Vindskydd med eldplats norr om stan/Solna?

Jag har dåligt med idéer just nu men tar gärna tips på ställen norr om stan med vindskydd och möjlighet att få sitta framför en brasa. Gärna avskilt och ingen standard cementring med massa barnvagnsfolk runtomkring. Jag bor alldeles vid Ursvik och där finns ett, tyvärr nedklottrat..., i skogen långt från motionsgården. Ett annat jag känner till är i Bogesund men känns lite långt för en kort sväng att bara sitta och filosofera framför en brasa. Tänker mest för spontana kortare "äventyr".
 
Fast Järvafältets vindskydd är väl mest såna där "standard cementring med massa barnvagnsfolk runtomkring".

Jag vet inte om det finns kvar men om man åker till Upplands väsby och Sättra och sen följer Upplandsleden en bit norrut från Skeppartorp så fanns det i alla fall förut ett vindskydd som var rätt mysigt. Det är ingen grusväg fram dit så andelen barnvagnar är nog rätt liten (de stannar nog nere vid badplatsen vid Skeppartorp).
 
Tackar för tipsen, har en kompis i Lapplands Väsby (vi är alla norrbottningar i exil) som jag ska försöka lura med. Ska särskilt forska lite om det du tipsade om nermander.
 
Då kan jag berätta att efter Sättra på Upplandsleden finns två fina vindskydd. Jag var där häromdagen. Fina eldstäder! Det första klart tillgängligt för barnvagnsfolket alldeles vid sjöstranden. Det andra som ligger lite längre bort och uppe på en höjd är svårt för barnvagnar. Här finns huggen ved och trivsel i största allmänhet. Ibland händer det att man stöter på scouter eller skolklasser där. Knallar man ytterligare någon kilometer finns trattkantareller så det räcker och blir över!
 
Det var det efter den branta backen jag tänkte på (uppe på höjden).

Kommer man söderifrån är det rätt tuff "klättring" upp där men det går att komma in från andra hållet också (men där finns det nog ingen vettig parkering om man är bilburen, busshållplats kan nog finnas, jag har aldrig gått åt det hållet). Därför tror jag det är rätt sällsynt med barnvagnar där.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...