• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraftverk potentiellt stora spridare av mikroplaster.

Vindkraftverk är inte bara ett fördärv för Miljön lokalt och en mördare av naturområden, de är även potentiella spridare av mikroplast, eventuellt av stora format då de tre vingarna på ett verk enligt uppgift kan väga upp till 60ton.

Då vi i nuläget har ca 4300st vindkraftverk i Sverige och fler på väg så riskerar miljöpåverkan att kunna bli rejäl, ändå är det bland annat ICA-Kassar av stärkelse vi väljer att fortsatt straffbeskatta i mikroplastens namn samtidigt som vi subventionerar vindkraften via skattepengar.

Fantastiskt....är det inte så säg. :)




https://rvno.se/vindkraftverk-potentiellt-stora-spridare-av-mikroplaster/
Innan vi drar för stora växlar på mängden plast som kan lossna, så funderar jag på sanningshalten i artikeln som det länkas till. Om 10 % av hela massan kan lossna under vindbladets livstid är det fantastiskt att de fått tillstånd att montera sådana konstruktioner.

Som ingenjör påstår jag att artikeln inte stämmer. Känslan är så. Jag erkänner att jag killgissar nu.

//Thomas
 
Naturligtvis finns det inga belägg för att vindkraftsblad skulle sprida ut plast i naturen, vilket illustreras av att artikeln inte redovisar en enda källa för sina påståenden. Det är ok att ogilla vindkraftverk, men att hitta på historier om mikroplast är bara fånigt.

Dock kan det noteras att bloggen ifråga faktiskt kommer från Östergötland. Alltså östgötagnäll, snarare än norrlandsgnäll. En trevlig omväxling! (dessutom är ju öschöta-dialekten som gjord för att gnälla på saker).
 
Det blir helt omöjligt att diskutera en sakfråga när du plötsligt glider in på hundra frågor och verkligen drar igång norrlandsgnället. Jag vet inte hur du ser på konsumtionssamhället, men min utgångspunkt är att konsumtionen och därmed energiförbrukningen måste minskas rejält, kanske halveras eller mer. Alla som har en hjärna kan ta reda på att vi nu förbrukar flera gånger mer resurser än vad som är hållbart på sikt, alltså måste förbrukningen minskas. Den energiproduktion som vi sedan ska ha måste vara hållbar och förnybar, alltså går kärnkraft, kol, olja och gas bort. Energiproduktionen måste ske någonstans i Sverige och vi kanske kan vara överens om att det är olämpligt att placera tex vindkraftverk mitt inne i städer, alltså återstår landsbygden. Natur- och kulturhänsyn ska tas, men var man än bygger dem så kommer någon att komma i kläm. Trist för dem, kanske vi behöver vara mer generösa med ersättning för dem som drabbas, men någon slags förnybar energi måste vi ha och sprida metoderna så mycket som möjligt. Vattenkraften får väl ses som fullt utbyggd redan, så då återstår sol, vin och biobränslen. Eller tänker du att vi ska köpa all el från andra länder?
För övrigt vet jag inte varför du får det att låta som att du är nån slags representant för glesbygd och jag för staden. Jag har nästan två kilometer till min brevlåda och om inom en cirkel med en kilometers radie från mitt hus bor det tre fastboende och en fritidsboende. Hur ser det ut hos dig?

Tja vi har olika uppfattningar, de du raljerar över som norrlandsgnäll är andra människors åsikter.
Du vill dra ner på konsumtionssamhället genom att bygga ut mer elproduktion genom i min värld mer naturskövling. Samtidigt som själva tillverkningen också är problematiskt ur ett miljöperspektiv. Kanske vi då ska följa ditt råd och minska konsumtionen?

Hurvida det låter som jag är någon representant för landsbygden kan jag lugna dig med att jag inte är men däremot ser vad du kanske inte vill se när det gäller stad och land. Slutligen så noterar jag ditt boende och vet inte om du är betjänt av att veta mitt cv av boende då det antagligen inte hör till frågan.
 
Tja vi har olika uppfattningar, de du raljerar över som norrlandsgnäll är andra människors åsikter.
Du vill dra ner på konsumtionssamhället genom att bygga ut mer elproduktion genom i min värld mer naturskövling. Samtidigt som själva tillverkningen också är problematiskt ur ett miljöperspektiv. Kanske vi då ska följa ditt råd och minska konsumtionen?

Hurvida det låter som jag är någon representant för landsbygden kan jag lugna dig med att jag inte är men däremot ser vad du kanske inte vill se när det gäller stad och land. Slutligen så noterar jag ditt boende och vet inte om du är betjänt av att veta mitt cv av boende då det antagligen inte hör till frågan.
Men om vi nu är överens om att vår livsstil, konsumtion och energiproduktion måste vara hållbar, vad tänker du dig för lösning? Ska vi bygga vindkraft, men bara där det är tättbefolkat? Eller om vi inte ska bygga ut vindkraften, från vilken energikälla ska vi fylla den lucka som vindkraften är tänkt att fylla?
Gnäll blir det ju om man klagar och klagar utan att själv tänka och jobba för konstruktiva förslag och lösningar.
 
Inte bara tyckanden utan dessutom med lögnpropaganda om statliga bidrag till vindkraften.

Jo, vindkraften subventioneras.
Läs nedan.
Dessutom har vindkraft haft lägre fastighetskatt (0,2%) än andra energislag.

"Vindkraften har sedan år 2003 i likhet med all förnybar elproduktion fått ekonomiskt stöd genom systemet med elcertifikat och det har möjliggjort den snabba utbyggnaden. Elcertifikatsystemet innebär att den som använder en kilowattimme el betalar några ören till den som investerat i vindkraft, eller annan förnybar energi. Riksdagen har dock beslutat att inga nya anläggningar får tilldelas elcertifikat efter utgången av 2021"

Vindkraftproduktion (energiforetagen.se)
 
Innan vi drar för stora växlar på mängden plast som kan lossna, så funderar jag på sanningshalten i artikeln som det länkas till. Om 10 % av hela massan kan lossna under vindbladets livstid är det fantastiskt att de fått tillstånd att montera sådana konstruktioner.

Som ingenjör påstår jag att artikeln inte stämmer. Känslan är så. Jag erkänner att jag killgissar nu.

//Thomas

Observera att jag i trådrubriken skrev potentiell.

Frågan har tydligen även varit upp till interpellationsdebatt mellan Alexsandra Anstrell (M) och Per Bolund (MP)

Vindkraft och spridning av mikroplaster Interpellation 2020/21:718 Alexandra Anstrell (M) - Riksdagen

debatt i riksdagen Gällande vindkraft och spridning av mikroplaster - Norrköpingspartiet (norrkopingspartiet.se)
 
Senast ändrad:
Jo, vindkraften subventioneras.
Läs nedan.
Dessutom har vindkraft haft lägre fastighetskatt (0,2%) än andra energislag.

"Vindkraften har sedan år 2003 i likhet med all förnybar elproduktion fått ekonomiskt stöd genom systemet med elcertifikat och det har möjliggjort den snabba utbyggnaden. Elcertifikatsystemet innebär att den som använder en kilowattimme el betalar några ören till den som investerat i vindkraft, eller annan förnybar energi. Riksdagen har dock beslutat att inga nya anläggningar får tilldelas elcertifikat efter utgången av 2021"
Nu snurrar du till det. Systemet med elcertifikat är dels inget subventionssystem och dels inte exklusivt för vindkraft utan gäller all förnybar energiproduktion. Riksdagen har ju satt upp som mål att vår energiproduktion ska vara förnybar till 100 procent år 2040 och det gäller att fasa ut övrig produktion. Det här är ju saker som miljörörelsen började prata om redan på 70-talet så 2040 är lite väl sent, men bättre sent än aldrig brukar man ju säga.
Fastighetsskatten om 0,2 procent är ju beräknad på fastighetsvärdet. Om man räknar på skatt per producerad kWh så är fastighetsskatten högre för vindkraften än för kärnkraften och värmekraftverk.
Kärnkraften har för övrigt varit en av de mest subventionerade produktionsmetoderna för el som vi haft.
 
Nu snurrar du till det. Systemet med elcertifikat är dels inget subventionssystem och dels inte exklusivt för vindkraft utan gäller all förnybar energiproduktion. Riksdagen har ju satt upp som mål att vår energiproduktion ska vara förnybar till 100 procent år 2040 och det gäller att fasa ut övrig produktion. Det här är ju saker som miljörörelsen började prata om redan på 70-talet så 2040 är lite väl sent, men bättre sent än aldrig brukar man ju säga.
Fastighetsskatten om 0,2 procent är ju beräknad på fastighetsvärdet. Om man räknar på skatt per producerad kWh så är fastighetsskatten högre för vindkraften än för kärnkraften och värmekraftverk.
Kärnkraften har för övrigt varit en av de mest subventionerade produktionsmetoderna för el som vi haft.



Andra energislag har fått betala 0,5% mot vindkraftens 0,2, vad är inte det om inte subventioner via skatt ?
Vindkraft ingår i dessutom i gänget som gynnas via elcetifikat.

Att skatten blir högre per producerad KWh har ju att göra med att varje verk producerar väldigt lite till skillnad mot större energikällor, vilket gör att dom måste vara många vilket i sin tur gör att dom förstör så mycket naturområden.

Hade vi haft lika många vindkraftverk som kärnkraftverk och dom producerade lika mycket el per år så skulle dom inte vare något miljöförstörande problem att tala om.
 
Där ser man, problemet med slitna blad påverkar tydligen även effektiviteten, om dom slits så pass så kan man ju nästan även som lekman förstå var det som slits bort hamnar. ;)

"Regn, hagel, damm och andra partiklar i luften sliter på turbinbladens kanter, och enligt en studie från 2014 kan problemet sänka ett vindkraftverks effektivitet avsevärt redan efter fem års drift"

Finska supermaterialet för turbinblad togs fram med ai (nyteknik.se)
 
Andra energislag har fått betala 0,5% mot vindkraftens 0,2, vad är inte det om inte subventioner via skatt ?
Vindkraft ingår i dessutom i gänget som gynnas via elcetifikat.
Att skatten blir högre per producerad KWh har ju att göra med att varje verk producerar väldigt lite till skillnad mot större energikällor, vilket gör att dom måste vara många vilket i sin tur gör att dom förstör så mycket naturområden.
Hade vi haft lika många vindkraftverk som kärnkraftverk och dom producerade lika mycket el per år så skulle dom inte vare något miljöförstörande problem att tala om.
Olika skattesatser på olika produktionsmetoder har som syfte att jämställa skatteuttaget för produktionskostnaderna per kWh. Hur svårt kan det vara att greppa konceptet? Och elcertifikaten har ju till uppgift att styra om till den förnybara elproduktion som vi måste få till. Jag vet inte om du har missat hela miljöproblematiken? Och nej, de stora miljöproblemen är inte att en tant i Missenträsk hör sus från några vindkraftverk. Det finns större problem, riktigt stora, svårlösta miljöproblem där ute i den stora världen.
Jag orkar inte svara på flera inlägg från dig nu. Orkar inte med faktaresistens helt enkelt, livet är för kort.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.