Vintertur i januari-februari...

Fortfarande ligger allt i planeringsstadiet och kommer utföras som ett specialarbete, där jag ska skriva om hur det är att vara ute i kyla och utföra dagliga sysslor samt förflytta sig osv. Hur allting blir lite knepigare om man så får säga.

Jag undrar om någon har några tips om var man kan utföra en vintertur under januari eller februari beroende på temperaturen och snömängden.

Jag är ute efter ett område där det inte är alltför mycket skog, kommer använda pulka. Gärna så flackt som möjligt. Har funderingar på att gå från abisko och söderut eller från sourva och söderut igenom Sarek.

Turen kommer vara mellan en och två veckor, men som sagt krävs någon område att förlägga turen. Gärna från Luleå och norrut för att få det lite kallare samt att det blir närmare för mig.

Tacksam för svar...
/Daniel
 
På platten...

Rekomenderade turer beror ju lite på hur mycket erfarenhet du har av att vistas i fjällen, och då snackar vi på vintern.
Det spelar ju inte så stor hur mycket erfarenhet man har av sommarfjäll - det är enhelt annan värld på vintern...

En bra tur, som är ganska plan, utan skog och inte kräver massor av erfarenhet är ju Kungsleden. Från Abisko och sedan hur långt man känner för...

Det lär ju inte vara något problem att få både snö och kyla där - i jan. el. feb. Lär ju inte vara så mycket sol heller...

Men, som sagt... Lämpliga turer beror ju på vintertur erfarenhet

God tur

Nick
 
Pröva Muddus´ eller Sjaunja´s myrar.

Pröva Muddus´ eller Sjaunja´s myrar.

Flackt
Kallt
Snösäkert
Skyddande skog om man vill
Öppen terräng på myrarna

Dock är det sparsamt med facilliteter som stugor och leder.

Lycka till!
 
Håller Med!

Jag tror det kan vara viktigt att du väljer en väg lite efter din vinter fjällvana.
Kan vara bra att ha närhet till någonfjällstation eller liknande.
Som sagt i jan-feb är det riktigt mörkt norr om polcirkeln, med det kommer problem.
Att hålla koll på sin utrustning bli extra vikigt på vinter och speciellt i mörkret, skall man även vara borta i två veckor som du så......
Jag har varit en hel del i kiruna, och runt kiruna finns det ganska plana områden.
Kyla och snö är inga problem där, dessutom är det när till ett samhälle om något skulle gå snet.

Lycklig till!
 
Muddus lät intressant

Muddus lät helt ok, verkar passa mina funderingar ganska bra. Turen lär nog bli cirka 1 vecka med någon dags marginal.

Vet någon var man kan hitta mer information om Muddus och turer därikring. Gärna tips från dom som varit där, både sommar och vinter...

Tack på förhand...
/MVH Donga
 
Du lär ju int få trängas...

Mejla dina frågor till mig: hkarlsso@hotmail.se

Mer info om Muddus hittar du i boken: "Muddus-den gamla skogen" av lennart arvidsson och edvin nilsson.
Ring även Turism i jokkmokk på 0971-12140 eller surfa in på http://www.fjallen.nu.

seeya.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.