Vintersko for ekstremkulde

Vill du ha det absolut varmaste är det modell moonboots du skall ha, exempel på märken och modeller är Sorel Glacier, Kamik Oslo, dessa ligger strax under 2000 kr, köp något nummer för stort så du kan lägga i extra sulor ha riktgt tjocka ullsockar, de skall hålla dig varm i temperaturer runt -35.

Samma märken har även lite mindre varma (och tunga) varianter om moonbootsen är overkill, varmisolerade stövlar finns oxå, de har jag ingen riktig koll på.

Ett tredje alternativ är läderkängor med filtinnersko, Haglöfs har en eller två modeller, själv har jag Jörns Antifrys, de är ok för stilla stående i -25 ungefär. De är lite dyrare och kostar mellan 2500-3200 kr. Kängorna är lättare och framför allt smidigare än både stövlar och moonboots. Jörns Antifrys känns som ett par mockasiner i jämföresle med Sorel Glacier.
 
Filtkängor med tjocka sulor fungerar bra i kallt torrt väder, rymliga näbbar med. Jag har bara erfarenhet ner till -38 men det är svalt nog för mig. Se till att kliva ur skidbindingar och andra metallgrejor när det blir liten aktivitet och kallare än -25.
Dubbla handskar och mössor hjälper upp.

//J
 
Varm vinterkänga

Har använt Jörn Antifrys i några år. Jag har aldrig frusit i dom, hittills. De kan upplevas som något klumpiga då de sitter luftigt på foten. De har en s k filltinnersko(löstagbar) och du får ledigt plats med en 8 mm innersula och minst två par kraftiga sockor (Beroende på storlek så klart..).

Det är möjligt att använda dom tillsammans med den s k NATO-bindiningen och de är förvånadsvärt stabila i bindningen.
 
Senast ändrad:
Något att stå på.

Sorel Glacier är bra och lätta att få tag på. Det finns lite varmare skor, vita fula och klumpiga, men jag har glömt vad dom heter och dom är svårare att hitta. Nåt Canadensiskt märke. Brukar ha dom på jobb på Svalbard.

Om du ska stå stilla är det bra att ta med något värmeisolerande att stå på, typ en styroform eller frigolit-skiva, eller några lager liggunderlag.
 
varma kängor...Kamik norway 100

Varma kängor...
Kamik Norway 100 kan jag rekommendera...det är troligen dom som föregående skrivare/inläggare menar från sitt jobb på Svalbard :)
Dom hade jag på min tid på Svalbard.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omni96 Boots/shoes for Sarek in the summer Kläder 12
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.