Vintertur Abisko-Nikkaluokta..

Planerar en vintertur Abisko-Nikkaluokta på skidor under julen 2001. Hur är väderförhållandena under denna tid, mörkt hela tiden?
Gör jag klokt att förskjuta turen mer mot vårvintern?
Vore glad för tips om utrustning, telemarkskidor, typ randonné skidor eller..?
Har vandrat en hel del under sommar säsongen men skulle nu vilja göra en tur under vinterförhållanden.
 
Midvintertur i norra Lappland

Hej!
Som du säkert redan vet är alla fjällstugor stängda under midvintern. Endast nödutrymmena i stugorna är öppna, men dessa avsedda för övernattning i nödsituationer. Under denna tid på året är det endast den mycket mycket vinterfjällvane som bör ge sig ut på tur. Du är hänvisad till att bo i tält med allt vad det innebär. Under december månad råder dessutom polarnatt norr om polcirkeln, dvs det är mörkt dygnet runt. Visserligen upplevs inte mörkret som becksvart hela tiden eftersom snön lyser upp en del, men det är ändå befogat med pannlampa. Har du aldrig gjort en vintertur tidigare och i synnerhet aldrig bott i tält, skulle jag rekommendera dig att vänta till åtminstone mars. Då har vädret stabiliserat sig något och du slipper den värsta kölden. Ännu bättre är att vänta till vårvintern (slutet av april). Då brukar vädret vara ännu stabilare och det är ljust mycket längre.

God tur!

-Petra
 
Ursäkta en glädjedödare.

Solen är under horisonten under nästan hela december. Fast på julafton har du månsken mellan 12:19 och 00:36. (Gäller Kiruna, men några minuter hit eller dit...)

Väderförhållanden kan nog norrlänningarna här på Utsidan svara på.

Randonné eller telemark? Utförsåkning i okända sluttningar i mörker? Låter spännande!

Satsa på vanliga turskidor och en tur i april. Jag tror att det är större chans att du tycker om det.

Eftersom det är svårt att vara finkänslig i sån här text så går jag rakt på sak: Ditt inlägg osar överentusiastisk nybörjare! Gör dig inte en otjänst genom att spänna bågen för högt.

Skäll gärna om jag har fel eller har missuppfattat något :)

(Medan jag skrev detta svarade "madir", men skit samma här kommer ett svar till!)

Per
 
En vintertur omkring juletider kan gi både gode og dårlige opplevelser. Som nevnt er ingen flällstugor åpne. Uansett betinger en tur på denne tida at du nytter telt med primus/parafinbrenner, da været kan endres ganske fort. Ved klarvær kan du vanligvis på denne tida få opptil 4-5 timer med godt dagslys for skigåing. Om det er overskyet/tett skydekke vil du kansjkje ikke ha nok lys til å unngå farlige rutevalg, eks. vis utenfor en snøskavl.

Samtidig er det slik at den 30 desember er det fullmåne, og om du er heldig (klarvær)kan du vandre i opptil 20 timer pr. dag i en hel uke. Dette gjelder 4-5 dager før og 2-3 dager etter fullmåne. En slik tur vil være helt spektakulær, men som nevnt bør en vite hva en gjør til enhver tid gjør . Men da blir også temperaturen tilsvarende lav, kanskje -30 til -40 grader C.

Leif
 
Jag och min bror hade tänkt att göra denna tur, men under mars/april eller nåt sånt.
Är det någon som har några intressanta idéer om åt vilket håll man bör gå? Abisko-Nikka eller Nikka-Abisko. Vi tänkte att man borde "slippa" solen i ögonen lite mer om man går från söder till norr. Inte roligt att bli sönderbränd. Dessutom skulle vi mot slutet av turen kunna göra en avvikning mot lapporten i mån av tid (vi tältar så vi är flexibla).
En tredje aspekt är att sträckan mellan Nikka-Keb har vi båda gjort så det kan vara roligare att avsluta med något nytt.
Vilken är den förhärskande vindriktningen i området?
Andra aspekter på val av riktning.
Även tacksam för andra tips vad gäller sträckan.

/Andreas
 
Vinden oftast västlig

Vilket innebär att det är större chans att du kan segla den minst trevliga sträckan (Keb-Nikka) om du startar norrifrån.

Solen har jag inte tänkt på så mycket tidigare, då jag fort blir solbränd. Men det kanske jag bör väga in i framtiden.

Själv funderar jag på att titta till Sarek någonstans vid påsk, men det kanske blir kajaken istället.

Något jag ännu hellre skulle vilja göra är att skida världens största nationalpark Wrangel-St Elias i Alaska, men nuvarande dollarkurs gör att det inte känns så lockande.
 
Det är min brorsas första vintertur och jag har inte heller gjort jättemånga så vi vill vara i ett lite "exploaterat" område så här i början.
Det känns som om Kungsleden (i alla fall dessa delar) är roligare på vintern än sommaren. Gick paralellt med kungsleden en bit mellan Sälka och Singi, vid Kuoperjåkka. Jag sprang på morgonen/förmidagen ner till vindskyddet och kollade läget. Gick lite på leden men tyckte inte det var någon rolig syn. Traktorstig och mycket folk...
På vintern slipper man i alla fall traktor stigen även om det är mycket folk och spårat (som ju kan vara rätt bekvämt ibland).

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Skogsäventyret Vintertur med övernattning, Blåhammarfjället. Fjällvandring 3
68678 Vintertur Fjällvandring 2
Draupnir Tips på vintertur, lagomt svår. Fjällvandring 6
jlofg Vintertur i januari. Fjällvandring 16
nummeråtta Deltagare till vintertur sökes! Fjällvandring 0
lennamag Vintertur i april Fjällvandring 1
i4lean AKKA R/S för vintertur? Fjällvandring 0
donga Vintertur i januari-februari... Fjällvandring 5
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.