Vindtest

Hej,

Jag är precis som många andra här på jakt efter tält. Det blir min första tur ovanför trädgränsen i juli och jag blir bara mer osäker på inköp ju mer jag läser här på forumet. Den stora osäkerheten handlar egentligen om hållbarhet i hårda vindar kontra vikt. Jag vill gärna inte släpa runt på ett 2p tält på 2,5-3kg och jag har inga ambitioner (än) på att tälta vintertid. Jag har hittat en hel del 2p tält under 2kg som folk här på forumet har använt med lyckat resultat. Jag har även ett tält idag (Marmot Limelight 3p) som jag använder i skärgåren och i skogsmark som enligt Naturkompaniets webshop tydligen inte har vindtålighet nog för användning ovanför tältgränsen. Det är för tungt ändå men jag började fundera lite kring tåligheten hos tält.

Efter att ha surfat runt en hel del senaste dagarna inser jag att det finns väldigt få reviews som testar vindtåligheten. Det är väldigt mycket prat om hur rymligt det är och hur många funktioner tälten har. Det enda jag vill veta är om tältet håller om jag tar med mig min grabb ut och vinden börjar yla. Det är svårt att utläsa från tillverkarnas hemsidor hur tåliga de är. Även billiga tält ( ¨2000kr) verkar ha starka tyger, DAC tältpinnar och hög vattentålighet.

Jag hittade en site som har gjort lite vindtester på en del tält där även ett billigt Marmot Limelight fick ganska bra resultat.Bättre än det betydligt dyrare MSR Hubba Hubba som jag fram tills detta test funderade på att köpa.

Fjällräven Singi Lightweight 2
110km/h
https://www.youtube.com/watch?v=-podUOcjFI0

Marmot Limelight FC 2p
90km/h
https://www.youtube.com/watch?v=RDLk-mdQn-c

Hilleberg Anjan 3
100km/h
https://www.youtube.com/watch?v=2CViuqYlt3A

MSR Hubba Hubba HP
70km/h
https://www.youtube.com/watch?v=fsE200nDkIc

Exped Mira 2
50km/h
https://www.youtube.com/watch?v=EXiiOcScXvU

Så till mina frågor :)

Hur vet jag vilka tält jag kan använda ovanför tältgränsen? Min magkänsla säger mig att jag kan använda en hel del tält. Jag har inga problem att lägga lite extra pengar om så behövs.

Finns det något ställe som gör vind och regntester på tält där det går att läsa mer?

/Dagsvandraren
 
Jag har kört Bergans Kompakt Light 2 i 30m/s - det höll fint trots vindkantring och det börja ta i sidan...då ville
den börja lägga sig lite men det gick fint som sagt.

Det var uppsatt med 10 tältpinnar och samtliga stormlinor.
Tältet är precis som Hillebergs grejer förebredda för dubbla tältstänger och då tror jag det står pall för brutalt väder
rätt uppsatt
 
Golite har fått fina recensioner men de har gått i konkurs. Finns ett par trådar om detta och med alternativa förslag.

Thure
 
Slå upp rätt, välj rätt plats!

Hejsan,

Först en liten kommentar till "testet" med Golite tältet. Att någon snubbe på nätet påstår att det blåser 40 mph är ju i sig ingen garanti att det verkligen gör det. Dessutom är 40 mph = 64 km/h eller 17 m/s, dvs "bara" kuling. Inte så mycket att skryta med i svenska fjällen.

Sen till den ursprungliga frågan. Hur vindstabilt ett tält är beror till stor utsträckning på hur väl uppslaget det är. Framför allt om vi talar om tunneltält. Vet inte hur många gånger jag sett felaktigt uppslagna tält uppe på fjället. Oftast vid fjällstationer.

Som alla egentligen vet kan ju tyg inte tag någon last i tryck, bara i drag. Så för att ett tunneltält ska ha någon möjlighet att klara hårda vindar måste det vara rejält uppspänt. Tältduken ska vara som ett trumskinn när man är klar. Har man för dålig förspänning på sin tältduk kommer tältet väldigt snabbt anta formen av en spinnaker....inte det bästa om man vill minimera vindlasten direkt :)

En annan mycket viktig punkt, som ofta påpekas här på utsidan, är valet av tältplats. Om man bara tar sig tid och letar hittar man i princip alltid och överallt någon lämplig tältplats som ligger lite mer i lä.

Så mitt svar på den ursprungliga frågan "Hur vet jag vilka tält jag kan använda ovanför tältgränsen?":

Det vet du egentligen inte utan att ha provat. Men om du väljer ett tält från en välrenommerad tälttillverkare, som Hilleberg, så kan du vara säker på att det är möjligt att slå upp tältet på sådant sätt att det går att använda ovanför tältgränsen. Har själv sovit massor av nätter i just HB Anjan uppe på kalfjället i riktigt uselt väder och det har inte varit några problem över huvud taget.

Om man är osäker på sin förmåga att slå upp tältet rätt (vilket iofs inte är speciellt svårt...) och/eller vill kunna slå upp tältet var som helst oavsett om tältplatsen är lämplig eller ej så bör man istället välja ett självstagande tält. Som t.ex HB Jannu, Savio eller liknande.

/ Stefan
 
...
Som alla egentligen vet kan ju tyg inte tag någon last i tryck, bara i drag. Så för att ett tunneltält ska ha någon möjlighet att klara hårda vindar måste det vara rejält uppspänt. Tältduken ska vara som ett trumskinn när man är klar. Har man för dålig förspänning på sin tältduk kommer tältet väldigt snabbt anta formen av en spinnaker....inte det bästa om man vill minimera vindlasten direkt :)
...

Det kan dessutom vara bra (viktigt) att underhålla spänningen av tältduken. Ett trumskinnsmässigt uppsatt tält av nylon kan av olika anledningar töjas då yttre förhållanden ändras.
 
Hejsan,

En annan mycket viktig punkt, som ofta påpekas här på utsidan, är valet av tältplats. Om man bara tar sig tid och letar hittar man i princip alltid och överallt någon lämplig tältplats som ligger lite mer i lä.

/ Stefan

Hur lång tid tar det och hur ofta går det på kalfjället? Jag är mycket tveksam. Det innebär nog att man ofta missar de fina tältplatserna och får tälta i en stenig grop. Eftersom vädret ändras snabbt så måste man genomföra detta varje gång tältet ska slås upp.
Köp ett tält som tål de vindar du kan stöta på i öppen terräng.
 
Den som söker skall finna :)

Tjaaaaa, det beror givetvis på hur man definierar vindskyddad plats. Det enda jag kan säga att är man bara beredd att gå lite extra (eller lite kortare) än grundplanen brukar man "alltid" komma förbi bra platser. Nu pratar vi inte om att det är vindstilla, men det skiljer väldigt mycket från plats till plats.

Personligen brukar jag börja spana efter bra platser (har definitivt ALDRIG tältat i en grop!!) typ 30-40 minuter innan vi gått dagsetappen.

/ Stefan
 
Vissa ökända platser i fjällen har mkt höga vindhastigheter. Det gäller t ex Tarfala där man registrerat drygt 80 m/s innan vindmätaren blåste sönder och ett hus flyttade på sig. I anslutning till STFs Tarfalastuga finns ett antal iordningställda platser med stenmurar runt. Dessa murar har förstås två funktioner dels läa lite dels är det där man placerat stenar när man försökt åstadkomma någorlunda plant underlag.

Vid en klätterkurs vid Tarfala på 70-talet med något 10-tal tält blåste de flesta tälten sönder. Någon FJ G-66 klarade sig.

Thure
 
Hejsan,

Det vet du egentligen inte utan att ha provat. Men om du väljer ett tält från en välrenommerad tälttillverkare, som Hilleberg, så kan du vara säker på att det är möjligt att slå upp tältet på sådant sätt att det går att använda ovanför tältgränsen. Har själv sovit massor av nätter i just HB Anjan uppe på kalfjället i riktigt uselt väder och det har inte varit några problem över huvud taget.

/ Stefan

Tack för ett bra svar!

Det intressanta här är att du tar upp ett tält som har en väldigt låg vikt på 1,7kg. Om jag kikar på specarna har den betydligt sämre tyg jämfört med sina storebröder. Tricket verkar vara location :)

Jag har sett många på forumet som är gramjägare och åker upp med relativt billiga lågviktstält och jag jag har funderat över om de mest har tur eller om det är skicklighet i tältplats.

Om jag tittar på lite olika tält ser det ibland ut som om vissa billigare tält har högre slitstyrka i sina tyger och ibland samma typer av bågar. Men jag antar att det är hur tältet är utformat samt hur stormlinorna är placerade som är avgörande i dessa fall. Jag får försöka hitta något runt 2kg och testa helt enkelt. Bra att du nämde Anjan för det ligger högt upp på min lista över tält som jag tittar på.

/Dagsvandraren
 
Tjaaaaa, det beror givetvis på hur man definierar vindskyddad plats. Det enda jag kan säga att är man bara beredd att gå lite extra (eller lite kortare) än grundplanen brukar man "alltid" komma förbi bra platser. Nu pratar vi inte om att det är vindstilla, men det skiljer väldigt mycket från plats till plats.

Personligen brukar jag börja spana efter bra platser (har definitivt ALDRIG tältat i en grop!!) typ 30-40 minuter innan vi gått dagsetappen.

/ Stefan

Bra tips, det ska jag lägga på minnet. En bra plats borde vara relativt nära vatten också så man slipper släpa runt på det misstänker jag.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.