• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster.

Stämmer.
3:- kronor i plastskatt plus runt 0,75:- i moms var det, tack för rättelsen. :)
Moms är det ju på alla varor och punktskatter, vad har det med miljöskatt att göra? För övrigt kan jag hålla med om att det är löjligt att lägga punktskatt på just plastkassar och sugrör. Den borde ligga på all plast. Syftet med miljöskatt är ju att minska konsumtionen och enligt all samlad erfarenhet finns det bara en känd metod att göra detta: Att saker blir dyrare.
 
Sigrid Carstairs skriver om vindkraft och mikroplaster med referenser till vetenskapliga artiklar - (1) Windpower, Microplastics & Bisphenol-A – Time to Bust the Myths and Discuss the Facts. | LinkedIn.
Ur artikeln, som ingen i tråden orkade läsa:

To sum up, microplastics are actually not a problem when it comes to wind turbines, as by logical deduction they cannot be, since the materials used in wind turbines are not thermoplastics. Yes, wind turbines do contain plastic, but not the type that people tend to discuss, making the entire discussion futile as the wrong aspect is in focus.

Därmed tycker jag att det kan få vara färdigdiskuterat om mikroplaster.

Att titta på uppgooglade bilder och dra egna vilda slutsatser om saker man inte vet så mycket om leder oftast fel. Den här tråden visar ju det med all önskvärd tydlighet. Sök istället efter relevant och väl underbyggd information, som den ovan. Oftast spricker trollen i solskenet, vilket är bra (inom parentes, så kan det sägas att det samma gäller myter om t.ex infraljud, fågeldöd eller energiåtgång för att bygga vindkraftverk).
 
"Moderna materialRotorbladen på större vindkraftverk är oftast tillverkade av fiberglas, men i vissa fall då bladen är långa och belastningen hög används istället kolfibermaterial. Rotorbladen består då av en sandwichkonstruktion, där två kolfiberförstärkta lager omger en stabil och lätt kärna av balsaträ, PVC-plast eller i allt större utsträckning PET-plast"

Nya material tar vindkraften framåt | VINDKRAFTSnyheter.se



och


"Mikroplast är ett samlingsnamn för små plastfragment, upp till fem millimeter. Mikroplast kan redan från början vara tillverkade som små partiklar eller bildas vid slitage eller nedbrytning av plast"

Mikroplast - Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)




Fiberglas är väl så vitt jag förstår även det just plast med armering av glasstrån, antingen Polymerplast eller Epoxyplast.
 
Senast ändrad:
Intressant!

Man behöver bara läsa några rader till i referensen ”Nya material tar vindkraften framåt” för att inse att det finns nya tekniska lösningar som minimerar erosionen på rotorbladen.

Vi kanske inte behöver vara så oroliga.

Sen är det väl så att sandwichkonstruktioners styrka bygger på att de inre och yttre skalen är intakta. För att kärnan som kan vara av plast ska exponeras måste det yttre skalet spricka eller nötas ner. Innan bladet är så skadat att plasten exponeras har det med största sannolikhet redan havererat.
 
Sen är det väl så att sandwichkonstruktioners styrka bygger på att de inre och yttre skalen är intakta. För att kärnan som kan vara av plast ska exponeras måste det yttre skalet spricka eller nötas ner. Innan bladet är så skadat att plasten exponeras har det med största sannolikhet redan havererat.

Sandwichkonstruktioner gällande glas och kolfiber är väl oftast uppbyggda på principen många olika lager, dvs man lägger ett lager plast sen ett lager fiber upprepat.
Ofta med korsande fiberriktning.

Inte så att man lägger glaset ytterst och plasten innerst.
 
I denna tråd efterlyses ibland källor, referenser, vetenskapliga artiklar. Sett ur min synvinkel vore det bra om vi kan underbygga argumenten, om möjligt, med länkar till sådana källor. Jag tror också att det vi skriver här har betydelse så låt oss hjälpas åt att hitta dessa länkar för sådana finns att hitta. Ett exempel är Stordrulens bild på erosionen på turbinbladen. Den är publicerad i en artikel som ni alla kan nå - A probabilistic long‐term framework for site‐specific erosion analysis of wind turbine blades: A case study of 31 Dutch sites - Shankar Verma - - Wind Energy - Wiley Online Library. Artikeln handlar om erosionen av turbinbladen i Nederländerna men berör inte mikroplaster vad jag kan läsa mig till. Det gör inte heller den referens som jag gav tidigare som rörde de danska förhållandena. Trådens rubrik är – ”Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster”. Utifrån mina tidigare referenser till Cecilia Matsson och Sigrid Carstairs är det inte rotorbladens nedbrytning i drift som skapar miljöproblem. För närvarande finns få vetenskapliga studier i ämnet och inga vetenskapliga belägg för att vindturbiner orsakar förorening i form av microplaster (läs gärna Microplastics in a wind farm area_ A case study at the Rudong Offshore Wind Farm, Yellow Sea, China (nsfc.gov.cn).

I Cecilia Matssons presentation återfinner vi mikroplasterna vid ”deponi eller förbränning”.
Den framtida destruktionen av kompositmaterialet i vindkraftsverk kan orsaka problem, det är kanske det vi ska fokusera på - What happens to all the old wind turbines? - BBC News.
 
Begreppet "Energy return on energy invested" (förkortad "EROI") används för att kvantifiera det du efterfrågar, dvs energiproduktion vs energiåtgång. Siffrorna spretar en del, vilket bl.a beror på att man måste bestämma vad som är relevant att räkna in (energin för att värma kaffet på kommunens bygglovsmöte är ju också en del, om man vill dra det till sin spets). Men det finns hyfsad konsensus på att EROI för vindkraft snittar åtminstone runt 20. Ett ordinärt vindkraftverk har alltså betalt sin egen "energinota" mer än tiofalt när det skrotats ner.

Wikipedia har en del halvbra info: Energy return on investment - Wikipedia . Om man googlar på "EROI windpower" så finns det gott om studier för den som vill fördjupa sig.

EDIT: här var en till bra rapport. Printa och läs i helgen! Vindkraftens resursanvändning (naturvardsverket.se)

Intressant! Finns motsvarande siffror för kärnkraftverk? När har ett kärnkraftverk "betalat hela egna energinota från ax till limpa, inklusive rivning och bortforsling."
 
Moms är det ju på alla varor och punktskatter, vad har det med miljöskatt att göra? För övrigt kan jag hålla med om att det är löjligt att lägga punktskatt på just plastkassar och sugrör. Den borde ligga på all plast. Syftet med miljöskatt är ju att minska konsumtionen och enligt all samlad erfarenhet finns det bara en känd metod att göra detta: Att saker blir dyrare.

Hm, har du hört talas om inflation? :p

(Enligt all samlad erfarenhet) finns bara en metod och det är att reglera hur mycket tillverkare får förstöra för naturen. Folk älskar att handla, de köper det som finns tillgängligt.
 
Ur artikeln, som ingen i tråden orkade läsa:

To sum up, microplastics are actually not a problem when it comes to wind turbines, as by logical deduction they cannot be, since the materials used in wind turbines are not thermoplastics. Yes, wind turbines do contain plastic, but not the type that people tend to discuss, making the entire discussion futile as the wrong aspect is in focus.

Därmed tycker jag att det kan få vara färdigdiskuterat om mikroplaster.

Att titta på uppgooglade bilder och dra egna vilda slutsatser om saker man inte vet så mycket om leder oftast fel. Den här tråden visar ju det med all önskvärd tydlighet. Sök istället efter relevant och väl underbyggd information, som den ovan. Oftast spricker trollen i solskenet, vilket är bra (inom parentes, så kan det sägas att det samma gäller myter om t.ex infraljud, fågeldöd eller energiåtgång för att bygga vindkraftverk).

Ja, jag har också hört att härdplaster inte leder till mikroplast. Minns att jag kollade upp det en gång när jag satt och slipade epyxy-kuber tre dagar i rad. Men hittade ingen vettig källa så valde att strunta i det. Tack :)

Problemet med epoxy-komposit är att det inte kan återvinnas.

Finns ju många problem med en kraftig vindkraftsutbyggnad så vi kanske inte behöver hitta på fler.
 
Ur artikeln, som ingen i tråden orkade läsa:

To sum up, microplastics are actually not a problem when it comes to wind turbines, as by logical deduction they cannot be, since the materials used in wind turbines are not thermoplastics. Yes, wind turbines do contain plastic, but not the type that people tend to discuss, making the entire discussion futile as the wrong aspect is in focus.

Därmed tycker jag att det kan få vara färdigdiskuterat om mikroplaster.

Vad är då mikroplast?

Kemikalieinspektionen samt Echa fokuserar lagstiftningen på liten storlek (<5mm), lång nedbrytningstid i naturen och olösliga i vatten.

Naturvårdsverket har ungefär ett liknande omfång i synen för att det saknas en vedertagen definition.

https://www.naturvardsverket.se/Mil...erige/Uppdelat-efter-omrade/Plast/Mikroplast/

Per definition är gränserna i materialdefinitionen vidgade och specifikt diffusa vilket gör att det kan vara lite allt möjligt t.ex termoplast, olika elastomer, färg, härdplast, biomaterial etc..
 
Ja, jag har också hört att härdplaster inte leder till mikroplast. Minns att jag kollade upp det en gång när jag satt och slipade epyxy-kuber tre dagar i rad. Men hittade ingen vettig källa så valde att strunta i det. Tack :)

Problemet med epoxy-komposit är att det inte kan återvinnas.

Finns ju många problem med en kraftig vindkraftsutbyggnad så vi kanske inte behöver hitta på fler.

Epoxi-komposit kan kanske inte matrialåtervinnas men det kan nog energiåtervinnas, vilket är fin omskrivning för att eldas i sopvärme- eller sopenergiverk.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...