Vindkraftverk i fjällen

Folkomröstningar är ju bara rådgivande och som sådana okej. Regeringen gjorde på sin tid helt rätt som körde över folkmajoriteten och införde högertrafik (1967). Nu är det en ny generation och därmed dags för en ny rådgivande folkomröstning om kärnkraften. Eller hur?
 
Ingemar, kan bara hålla med där. Jag gick på mellanstadiet då och bar en linje tre knapp. Idag hade jag nog satsat på en linje noll knapp, om en sådan funnits.

Man resonerar annorlunda när man är 37 jämfört med 12.

Christian
 
Jag fick under helgens fjällvistelse (vi högg ved inför vintern) reda på att det från vårat hus kommer bli ett gäng vindkraftverk synliga från oss.

Tvärs över dalen (björkvattnet) vi bor i så kommer dom panga upp ett sextital vindkraftverk på ett par fjällmellan björkvattnet och abelvattnet i princip, såg en utprickad karta också..

Och jag måste säga att jag tycker det är positivt, att det finns en framåtanda och att det görs nånting vettigt, sen kan man ju dissktera placeringen, men det finns ledig kapacitet i nätet mot nogre så det är väl ett mindre bekymmer..

länk -> http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=1338688 och http://www.vk.se/Article.jsp?article=96862
[Ändrat av lleberg 2007-05-01 kl 18:01]
 
De borde ändå se till att bygga dem i södra Sverige där det finns större behov av produktion. Jag bor själv i södra Sverige och vill inte ha dem som grannar ändå. Men uppe i fjällen där det finns med vattenkraftproducerad el än vad det finns konsumenter är det helt onödigt att bygga vindkraftverk.
 
Läs mitt tidigare inlägg.

Vindkraftverk måste placeras där det blåser. Och helst där det blåser 'lagom'...
Och uppe i fjällen, samt ute till havs, där blåser det jämt och ständigt... Det vet vem som helst som kämpat i motvind längs en led av vandrings- eller seglings- variant...

Och ska vi kunna fylla upp Sverige med vindkraftspyloner så är det vettigast att börja där det blåser. Där det inte blåser kan vi bygga senare...
 
Jo, det är iofs sant.
Man brukar säga att vindkraftverk (i södra Sverige?) har en tillgänglighet på mellan 10 och 20% har jag hört.

Uppe i norr borde den bli bättre iaf.

Kärnkraftverk har en tillgänglighet i Sverige på mellan 80 och 90% drygt.

Så man måste bygga mängder med vindkraftverk, Alltså 5ggr mer än det egentliga behovet för att kunna producera nog med el.
 
I det aktuella projektet vid Björkfjället ska tydligen norska Fred Olsen bygga och förhoppningsvis använda vindmöllor tillverkade i Danmark. Om nu svenska elkonsumenter och skattebetalare nödvändigtvis ska ge bort sina pengar till utlandet så är Norge och Danmark bra val. Tråkigt bara att inte också Finland får vara med och dela på kakan.

"Enligt det norska företaget, Fred Olsen Renewables, ska de båda vindkraftparkerna tillsammans producera el till drygt 36000 svenska normalvillor". Att prata om el till ett stort antal normalvillor är vindkraftsbranschens standardtrick för att skapa positiva vibrationer. Ingen har väl någonsin fått höra hur många villor som kan försörjas på el från ett kärnkraftverk - även när det är vindstilla. :)
 
Tja, jag ser att årsförbrukningen av el till min villa (120 kvadratmeter uppvärmt genom direktverkande el) var 20 000 kWh. Det blir 2.3 kW i genomsnitt under året. Sen får nån annan ge värdet på den genomsnittliga eleffekten från t ex Forsmark.

När vindkraftbranschen pratar om normalvillor så är det garanterat inte fråga om några villor med elvärme. :)
 
mellpat; sa:
Tja, jag ser att årsförbrukningen av el till min villa (120 kvadratmeter uppvärmt genom direktverkande el) var 20 000 kWh. Det blir 2.3 kW i genomsnitt under året. Sen får nån annan ge värdet på den genomsnittliga eleffekten från t ex Forsmark.

Från Forsmarks hemsida
Sveriges elproduktion 2006 var 140 TWh, varav kärnkraften stod för 64 TWh. I Forsmark producerades 22,3 TWh.

Nu är ju forsmark tre reaktorer, och jag antar nu att de är lika stora. Dvs en reaktor ger 7,43TWh. Med Ingemars 20 000 kWh så räcker det till drygt 371 000 villor om jag räknar rätt.

Christian
 
Enligt Wikipedia kan Forsmark närhelst kontrollrummen så vill producera 3.102 miljoner kW eleffekt. Sagt som komplement till Christians data.

Gissar på att det motsvarar mer än tre miljoner av vindkraftsbranschens "normalvillor".
[Ändrat av mellpat 2007-05-01 kl 20:47]
 
Bemme; sa:
Jo, det är iofs sant.
Man brukar säga att vindkraftverk (i södra Sverige?) har en tillgänglighet på mellan 10 och 20% har jag hört.

Uppe i norr borde den bli bättre iaf.

Kärnkraftverk har en tillgänglighet i Sverige på mellan 80 och 90% drygt.

Så man måste bygga mängder med vindkraftverk, Alltså 5ggr mer än det egentliga behovet för att kunna producera nog med el.

Skitsnack.
Vindkraftverken på exempelvis Seskarö i Haparanda skärgård (5 st) har en tillgänglighet på en bra bit över 60% är jag säker på. och det är väldigt sällan som alla står still, ofta så är det 1 eller 2 som står still, om några alls. Fast det går säkert att hitta nån exakt siffra på det om man söker.

Edit: Ja, det var inte så svårt.
"Man brukar räkna med att det blåser tillräckligt för att ett vindkraftverk ska producera el drygt 6000 av årets 8760 timmar, alltså ca 80 procent av tiden."
http://www.svensk-vindkraft.org
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.