Vintersovsäck=-12grader

  • Trådstartare Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)
  • Start datum

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Vintersovsäck=-12grader

brandmansmicke; sa:
Just nu är det -29 C i norrbotten, nästan vid kusten. Det är garanterat ett antal grader kallare i inlandet/fjällen.

Här förbereder man sig för kylan eftersom man ser på TV hur kallt det skall bli. Sen går man ut och funderar över att det knappast kan vara under -20 ute. Sen kollar man på termometern (ja jag vet att man kanske skulle byta ordning) och konstaterar att i Kalix (i norrbotten vid kusten *L*) har vi -8 vilket vi hade i går också.
 
Ta i ordentligt när det gäller graderna

Efter tre dygn ute i Norrbottens skogsland med mellan -20 till -30 grader i tältkåta vet jag att min nyinköpta sovsäck behövdes (-40 grader). Ska man vintertälta mitt i vintern i Norra delen av sverige är min uppfattning riktvärde på ca -40 grader på sovsäcken. Att välja en sovsäck för detta eller ett system är en smaksak. Jag föredrar enkelheten och därmed också en extrem vintersäck från november till april för min övernattningar.

Trots denna nya sovsäck (-40 grader), ylleunderställ (inkl sockar, vantar och balaklava) var jag tvungen att förstärka med ylle tröja på kroppen och förstärkningsjackan liggandendes på säcken för att sova gott. Svårt att uppskatta utomhustemperaturen, vi låg på kanten till en myr och där brukar det kunna bli kallt.

Genrellt är min erfarenhet att man bör ta till ordentligt när det gäller vintersovsäcken, det är som någon skrev tidigare en överlevnadspryl samt en konfortpryl. Personligen bär jag hellre ett kilo mer under turen och vet att jag får sova varm på natten, då kan jag stå ut med att fysa något under dagarna.

Lev å må
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...