Vintersovsäck=-12grader

  • Trådstartare Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)
  • Start datum
Pelle.akerbergH971@stud.oru.se; sa:
Hoppas kunna få hjälp att välja sovsäck. Har i dag en Haglöfs Blacklite som klarar av en minsta temp. på minus 12. Räcker detta för vintertältning med ett bra liggunderlag? Bör man som en ren säkerhetsåtgärd ha en bättre sovsäck på vinterfjället?


Tycker att säcken är stor och tung i förhållande till prestandan! Sälja den och köpa en ny vintersäck samt en ny sommarsäck? Är dunsäckar att rekommendera?


M v h Pelle

Jag säger att en riktig vintersäck är overkill om du inte ska skida över grönland...oftast har man pulka på vintern och då är inte vikten lika jobbig häller...pluss att man inte studsar lika mycket opp och ner på skidor...(om du nu inte är en av dessa galningar som föredrar snöskor, konstigt folk!?!)...

...nej jag skulle satsa på ett kombinationssystem...en sommarsäck i stor rtorlek som du har utanpå den vanliga vintersäck...lite liknande svenska armens nya säcksystem...om du inte väljer att köra på lite mer HC och förstårka med sidenlakan och sovsäcksöverdrag...samt (vilket redan iofs är en självklarhet på vintern)...bre lite kläder ovanpå allt...

...för att inte säga att du där har ett mycket mer flexibelt system...en riktig vintersäck har man sällan behov av faktiskt...

...hälsningar från norrbotten/ Fabian...
 
Jag har ingen egen erfarenhet av ryska BASK men deras grejer verkar ju ha varit på alla kalla platser i världen så dom är kanske värda en chans, http://www.bask.info. Jag har mailat till deras tyska försäljningsida (www.bask-outdoor.de) och frågat om dom skickar till sverige. Priserna är på 164-600 euro vad avser deras dunsäckar, har inte kollat vad syntetsäckarna kostar. Återkommer med lite mer info när dom svarat på mitt mail.

Fredrik
 
zvalan; sa:
Jag har ingen egen erfarenhet av ryska BASK men deras grejer verkar ju ha varit på alla kalla platser i världen så dom är kanske värda en chans, http://www.bask.info. Jag har mailat till deras tyska försäljningsida (www.bask-outdoor.de) och frågat om dom skickar till sverige. Priserna är på 164-600 euro vad avser deras dunsäckar, har inte kollat vad syntetsäckarna kostar. Återkommer med lite mer info när dom svarat på mitt mail.

Fredrik
Eller varför inte pröva deras svenska återförsäljare: http://www.akzo.se/ :)
 

avslutad210712

Gäst
öringen; sa:
zvalan; sa:
Jag har ingen egen erfarenhet av ryska BASK men deras grejer verkar ju ha varit på alla kalla platser i världen så dom är kanske värda en chans, http://www.bask.info. Jag har mailat till deras tyska försäljningsida (www.bask-outdoor.de) och frågat om dom skickar till sverige. Priserna är på 164-600 euro vad avser deras dunsäckar, har inte kollat vad syntetsäckarna kostar. Återkommer med lite mer info när dom svarat på mitt mail.

Fredrik
Eller varför inte pröva deras svenska återförsäljare: http://www.akzo.se/ :)

Möjligen för att akzo varken svarar på epost eller i bakelittelefonen :)
 
Re: Re: Vintersovsäck=-12grader

estetdrägg; sa:
en riktig vintersäck har man sällan behov av faktiskt...

...hälsningar från norrbotten/ Fabian...

Just nu är det -29 C i norrbotten, nästan vid kusten. Det är garanterat ett antal grader kallare i inlandet/fjällen. Jag är visserligen inte ute och tältar just nu (jobbar istället) men nu behövs faktiskt rejäla grejer.

Det vi kan vara överens om är att det behövs ett sovsäckssystem som ger god isolation. Om det är ett ensäcks eller tvåsäcks är en smaksak. Personligen anser jag att vikt och hanterbarhet är mycket viktigt och kan inte tänka mig dubbla säckar, dubbla yttertyg, dragkedjor etc. som bara väger och tar plats. Nej en rejäl sovsäck i dun ska det vara till vinteranvändningen, kompletterat med ett eller flera liggunderlag.

Men det är som sagt ett individuellt val.
 
Re: Re: Re: Vintersovsäck=-12grader

brandmansmicke; sa:
Just nu är det -29 C i norrbotten, nästan vid kusten. Det är garanterat ett antal grader kallare i inlandet/fjällen. Jag är visserligen inte ute och tältar just nu (jobbar istället) men nu behövs faktiskt rejäla grejer.

Det vi kan vara överens om är att det behövs ett sovsäckssystem som ger god isolation. Om det är ett ensäcks eller tvåsäcks är en smaksak. Personligen anser jag att vikt och hanterbarhet är mycket viktigt och kan inte tänka mig dubbla säckar, dubbla yttertyg, dragkedjor etc. som bara väger och tar plats. Nej en rejäl sovsäck i dun ska det vara till vinteranvändningen, kompletterat med ett eller flera liggunderlag.

Men det är som sagt ett individuellt val.

För att ta reda på kallaste temperaturen "just nu" kan man gå in på SMHI, klicka på sverige kartan på vänster sida, klicka på 8e länken uppifrån på vänster sida "Extremer" så kan du se extremtemperaturerna det senaste dygnet, välj min temp ungefär mitt i så får du fram de lägsta temperaturerna.

Jag har precis köpt ny sovsäck och efter många om o men så stog det mellan Marmoth CWM och Mountain hardwear ghost sl. Det blev en Ghost även om CWM en var skönare. Ghosten hade några andra fördelar.


Tillslut kom jag fram till att man kan ställa sig ett par frågor:

1 var skall du ha den och när.
Detta ger vilka temperaturer den kommer att riskera användas inom.

2 hur skall du använda den
detta ger information om vilken typ av omgivning den kommer att behöva fungera i

3 hur transporterar du dig och den ?
detta ger parametrar om hur storlek och vikt får vara

4 vad skall du ha för underlag att sova på ?
det är en kritisk komponent för att få en bra sömn så det bör inte glömmas bort.

5 vad får det kosta ?
är det värt det ?

att tänka på:
sovsäcken är inte bara ett sovplagg, det är även ett nödplagg i händelse att ngn blir skadad osv.

När man svarat på frågorna är det bara att börja väga in faktorerna och leta efter en säck som passar ens beslut.

som lite kul information så är den kallaste uppmätta temperaturen de senaste 150 åren -53 grader.
(i sverige)

/Torbjörn
[Ändrat av hobbes 2005-12-28 kl 22:08]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.