Vintersovsäck=-12grader

  • Trådstartare Pelle.akerbergH971@stud.oru.se (Pelle Åkerberg)
  • Start datum
Western Mountainering finns att köpa i Sverige via getout.se!

Valandré Freja är också ett top alternativ med ungefär samma prestanda som WM och som också rekommenderas varmt av Mr Gear (kommer inte ihåg hans namn) på Outdoor Magazine. Se valandre.com. Finns att köpa från Frankrike via auvieuxcampeur.fr

Lycka till i såvsäcksjungeln.

/A
 
Marmots sovsäckar anger inga extremtemperaturer utan deras sovsäckar uppger endast komforttemperatur. Min -9 är så fruktansvärt varm sommartid att jag trodde det var en -17 sovsäck. Den finns i -17 utförande också vilket kanske räcker om du kompleterar med ett sidenlakan.

Jag har dryloft vilket gör att väta aldrig varit något problem. Det kanske är att föredra speciellt på vintern.

Marmots soväckar räknas som de bästa i världen men kostar även därefter.
 
Lischke; sa:
Kolla på Fjällräven paras M12. En höjdarsäck.

Om vi bortser från att tråden är nästan 7 år gammal och sista inlägget innan ditt var för 1,5 år sedan..

så vore det ganska dumt att ge sig ut i fjällen på vintern med den sovsäcken.
köld rekordet de senaste 150 åren är 53 grader Celsius.
vad jag vet är det kallaste denna månaden -28 grader.
idag den 21a är det ca -20 grader som minst.

Data för den säcken du rekomenderar.
Komfortklass: + 15°C. Nedre gräns: - 5°C. Extremklass: - 20°C

För att översätta till "svenska" helt ok att sova med i +15 grader, det kallaste du skulle vilja sova med den och då fryser du, -5 och vid -20 så riskerar du allvarliga skador / död i den.

Att rekomendera en sådan säck är kanske inte det bästa man kan göra, men väcker en ganska intressant fråga.

Hur gör vi svenskar när vi skall köpa sovsäck för vinterbruk ?
De som mäts enligt den nya standarden EN 13537 räcker ju faktiskt inte till om man skall sova ute i fjällen.

visst kan man ha tur och hamna på en varm plats, men om man har otur så kan det ju frysa på en del.

/Torbjörn
 
Precis, hobbes.

Din fråga är intressant!

Alla tillverkare har fått revidera sina påståenden rejält med det nya mätsystemet och plötsligt kommer man att frysa vad man än köper...!!

Kan bli intressant att se hur reklamfolket skall skruva till detta.
 
Pelle.akerbergH971@stud.oru.se; sa:
Hoppas kunna få hjälp att välja sovsäck. Har i dag en Haglöfs Blacklite som klarar av en minsta temp. på minus 12. Räcker detta för vintertältning med ett bra liggunderlag? Bör man som en ren säkerhetsåtgärd ha en bättre sovsäck på vinterfjället?


Tycker att säcken är stor och tung i förhållande till prestandan! Sälja den och köpa en ny vintersäck samt en ny sommarsäck? Är dunsäckar att rekommendera?


M v h Pelle


Hej

Jag och min kompis hade ett riktigt sovsäcks test för tror det var 2-3 år sen runt jul och nyår när det var riktigt kallt nästan en hel vecka -20 till -28 tro jag det var som värst.

Vi skulle iväg på en vintertur lite senare på säsongen men tyckte att det var ett bra tillfälle att testa lite utrustning.

Det helt klart bästa resultat fick man med två säckar, min kombination blev till slut:

Mountain Equipment Skyline 550g (Dun)
Mountain Equipment Firewalker 1 1230 gr (syntet)

Det fungerade hur bra som helst, och det bästa av allt är att man får ner skylinen i firewalkerns påse. Man får en väldigt liten och smidig vintersäck, som jag garanterar fungerar en bra bit under -20 och då menar jag inte knapp överlevnad utan en godnatt sömn.

Lycka till.
 
Jag kan ännu inte göra en rescension men måste ändå rekommendera att ni tittar på http://www.roberts.pl/

Jag har beställt en säck därifrån som jag också fått levererad. Pris/prestanda verkar inte vara så lätt att överträffa och även om jag faktiskt ännu inte hunnit prova den, så gör den mycket gott intryck beträffande finish och utförande.

Maila så får ni pris i Euro och uppgifter om fraktkostnad.

De klarar engelska helt OK per e-mail.
 
Har bara sett positiva omdömen om Roberts. Men hemsidan är så tafflig och svårbegriplig att jag inte orkar beställa av dem. De skulle verkligen behöva en reklambyrå som designar om deras sajt.

[Edit] Aja, så grötig var den kanske inte iallafall, slängde iväg ett mejl med lite frågor ;) [Edit]
[Ändrat av öringen 2005-12-22 kl 16:09]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.