vindskydd till primuskök

harry

Gäst
hej
Jag har skaffat mig ett enkelt primusgasolkök,yellostone eller något sådant. Man skruvar på brännaren direkt ovanpå gasoltuben.
Jag testade det i helgen för första gången och upplevde bekymmer med blåsten. Finns det något bra vindskydd till den?
Eller kan man bygga något smart själv?

mvh

harry

AndersV (Anders Villumsen)

Gäst
MSR och Tatonka

Det finns. MSR (tror jag) har en sorts kraftig folie man böjer till och sätter runt köket. I Globetrotterkatalogen (www.globetrotter.de) finns det en ihopfällbar variant gjord av Tatonka (även tält, väskor mm).

På utebutiken i Umeå, Naturkompaniet, eller kanotcentrum i Göteborg bör de veta mera.

Anders V

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

robert_alander@hotmail.com (Robert)

Gäst
Vindskydd till PLS och ev. PBS

Hej, jag vet inte om du har ett ClassicTrail eller ett LiteTrail, men den här lösningen fungerar i allafall till LiteTrail.
Burken till Röda Ulvens surströmmingsfiléer 300 gr. har perfekt mått för att tillverka ett vindskydd av. Man tar ur topp och botten, sedan viker man till överkanten så att det går att hänga på kärlstöden. Det är viktigt att vindskyddet inte sluter helt tätt mot kokkärlet, ty då brinner det inte särskillt bra. jag föreslår att man utformar vindskyddet så att det är "högre" på ena sida (den sidan vänder man då mot vinden), så att flammorna får fritt spelrumm på läsidan. En burk surströmming kostar ca: 27:- och det är ett billigt och lätt vidskydd. Nu är det ju inte säkert att du äter strömmingen, men burken kommer du garanterat att vara nöjd med!!!

Lycka till med din matlagning!

conny_k@swipnet.se (Conny Karlsson)

Gäst
Primus vindskydd

Jag köpte ett vinsskydd på Utebutiken i Umeå i somras som är ett orginal-tillbehör till Primus. Det har hitills fungerat bra för mig och är lätt att packa och använda. Har sett i stort sett samma vindskydd finns i Tatonkas sortiment också.

Priset var för mitt 129:- har jag för mig. Kanske lite dyrt för den enkla konstruktionen men som sagt jag köpte ett som var märkt Primus.

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Hade samma problem......

och löste det medd att använda alu folie som fanns hemma. Dubbelvik alu folien några gånger så du får lite stadga i det. Se till att den blir tillräckligt lång för att med råge nå runt kastrullen. Vik folien runt brännaren och gastuben. Använd ett gummiband för att fixera folien runt gastuben. Nu bör folien bilda ett tratt i vilken du kan ställa kastrullen. Se bara till att du kommer åt reglerratten till gasköket annars blir det bökigt. Funkar alldeles utmärkt och väger nästan noll.

/Urban.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips