde inkilad vid de branta berssidorna. Inte ens ett grässtrå syntes till. En fjällabb seglade omkring över ytan och var det enda livstecken vi såg. Helt klart en "mystisk" sjö.

God tur!

/D
 
Det bästa...

Just det, grubblade på vad det bästa man kan göra är. Förmodligen är det att tänka tillbaka på en fjälltur. Då kommer man bara ihåg de bra sakerna. Man glömmer liksom att fötterna värker, knotten ilskas och att man luktar som en svettig skunk.
 
Hej! Satt förra året stugvärd i Vistas, och i år i Nallo, tycker därför jag kan ge bra råd...

3. 12km. 550kr/båt eller 180kr/person om ni är många.
1. Vägen över Nallo är absolut bäst utsikt, mer toppar, mer is. Stigen Vistas-Nallo är lättgången, sedan följer en rejäl stigning upp till passet mot Tjäktja. 385m, bara stenskravel, rätt brant. Till Alesjaure tar 2 dagar.
Går du mot Unna Vistas så ta stigen mot Nallo från Vistas. Vik av när du kommit upp på höjden och håll dig där uppe så slipper du den snåriga, sanka skogen.
Vada Unna Vistasas ganska högt upp, ovanför ravinen. Sen följer en rasbrant med block att ta sig över. Resten är enkelt.
Ingen av vägarna är att rekommendera om vädret är dåligt, det blir halt på stenarna och kan vara starka vindar.
Fråga stugvärden Erica i Vistas, hon kan ge bra råd.
 
Vägval Vistas till Unna Vistas

Min erfarenhet angående vägval från Vistas till Unna Vistasvagge är att man till att börja med ska hålla precis nedanför den bergklack som ligger en km från stugan( det finns en liten stig, följ inte okritiskt renstigarna). Därefter går man på de torra öppna åsarna och grusmarkerna i dalens botten för att slutligen gå upp "till höger" om videområdena inte ända framme vid jokken. Gör man detta vägval är det ganska lättgånget.I Unna Vistas vagge ger vägen sig själv. Vid regn och därmed fuktiga stenblock kan den kilometerlånga jobbiga delen av passagen längs sjön bli krävande(ett steg i taget).(Blocken är också av den slippriga typen beväxta med brun lav.Den andra typen är ju den trevliga sorten med kartlav.)
 
TACK FÖR ALLA TIPSEN!

Hej på er alla!

Tackar för alla tipsen! Planen blir lite reviderad. Efter att ha läst era åsikter blir det upp till U.R. stugan, runt till Nallo och sedan ner till Vistasvagge igen. Om det blir Vistas eller Unna Vistas till Kungsleden/Alesjaure bestämmer jag på plats. Sen upp till Abisko.

Nu skall jag bara bestämma mig för vilken jacka jag skall köpa. Min 10 år gamla Tierra skall få pensionera sig med den äran!

Tack!
Peter Palágyi
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
TimeBender Vistas-Nikkaluokta på en dag? Fjällvandring 6
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Ronge Vandra till vistas stugan Fjällvandring 12
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
Elvah Förbjudet att vistas i Stekenjokksfjällen Fjällvandring 17
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
piaea Fjällvandring Nikkaluokta till Vistas Fjällvandring 13
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
näske vandringled imellan vistas och sälka Fjällvandring 8
sagrol Båttur nikkaloukta mot vistas Fjällvandring 3
PI62 Vistas-Kaskavagge-Tjeuralako-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
larvik line vandring på kunsleden och i vistas dalen Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
larvik line Hur är det i stugan i vistas dalen,, UNNA RÄITTA Fjällvandring 7
petch5 Tips-Nikka-Vistas-Alesjaure Fjällvandring 6
pjurka Alesätno - Vistas hur lång tid? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.