Vintertur i Sarek - liten film

Hejsan David!

Mycket bra hobbyfilm! Den hade det mesta som får mig ialla fall att längta till Sarek! Mycket bra filmsnuttar, du har fångat vädret skiftningar på ett skönt sätt! Jag har inte varit på tur i Sarek ännu men tids nog ska det bli av! Finns det möjlighet att få ta del av Er tur kart ledes så skulle jag bli glad för turen Ni gjorde såg trevlig ut på alla de vis! Hälsningar En som längtar till vintern! Mvh/Torbjörn
STORT TACK för en skön kompisfilm från SAREK[

Hej Torbjörn!
Roligt att du gillade "filmen". Det är som sagt roligt att göra något med foton och filmsnuttar man kommer hem med. Inte lätt att förmedla känslan man hade under turen, men man får försöka så gott man kan och lite till, sedan får det bli som det vill :)
Jag kan se om jag kan skicka en karta till dig med utritad rutt. Vi var ute i 17 dagar men drabbades av sjukdom och hårt väder, så det blev inte riktigt den rutt vi tänkt oss. Men så är det på framför allt vintern, man måste i alla fall räkna med att det blir dagar som man får tillbringa i tältet. Får man det inte så är det ju bara trevligt.
Hoppas du får fina turer i Sarek framöver, under alla årstider, och tack för trevligt inlägg!
 
Så härlig o humoristisk (lättsam) film, nästan så man känner igen sig själv på turen...men det är väl så fjäll ska upplevas ;) Riktigt kul och väldigt fina vyer....nu blir man sugen igen :D

//Johan

Tack Johan! Ja, vi har varit ute en del tillsammans och det är alltid lite "tugg". Framför allt blir det alltid tjafs om den där packlistan :) Men som du säger, man ska ju ha roligt också när man är ute, annars kan det ju kvetta.
 
Vi hade både och.....

Tack, Stefan! Ja, vi har ju varit där uppe i Sarek flera gånger på både vinter och sommar, men varje tur har sin karaktär. Denna gång gick det i blåstens tecken och förra året var det kölden som grep tag i oss. Minus 25-30 under turen gjorde att jag knappt hade lust att ta fram kameran.

Är väldigt nöjd med Keron-tältet, bytte från Nammatj GT till Keron GT och det är bara att konstatera att utrymmena är bra mycket mer frikostiga. Trots våra vindmurar var det en av tältbågarna som blev rejält böjd, men det är bara att byta ut en sektion så är den som ny igen.

Aha, då kanske ni startade er tur en vecka senare än oss. Vi hade väldigt kallt den första veckan på vår Muddus-abisko tur. Var runt -25 på termometern utanför en av stugorna som vi passerade i Muddus och vi hade helt klart ner mot -35 den kallaste morgonen.

Men sen slog det om och började blåsa, mycket målande beskrivet av Fowwe i hans blogg! http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/vintertur-med-dramatik-4.htm. Vi blev fast mitt uppe på kalfjället den mest blåsiga dagen. Var precis så man kunde hålla sig upprätt då det tog i som värst, men som tur var hade vi hittat en riktigt bra tältplats bakom en stor sten :)

Jo jag har funderat på Keron som vintertält just pga de frikostiga utrymmena. Vi kör med att HB Savio på vintern iställlet. Fördelen med Savion är ju givetvis att den är betydligt lättare att få upp om man tvingas nödtälta uppe på kalfjället där det kan vara rentblåst (har själv varit med om detta...) och att det gissningsvis är ytterligare ett par snäpp mer stormtåligt. Men det vore onekligen skönt med lite extra utrymme....hmmmm...är inte lätt det där med tält

/ Stefan
 
Trevlig film - vill ut! Vad är det för ett fiolspår som körs tro? Känner igen det men kan för allt i världen komma på vad det kommer ifrån... :)
 
Ja mycket trevlig film med skön humor! Jag blir väldigt sugen på turåkning!

Att filmen inte visas överallt har antagligen med musiken i filmen att göra. Upphovsrätt och sånt där. Ägaren till musiken kan ha godkänt att filmen visas, men bara i vissa länder.
 
Trevlig film - vill ut! Vad är det för ett fiolspår som körs tro? Känner igen det men kan för allt i världen komma på vad det kommer ifrån... :)
Det är egentligen en gammal norsk folksång som heter Den bortkomne sauen, man kan söka på youtube och hitta den. Carter Burwell gjorde den sedan som filmmusik och huvudtema i filmen Fargo från 1996, tycker den är fantastisk fin och har en skön nordisk klang.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur. Sarek Feb/Mars Turskidåkning 14
vandrafjäll Jag vill tacka och dela med mig av min vintertur i Sarek Turskidåkning 46
davst Film vintertur i Sarek Turskidåkning 7
stefan77p Tips SAREK vintertur Turskidåkning 20
stormfrog Tips och råd för vintertur med hund i djup lössnö? Turskidåkning 1
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min vintertur Turskidåkning 27
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
starkmjoelk Sen vintertur Turskidåkning 7
Grahniskogen Vintertur Lunndörrsfjällen Turskidåkning 16
vandrafjäll Lite tidigt kanske, men önskar tips på extrem vintertur Turskidåkning 19
Charityman Vintertur i Jämtland utan erfarenhet Turskidåkning 7
vandrafjäll Bivy på längre vintertur Turskidåkning 7
vandrafjäll Vintertur i jakt på kyla och ensamhet Turskidåkning 1
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
gilla_dansa Kan någon tipsa om vintertur i Norge? Turskidåkning 2
Rapps Tips för vintertur Turskidåkning 3
Per_Hansson Novis på vintertur Turskidåkning 11
Erer Vintertur från Sulitelma Turskidåkning 2
Offshore4ever Förslag på vintertur Turskidåkning 13
Tone Vintertur i Värmland Turskidåkning 5
sajberjohan Vintertur i Rogen Turskidåkning 3
jessica.loveblad_gmail.com Vintertur med 2 åring i tält Turskidåkning 7
StureSnöplog Boktips för vintertur? Turskidåkning 9
gaazmaa lägerteknik för vintertur Turskidåkning 65
Spinspider Vintertur vid Sylarna Turskidåkning 4
Newlin Hänga med på lugn vintertur ? Turskidåkning 2
hansthomas Nyttan av skidor vid vintertur? Turskidåkning 10
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
snurr Planleringskarta vintertur - Sydnorge Turskidåkning 0
avslutad tips på vintertur i skoooogen... Turskidåkning 1
PeterOom vintertur i norge? Turskidåkning 3
zeilon vintertur, utrustning... Turskidåkning 5
jagjordi Accessing Sarek from Suorva Turskidåkning 1
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
kjpil Skida i Sarek planering Turskidåkning 30
friluftsinorr Sarek mars 2017 turförslag Turskidåkning 7
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Skare i Åre Sarek i maj? Turskidåkning 1
Moltebaer Ej-STF-stugor (i Sarek) Turskidåkning 7
majjen Sarek från väster nästa vinter? Turskidåkning 16
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
evets Snow Flapping through Sarek Turskidåkning 8
evets Sarek NP: rivers and lakes dangers Turskidåkning 1
susanvanduijl Isläget i Sarek och turtipps Turskidåkning 3
tonymakkaroni Snø i Kvikkjokk og Sarek Turskidåkning 1
luktafotogen Förhållanden i Sarek, slutet på April? Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.