Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vindskydd toppmonterat kök
- Trådstartare Tundraman
- Start datum
Samma härMin skorstenshöjd e begränsad 😁😁 = innerhöjden på kastrullen.. Väldigt viktigt o få in brännare,gas,vindskydd in i kastrullen......typ näst viktigaste kriteriet 😎🤔👍👍
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Primus...
Efter att ha använt en del hemmagjorda vindskydd, bla av en lättöl
...så bestämde jag mig för att sluta krångla till det och köpte ett Primus som passar till i stort sett alla toppmonterade kök.
Det väger 86g och lär inte stjälpa någon packning precis...och en stor fördel med det är att det även "håller" kastrullen på plats.
Samt att man packar det runt kastrullen såsom bilden visar så tar det ingen plats
!
En sak man ska se upp med om man använder hemmagjorda som är väldigt täta...såsom min ölburksvariant med otillräcklig ventilation, det är att OM man har piezo tändare monterad på köket så smälter plasten ihop till en klump
!
Efter att ha använt en del hemmagjorda vindskydd, bla av en lättöl
Det väger 86g och lär inte stjälpa någon packning precis...och en stor fördel med det är att det även "håller" kastrullen på plats.
Samt att man packar det runt kastrullen såsom bilden visar så tar det ingen plats
En sak man ska se upp med om man använder hemmagjorda som är väldigt täta...såsom min ölburksvariant med otillräcklig ventilation, det är att OM man har piezo tändare monterad på köket så smälter plasten ihop till en klump
Bilagor
Använder precis samma vindskydd och tycker att det fungerar riktigt bra, sitter bra också 🙂Efter att ha använt en del hemmagjorda vindskydd, bla av en lättöl...så bestämde jag mig för att sluta krångla till det och köpte ett Primus som passar till i stort sett alla toppmonterade kök.
Samt att man packar det runt kastrullen såsom bilden visar så tar det ingen plats!
En sak man ska se upp med om man använder hemmagjorda som är väldigt täta...såsom min ölburksvariant med otillräcklig ventilation, det är att OM man har piezo tändare monterad på köket så smälter plasten ihop till en klump!
Jag har likadan som du kan se här https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=85616
har inte testat det i hårt väder än men än så länge är jag supernöjd
har inte testat det i hårt väder än men än så länge är jag supernöjd
Lilla stekpannan
Lilla stekpannan passar inte med den här lösningen., men enbart kastrull är ju OK
Lilla stekpannan passar inte med den här lösningen., men enbart kastrull är ju OK
Okej, här kommer mitt sista försök för säsongen. Vindskyddet går upp 3-4cm på kanterna och det är möjligt att höja ännu mer om man skaffar en högre burk eller som i mitt fall, hittar en burk som passar precis utanpå den första första burken och som då kan klämmas fast mot falsen uppe vid kanten och bygga på ytterligare 1dm om man så vill. Med denna lösningen så har jag iaf fått en vindskyddad lösning som väger hälften mot mitt gamla kök (1L trangiagryta, 1L kaffekittel, folielock, tamoj, vindskydd, brännare = 523 gram). Lågan brinner genomskinligt och klart, och det verkar vara bra drag.
Till nästa år ska jag försöka bygga något varaktigt vindskydd (detta kommer börja rosta) i rostfritt som även kan nyttjas som 'fire in the box'. Det kommer bli lite tyngre men eldmöjligheten kanske ändå kan rättfärdiga den extra vikten.
Till nästa år ska jag försöka bygga något varaktigt vindskydd (detta kommer börja rosta) i rostfritt som även kan nyttjas som 'fire in the box'. Det kommer bli lite tyngre men eldmöjligheten kanske ändå kan rättfärdiga den extra vikten.
Bilagor
<offtopic>
Sådan gula primusflaskor har jag inte sett sedan jag var typ ~ 12-13 år på på slutet av 70-talet.
Är det tomma utställningsflaskor för att ta bilderna eller är de 'skarpa' med fortfarande gas i ??
(dessvärre har jag nog inte kvar mina sedan väldigt många år...)
Jag har två flaskor och det är fortfarande gas i. Jag adopterade flaskorna då mina kollegor skulle slänga dom, gratis gas säger man inte nej till.
Biltema har avlånga blå flaskor som brukar passa rätt ok på dessa kök.
Förutom färgen
Tänk på att dom finns med två olika anslutningar på Biltema när ni handlar
Förutom färgen
Tänk på att dom finns med två olika anslutningar på Biltema när ni handlar
<offtopic>
Sådan gula primusflaskor har jag inte sett sedan jag var typ ~ 12-13 år på på slutet av 70-talet.
Är det tomma utställningsflaskor för att ta bilderna eller är de 'skarpa' med fortfarande gas i ??
(dessvärre har jag nog inte kvar mina sedan väldigt många år...)
Skamlös trådbump och väldigt offtopic men till mitt försvar vill jag säga att jag hamnade på denna tråden medans jag läste om vindskydd till min lätta toppbrännare inför sommaren.
Men jag har ett par flaskor av den typen hemma, tillsammans med en gammal fin gräshoppa (Grasshopper). Köket fungerar förvånandsvärt bra, men tyvärr är det pensionerat numer då det inte går att köpa nya gasflaskor i rätt dimension och jag inte riktigt har hjärta att använda upp de som jag har kvar. Jag gjorde lite försök att hitta en lösning på problemet med diverse adaptrar och annat men gav upp och köpte ett Trangia gaskök istället. Gräshoppan pryder numer sin plats i hyllan på landet istället.
Bilagor
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 21
- Visningar
- 8 K
- Svar
- 2