Lastpallar råder jag dig att stryka från listan. De kan vara impregnerade med stygga medel som inte är tillåtna ens i torr tillämpning, för att inte tala om kontakt med vatten, och kanske känslig våtmarksmiljö. Du vill inte att miljöbrott ska förknippas med evenemanget.

Självfallet kommer vi bara använda oimpregnerade pallar ifall bygget blir aktuellt.
 
Är det för ett tillfälligt bygge som skall rivas efteråt?

"lastpallar" finns ju av flera varianter. EU-pallar är det (som tidigare skrivits) pant på plus en osäker miljöpåverkan. Engångspallar däremot kan du säkert hitta gratis mot bortforsling. De lär heller inte vara impregnerade. Kolla med större butiker.

Ja, det är tillfälligt, blir det aktuellt kommer det förmodligen bara sitta uppe under 1 dag.
Oimpregnerade pallar ser jag som ett grundvillkor (y)
 
Engångspallar har ju betydligt sämre kvalitet än riktiga EU-pallar. Tror inte engångspallar hade fungerat. [...] EUR-pallar är inte impregnerade. De är livsmedelsgodkända. Andra pallar kan ju vara impregnerade, samt håller ofta låg kvalitet så ska ni ha det på tävling, och i en myr, så är det nog bäst att hålla er till riktig EUR-pall. Man känner igen dem på att det är märkta EUR på ena klossen. [...] Returpall av plast finns att få från företag som Returpallar. Det kostar ca 15kr/pall plus 200kr i pant/pall. [...] Jag antar att de flyter rätt bra och så är det mycket lättare att bära omkring på. Samt borde hålla minst lika bra som begagnad EUR-pall.

Tack så mycket för all din input! 👏 Intressant parallell med plastpallar,
men får nog bli EUR-pallar om det går att få tag på samt om bygget blir av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.