Vinglig vandrare vill ha tips!

Hejsan!

Jag och ett par vänner hade tänkt att fjällvandra i sommar efter studenten, jag har varit ute mycket förut i fjällen men inte vandrat utan mest fiskat. Jag skulle vilja ha tips om en sjudagarssträcka där det även finns möjlighet att hyra kanot och paddla en bit. Självklart vore det kul om det fanns fiskemöjligheter och platsen ska vara Norge eller Sverige. Vi är alltså ute efter vandring, kanot och fiske på sju dagar. Hoppas det finns folk där ute som kan ge oss lite tips!

Tacksam för svar
/Emil

Har mest ängnat mig åt vandring men när jag kikade runt här om dagen i jakt på nya områden så hittade jag den här stugan http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=2984
som verkar ha paddlingsmöjligheter samtidigt som det finns lågfjäll att vandra bland.

Kan du tänka dig att skippa paddlandet så kan jag rekommendera området söder om Helags. Jag har inte fiskat där själv men sist jag vandrade förbi så fanns det ett dussin personer längs med stränderna. Enligt tidningsutklipp i Fältjägarstugan så skulle småsjöarna vara ypperliga fiskevatten. http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=2991

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Skedbrostugan tror jag inte hyr ut kanoter. Om de inte börjat med det under senare år. Blir nog att ta er till Kärringsjön närmre Rogenstugan om kanot ska hyras. Rogen med omnejd är ett härligt område.

Raskesven

kvikkjokk

I Kvikkjokk kan man hyra kanoter tror jag. Kolla både på fjällstationen och andra ställen.

Där finns fina fiskevatten med. Går man tex norrut hamnar man efter en dagstur i Pårte som är känt för fina fiskevatten. Att vandra Kvikkjokk-Pårte-Aktse-Sitojaure-Saltoluokta är lagom på ca 5 dagar. Etappen Pårte-Aktse är ganska lång. I Aktse vill de flesta stanna en extra dag och göra dagstur.

Går man västerut finns det också fina fiskevatten längs tarradalen, tex mellan Njunjes och Tarrekaise.
Man kan ta helikoptern till Staloluokta ("billigt" - ca 800/pers) och gå tillbaka till Kvikkjokk. Lämpligen ca 5 dagar. Bra fiske nästan varje dag på den turen! I Padjelanta får man fiska inom 1km avstånd från leden. Det är också ganska lättgånget, vilket ju passar bra om man vill lägga tid på fiske.

I Nikkaluokta kan man också hyra kanot har jag för mig, men där är längre mellan fiskevattnen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips