Vintersovsäck=-12grader

  • Trådstartare Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)
  • Start datum

Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)

Gäst
Hoppas kunna få hjälp att välja sovsäck. Har i dag en Haglöfs Blacklite som klarar av en minsta temp. på minus 12. Räcker detta för vintertältning med ett bra liggunderlag? Bör man som en ren säkerhetsåtgärd ha en bättre sovsäck på vinterfjället?


Tycker att säcken är stor och tung i förhållande till prestandan! Sälja den och köpa en ny vintersäck samt en ny sommarsäck? Är dunsäckar att rekommendera?


M v h Pelle
 
-12 = 3-säsongs säck

Hej,


-12 låter allmänt som för lite för vinterbruk, särskilt som det förmodligen inte är komforttemperaturen som avses...


I snöka skulle det kanske fungera men i tält blir det nog för kyligt för att vara bekvämt.


När det gäller val av fyllning skulle jag satsa på dun, du får en säck med mycket längre livslängd och lägre vikt i förhållande till prestanda (gäller om du tänker använda säcken vid vanliga fjällturer m.m. vintertid).


En bra dunsäck för vinterbruk (dvs komforttemp. på ca -25) väger ca 1800-2300 gr beroende på utförande och tar bara upp 2/3 av syntetsäckens packvolym. Som tumregel nämns ibland att en dunsäck för vinterbruk skall innehålla minst 1000 gr. dun.


Priset blir högre initialt, men eftersom livslängden är betydligt bättre så blir det nog billigare med dun i det långa loppet.


Men du vet väl att om du råkar ut för fuktigt väder kan din dunsäck kollapsa och lämna dig skakande av köld i en våt och sörjig härva av nylon och fjädrar... :)


Nej, fullt så känsliga är nog inte dunsäckar men visst kräver de en viss skötsel i form av daglig luftning och helst lite torkning (frystorka går utmärkt).


Jag tror att det är bäst (men dyrast) att ha en separat vintersäck i kombination med en lättare säck för övriga årstider. Dubbla säckar blir alltid tyngre och mer benägna att samla fukt än enkelsäckar.


M V H


Johan
 

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
Sy en fleecepåse...

...som innerpåse. Då kommer din säck att klara ytterligare 10-15 grader. Givetvis blit vikten mer än en vintersäck, men billigare än att köpa en extra säck.


Själv har jag just köpt Ajungilaks Kompakt Vinter med temp.gränsen -20 (-12 konf) med en sideninnerpåse. Premiär i helgen. Återkommer med kritik.


Anders V
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Nej, minus 25!

Jag brukar rekommendera en sovsäck för -25 för vintertältning. Även i mars-april blir det i svenska fjällen ofta kring -20 nattetid.


En tjock vintersäck har högre värme/vikt-förhållande än två tunna innuti varandra. Detta beror bl a på att en enkelsäck innehåller mindre tyg, och därmed mer fyllning. Den har också ofta specialdetaljer för kyla, t ex invändig krage, bättre utformad huva/stängning och effektivare isolering innanför blixtlåset.


Dun är ojämförligt bäst, men också klart dyrast. Tänk på att det är skillnad på dun och dun. Fillpower säger en hel del, men vad som verkligen isolerar från kylan är sovsäckens tjocklek. Man kan faktiskt hitta två säckar med samma dunmängd och som på pappret har samma fillpower, men som ändå är olika tjocka. Den tjockare är nästan alltid den dyrare.


Själv använder jag en dunsäck av högsta kvalitet som klarar -30. Den väger 1700 g.


MVH


Peter Ask
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Vilken sovsäck är det?

Hej!


Är tacksam om jag får veta vilken sovsäck du har.


Hälsningar
/Rickard
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Samma undran!

Dunsäck, 1700 g och -30. Låter som en fantas(i?)tisk
säck.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Western Mountaineering

Min vintersovsäck är en Western Mountaineering Big Horn Super MF. Den är amerikansk och vad jag vet så säljs den inte i Sverige.


"Western Mountaineering bags are top-notch. I usually rate them with Feathered Friends and some Marmot bags as the best down-filled bags on the planet." Citat från utrustningsexperten på Outside Magazine. "The planet" skall i detta fall tolkas som USA och, möjligen, Kanada. Jag är dock böjd att hålla med. Maken till kvalitetssäck har jag aldrig sett!


När det gäller vikten så kom jag faktiskt ihåg fel. Den väger 1750 g.


Mer info fins på hemsidan: http://www.buytheworld.com/norest/westmoun/


Peter
 
"Har i dag en Haglöfs Blacklite som klarar av en minsta temp. på minus 12".

-12 är det "extrem temp" eller komfort temp? En kall sovsäck innebär sømnløsa nätter. Att øverleva - 12c är inte samma sak som att ha det komfortabelt. Har gjort misstaget att ta med en Northface -17 før att spara vikt en skidtur. Gør jag ej igen... En sovsäck kan inte vara før varm om det är - 15 ute. En otvättad dunsovsäck håller kanske värmen längre än en syntet men efter fem tvättar tror jag en syntet är bättre.
Undivik tvätt av dun. Använd lakanspåse i siden. Tänk också på att en våt dunsäck är oanvändbar.

God tur!
 
Re: Tyin Arctic 200 för 2295 kr

nr23se; sa:
Det var en gammal tråd du rotat fram. Men ok:

det är en godkänd vintersovsäck, enligt mig. Jag sover bra i den ner till c.a. -20 till -25, iförd ett tunt ullunderställ, yllesockor och en yllemössa. Blir det kallare vill jag få på mig även en ylleskjorta, yllehalsvärmare och fleece/ullfrotté byxor. Alternativt kan man förstärka utifrån med jackan och dylikt.

Isbildning har hittills bara förekommit här och där på säckens utsida, samt där jag andas under natten. Har inte sovit i säcken i mycket kallare än -30, men har hört andra som då fått isbildning inuti säcken, just innanför yttertyget. Vissa kör med fuktspärr för att förhindra det.

Vi är olika men jag behöver i vilket fall förstärkning om jag sover i från -25 till -30. Säckens "komforttemp." anges till -35, och "extremtemp." till -45. Vrid ner de siffrorna 5-10 grader så blir de mer rättvisande, tycker jag.

Säcken har skönt material och bra huva, bra värmekrage. Dragkedjan fastnar litet för lätt i sidoklaffen, där får man öppna på visst sätt för att slippa fastna jämt. Tar ganska stor plats nedpackad, så största kompressionsfodralet behövs. Men "all in all", en prisvärd säck, och godkänd.

Raskesven
 
Hej!

Det beror kanske på vart du ska, när, vad du har för kläder och hur mycket du tål minusgraderna! Jag hade inte använt en -12 sovsäck i fjällen vinterstid. Var ute på tur förra helgen, jag och polarn vägrade sova i stugan och sov i kåta med full eldning istället! Men hade jag haft en -12 sovsäck så hade jag definitivt flytt in i stugan ganska kvickt!! Nog för att jag kanske är en kyckling men det kan bli jävligt kallt i fjällen, även om du ligger i skydd och eldar - var förbered på det! :)

Ska du köpa en ny sovsäck så kolla in helsport's himalaya också. Det är en helårs dun-sovsäck och klarar -30 (komfort -20), väger 1800g med skydd. Den är bra, har inte så många andra dunsovsäckar att jämföa med dock.

http://www.helsport.no/NO/default.asp?ID=1210&G=803&P=796
 
ok. tack så mycket för ditt svar. det är jättebra att veta från nån som verkligen sovit i säcken och inte bara från nån försäljare.

Kallare än -25 hoopas jag inte jag kommer sova i men man vet ju aldrig. Men i så fall fins det ju lite andra knep att ta till.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.