Vindskydd till omnifuel

Hej alla,

Vet inte om fler har erfarit detta, men efter bara några få gångers använande har vindskyddet till mitt omnifuel fallit sönder i bitar. För er som inte har ett så består vindskyddet av någon tunn metallplåt som man vecklar ut runt brännaren. Jag behöver ju nu givetvis ersätta detta men jag vill heslt undvika att köpa ett nytt likadant pga risken att samma sak händer igen. Så vad har ni för lösningar till era kök? Eller finns det bättre vindskydd man kan köpa?

Mvh Mattias

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Metallplåten är aluminium och det är inte ovanligt att man lyckas smälta det, har lyckats med det en gång. Så kör lite större luftspalt så borde det ordna sig.

Metallplåten är aluminium och det är inte ovanligt att man lyckas smälta det, har lyckats med det en gång. Så kör lite större luftspalt så borde det ordna sig.

Jag har nog inte smält det utan den kommer ju ihopvikt och det är i "vecken" som den har bara fallit sönder.

Mitt är från i våras, och uppvisade efter bara några gångers användande samma tendenser. Jag förvarade det rullat runt bränsleflaskan för att undvika att det gick sönder i vecket. Hur har du förvarat ditt?

Jag har fått ett nytt från affären där jag köpte alltihop (köpte paket m brännare, flaska, vindskydd). Men nu vill jag förstå hur jag ska använda det för att det ska hålla. Jag har ju också sett massa gamla vindskydd som håller. Hur har ni gjort?

Jag förvarar det i den nylonpåse som føljer med. Det kan ju vara att kvaliteten va bättre
i "gamla dager" som med allt annat :)

Jo, men hur viker du ihop det? I de vecken som var gjorde när du köpte det?

Jag tror att det är samma vecken, kommer att kolla när jag kommer hem. Men om du tittar på bilden här så det finns inga signifikanta vecken...

769ffae0e8b3fcaadb2280fc02d0a139.jpg

Jag har nog inte smält det utan den kommer ju ihopvikt och det är i "vecken" som den har bara fallit sönder.

Reklamera, så där ska det inte vara. Jag har ett msr-folieskydd från 1987 (!) som fortfarande är funkis, det har bara blivit några mm-stora hål i några veck.

Mitt senaste primusvindskydd är 5 år gammalt och felfritt...

//J

Ok. Tack för förtydligande. I så fall har du fått ett måndagsexemplar eller så har kvaliteten sjunkit.

Angående frågan om att vika i samma veck: Nej det ökar nötning. Sprid ut dem. Skyddet blir väldigt buckligt men håller längre.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips