Vindslå på GTX-jackor

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Om pengar inte är ett hinder så kolla på Alpha Parka från Arcteryx LEAF. Terräng har den i lager.
Vettentäta blixtlås men med vindslå utanför. Jag har samma modell men inte i parka utan i den kortare modellen.
//Per

Imponerade många jackor som kom fram av den här tråden måste jag säga, måste helt enkelt varit dålig på att leta när jag letade :)

Såg föresten att Tierras nya jackor också hade Vindslå.. så det kanske är på väg tebax? :)

Marmmot Minimalist

Återkopplar lite i tråden, tittade på en Marmot Minimalist på Addnature nu i somras och konstaerade att vindslån inte alls var vad jag väntat mig utan endast en liten flik utan någon fästmöjlighet framför blixtlåset.

Ska fortsätta kika vidare och såg då även att Patagonias jackor som tidigare haft vindslå inte har det denna säsong, så modet går emot oss :)

//Marcus

Jag har en från polska Milo, modellen heter Otay, och för att anknyta till miljön (som jag för övrigt anser borde hållas i miljödelen av forumet) så använder de ett tyg som heter Gelanots, miljövänligare än gtx. , 1600 från northstar. Kunde dock vara lite högre i halsen.

Återkopplar lite i tråden, tittade på en Marmot Minimalist på Addnature nu i somras och konstaerade att vindslån inte alls var vad jag väntat mig utan endast en liten flik utan någon fästmöjlighet framför blixtlåset.

Ska fortsätta kika vidare och såg då även att Patagonias jackor som tidigare haft vindslå inte har det denna säsong, så modet går emot oss :)

//Marcus

Jag har en minimalist som kommer att bytas ut på sikt, jag har flera gånger blivit rejält blöt på mage/bröstkorg och det tror jag beror på kombinationen av otät dragkedja och väldigt liten vindslå. Bortsett från detta är jag dock nöjd med jackan, men tyvärr är nackdelen ganska väsentlig då den används som regnjacka.

Har funderat rätt mycket på ovanstående, nämligen varför det knappt finns yttre vindslå på några GTX-jackor längre, har sett det på någon Norröna Jakt-modell samt på vissa L2-jackor..

Är det så att "marknaden" önskar sig jackor utan vindslå och därför tillverkas det bara sådana, själv har jag tröttnat lite att de "vattentäta" blixtlåsen blir så dåliga över tid och inte alls håller samma kvalitet som "rejälare blixtlås"..

Vad har ni för erfarenheter av jackor utan vindslå? är ni nöjda, även efter långt användande?

Glad påsk!
/M

Det finns rejäla och täta blixtlås från YKK. Men dessa blixtlås är också riktigt dyra. Många tillverkare väljer bort det för att få ner produktions kostnad.

Sen så är trenden att vikten är det som spelar en stor roll och användnings området. Många av dagens "tuffaste" jackor görs ju för alpint bruk där " light is right". Då skärs det ner på detaljerna. Så robust som det bara går men ändå lättast på marknaden är ekvationen.

priset är ju alltid avgörande, men KMs Allgrön eller Skidblander är bra tycker jag. Och just nu har jag Arcteryx alpha sv, inne på fjärde året och jag är mycket nöjd.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips