Vindsäck på sommarfjället?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Humor saknas inte, men vid de fyra sommar snöstormarna jag upplevt i Scandia fjäll så gjorde den nytta i vid tre tillfällen. Vid det fjärde hann vi in under tak när det började yra.

Har aldrig haft vindsäck, inte ens på vinter. Blåser det så pass att jag behöver skydd då slår jag upp tält. På rasterna regnkläder är bra vindskydd och sätta sig bakom en sten eller tom ryggsäck funkar. Men jag går inte mellan stugor utan tältar alltid.

Jag håller på att titta efter en lämplig vindsäck för att framförallt användas under sommaren. Jag kommer vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta med planerad bestigning av Kebnekaise som första fjällvandring denna sommar och tänkte köpa en vindsäck för denna och andra vandringar framöver.

Jag har tittat lite på Terra Nova Bothy 2

Ett annat alternativ är Hilleberg Vindsäck 2, som går bort då den väger mer. Fjällräven har även en vindsäck för en person som skulle kunna vara ett bra alternativ då den också är lättare. Den är blå (UN Blue), som beskrivs som en färg som syns bra. Jag tänker att en orange eller röd vindsäck borde synas mycket bättre?

Några synpunkter på detta och finns det andra modeller som kan vara bra att titta på?
Du får vad du betalar för och, gäller även vikten. Jag har provat mängder med vindsäckar genom åren och insett att Hilleberg är (enligt mig) bäst. Har testat små lätta som det står "2 pers" på som varit liten för en.

Brittiska armen har något som de kallar Basha en liten tarp som går precis att sova under om den är spänd över mitten på längden men enkel att svepa över axlar som en vindtät och vattentät filt.
Och fungerar perfekt i skogslandet, i fjällen gör den mindre nytta annat som tarp. Svenska armen hade tidigare en liknande lösning och efter fjällmarschen under jägarutbildningen med dessa som "tält" insåg jag begränsningen...

Var någonstans hittar du röd/orange i den om nyansen som tält/vindsäckar brukar ha och i den storleken?
Antar att du menar "vart någonstans i naturen..?"

Den hittar jag ingenstans? Har inte påstått det heller..

Svarade bara på den här delen av den nya starten på tråden..

"Den är blå (UN Blue), som beskrivs som en färg som syns bra. Jag tänker att en orange eller röd vindsäck borde synas mycket bättre?"
Några synpunkter på detta och finns det andra modeller som kan vara bra att titta på?"

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips