Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det stämmer att det kan låta som om björnar visslar. Har själv upplevt det några gånger.
Bla en gång då jag satt och försökte locka på älg. Efter ett tag så hörde jag björn som visslade. Jag har för mig att jag har hört någon stans att det är honnan som lockar på sina ungar. Men jag är inte säker. Har hört björn utbringa fler ljud än så men tyvärr aldrig fått se någon ännu...
Hej
Skulle vara kul att höra någon som sett björnen samtidigt som den "visslat".
Jag har varit nära björn ett antal ggr men aldrig hört någon vissling.
Däremot har jag sett älg och hört vissling samtidigt.
Det har även kompisar till mig varit med om.
Känner även en av de som arbetar med att märka björnar. Jag frågade honom och han hört björn vissla. Det hade han inte. Han har nog varit i kontakt med björn några hundra ggr.
Men....jag har lärt mig efter många år i skogen att man inte ska ta något för givet när det gäller våra djur.
Så jag säger inte att inte björnen kan vissla....men..
Att sen människor hör en älg "vissla" och tror att det är en björn gör ju bara upplevelsen av att vara i naturen större för dom. Och det gör ju inget.
Men som sagt vem vet?
-Anders
Jag tycker att det verkar som att den inte kan vissla i den bemärklse vi menar med vissla men ett fnysande ljud verkar den kunna åstadkomma...
Så jag sticker ut hakan så fort det ryktasom björn i trakterna hör ett flertal människor visslingar....
Och naturligtvis är det björn
Aldrig sett en björn själv aldrig hört en men däremot hört flera konstiga visslanden och ljud i skogen....
Googlade lite och fann lite som att de som jobbar i djurparker aldrig hört det ingen ahr spelat in det känner flera duktiga björnjägare med flera hundra björnkontakter som aldrig hört det...
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...
Näst sista etappen! Mer om det snart. Men först ngt om ngt som ligger varje turåkare varmt om hjärtat: mat!
På de flesta depåstopp har det funnits ...
1 kommentar
Det handlar inte bara om lättare utrustning; det handlar om att välja det som verkligen betyder något för ditt äventyr, sortera bort saker som inte ...
1 kommentar