Vintertur i Sarek - liten film

Hej på er, frilufsare!
Ett tag stod jag med massor med bilder från diverse turer. De flesta blev i ärlighetens namn bara liggande på hårddisken, ända till någon sa att "gör en film, vettja". Efter det har det blivit några stycken från diverse resor, även kortare turer. Det roliga är när man sitter och "klipper" ihop filmen, det blir som en förlängning av turen så att man kan njuta lite till, minnas de trevliga stunderna men även vedermödorna.

Så här är den. Start och mål i Kvikkjokk i mars-april 2014.

Klicka här om du vill kolla på filmen

Hälsningar David
 
Underbar film. Inte ofta jag ser klart på hemmagjorda filmer likt denna men denna vill jag bara se mer av. Älskar blandningen av humor och de blåsiga scenerna med gladiatorspännande musik till!.

Kanske lite lite väl mycket bilder infällda i filmen men det gick.

Mvh / Johannes.

Ps. Känns skönt att veta att det finns fler lika väderpositiva som jag. Kände igen mig direkt i meningen "Äh det går över snart, ta en whisky".
 
Underbar film. Inte ofta jag ser klart på hemmagjorda filmer likt denna men denna vill jag bara se mer av. Älskar blandningen av humor och de blåsiga scenerna med gladiatorspännande musik till!.

Kanske lite lite väl mycket bilder infällda i filmen men det gick.

Mvh / Johannes.

Ps. Känns skönt att veta att det finns fler lika väderpositiva som jag. Kände igen mig direkt i meningen "Äh det går över snart, ta en whisky".

Hahaa! Ja, det är alltid jag som blir ängslig först när det börjar blåsa och vill ut och gräva vindmur :)
 
Underbart :)

Hejsan

Mycket trevligt att se! Det är inte utan att man blir som lite sugen på att ta med sig filmkameran på nästa tur. Väckte många fina minnen, det är ju bara så underbart där uppe på vintern!! Kanske framför allt biten genom Sarvesvagge, där en annan skidade fram senast för tre år sedan på väg från Rago i Norge till Saltoloukta. Tror ta mig tusan att ni lyckades slå upp tältet max ett par 100 meter från där vi tältade längst "uppe" i Sarvesvagge den gången .... och samma väder hade ni så det blev lite - den där vyn känner jag igen :)

Var för övrigt uppe i "området" under samma tid förra vintern också, då vi skidade från Muddus i söder till Abisko uppe i norr. Kan efter den turen varmt rekomendera en skidtur genom Sjaunja! Är förvisso inte lika storslaget som Sarek, men ytterligare ett par "snäpp" mer vildmarkskänsla.

Snyggt tält för övrigt! Och jag får väl bara erkänna att jag tagit försiktighetsprincipen ytterligare ett steg till....brukar propsa på att bygga vindmur framför tältet i pprincip varje natt som vi tältar uppe på kalfjället oavsett om det blåser elller inte. Är så himla segt att behöva gå upp mitt natten och börja gräva om den stora snöstoormen besämmer sig för att blåsa in

/ Stefan
 
En mycket inspirerande film! Har än så länge bara gjort en vintertur i Sarek. Nu blev suget betydligt starkare igen. Tack, eller...?

HåkanF
 
Inspirerande och levande!

Hejsan David!

Mycket bra hobbyfilm! Den hade det mesta som får mig ialla fall att längta till Sarek! Mycket bra filmsnuttar, du har fångat vädret skiftningar på ett skönt sätt! Jag har inte varit på tur i Sarek ännu men tids nog ska det bli av! Finns det möjlighet att få ta del av Er tur kart ledes så skulle jag bli glad för turen Ni gjorde såg trevlig ut på alla de vis! Hälsningar En som längtar till vintern! Mvh/Torbjörn
STORT TACK för en skön kompisfilm från SAREK[
 

Bilagor

  • Soulo 1.jpg
    Soulo 1.jpg
    84.6 KB · Visningar: 1,226
  • Tält Vy 1.jpg
    Tält Vy 1.jpg
    139.3 KB · Visningar: 1,216
Hejsan

Mycket trevligt att se! Det är inte utan att man blir som lite sugen på att ta med sig filmkameran på nästa tur. Väckte många fina minnen, det är ju bara så underbart där uppe på vintern!! Kanske framför allt biten genom Sarvesvagge, där en annan skidade fram senast för tre år sedan på väg från Rago i Norge till Saltoloukta. Tror ta mig tusan att ni lyckades slå upp tältet max ett par 100 meter från där vi tältade längst "uppe" i Sarvesvagge den gången .... och samma väder hade ni så det blev lite - den där vyn känner jag igen :)

Var för övrigt uppe i "området" under samma tid förra vintern också, då vi skidade från Muddus i söder till Abisko uppe i norr. Kan efter den turen varmt rekomendera en skidtur genom Sjaunja! Är förvisso inte lika storslaget som Sarek, men ytterligare ett par "snäpp" mer vildmarkskänsla.

Snyggt tält för övrigt! Och jag får väl bara erkänna att jag tagit försiktighetsprincipen ytterligare ett steg till....brukar propsa på att bygga vindmur framför tältet i pprincip varje natt som vi tältar uppe på kalfjället oavsett om det blåser elller inte. Är så himla segt att behöva gå upp mitt natten och börja gräva om den stora snöstoormen besämmer sig för att blåsa in

/ Stefan

Tack, Stefan! Ja, vi har ju varit där uppe i Sarek flera gånger på både vinter och sommar, men varje tur har sin karaktär. Denna gång gick det i blåstens tecken och förra året var det kölden som grep tag i oss. Minus 25-30 under turen gjorde att jag knappt hade lust att ta fram kameran.

Är väldigt nöjd med Keron-tältet, bytte från Nammatj GT till Keron GT och det är bara att konstatera att utrymmena är bra mycket mer frikostiga. Trots våra vindmurar var det en av tältbågarna som blev rejält böjd, men det är bara att byta ut en sektion så är den som ny igen.
 
En mycket inspirerande film! Har än så länge bara gjort en vintertur i Sarek. Nu blev suget betydligt starkare igen. Tack, eller...?

HåkanF

Tack för det Håkan, roligt att du gillade den! Har för mig att du gjorde en vintertur 2012, stämmer det? Vi var där då med och tror mig minnas att du också var i faggorna.
 
Så härlig o humoristisk (lättsam) film, nästan så man känner igen sig själv på turen...men det är väl så fjäll ska upplevas ;) Riktigt kul och väldigt fina vyer....nu blir man sugen igen :D

//Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.