Vindsäck på sommarfjället?

Hur vanligt är det att ta med en vindsäck på fjällvandring ovanför trädgränsen under sommaren? Om man tänker tex stugtur utan tält, eller för toppturer/dagsutflykter där man lämnar tältet. Eller som reservskydd vid tälttur?

Peter HP

Vindsäck!

Mycket klokt att ta med vindsäck. Jag köpte en Terra Nova Bothybag för tio år sedan. Den kommer alltid med även på sommarfjället. Väger ca 300 gram. Lätt vikt, men mycket säkerhet.

Alltid vindsäck med. Kan användas till både det ena och det andra. Najs om det blåser kompletterat med två stavar så har du en najs vägg.

Jerven

Hur vanligt är det att ta med en vindsäck på fjällvandring ovanför trädgränsen under sommaren? Om man tänker tex stugtur utan tält, eller för toppturer/dagsutflykter där man lämnar tältet. Eller som reservskydd vid tälttur?

Peter HP

Låter som en fjällduk är det du saknar. Jerven.se finns bara två nackdelar. Priset och extra vikt.

Jag använder ingen vindsäck sommartid. Däremot är det skönt att dra över sig en regnponcho om det småregnar vid raster och lunch.

Poncho...

Vindsäck har jag aldrig haft en tanke på att ha med på sommarfjället, däremot har jag vid något tillfälle haft med min poncho, vilket erbjuder både regn/vindskydd vid raster när man spänner upp den med stavarna samt att man kan skapa en lite större absid till tälltet om så behövs :)!

Kan såklart även användas som extra golv under tält och eller i absid.

Jag är väldigt nervös på fjället och har alltid med mig vindsäck, även på sommarturer mellan stugor. Jag ser det som en billig livförsäkring där jag kan överleva i säcken tillsammans med sovsäck om jag skulle bryta något allvarligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips