• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vindkraft - en ruggig miljöförstöring.

Ja nog verkar det vansinnigt att bygga vindkraftverk på ett så stort avstånd från förbrukarna i Mellan och Sydsverige/Tyskland så att man måste bygga hundratals mil med 400kV-nät.

Det verkar som om beslutsfattarna tar vilka kostnader som helst för att slippa vindkraften på sin egen bakgård!
 
Om vindkraftsturbiner förfular sitter i betraktarens hjärna. De kan också vara ett vackert och spännande inslag. Som t ex vid min eftermiddagspaddling vid Mossjön i Falkenbergs kommun intill väg 150 för ett par dagar sedan.

Spännande jobb att klättra utmed rotorbladen.

Thur
DSC_0897.JPG
e
 

Bilagor

  • OI000800.JPG
    OI000800.JPG
    5.2 MB · Visningar: 111
  • OI000797.JPG
    OI000797.JPG
    5.2 MB · Visningar: 127
  • 20201022_095525.jpg
    20201022_095525.jpg
    3.9 MB · Visningar: 102
  • DSC_0900.JPG
    DSC_0900.JPG
    155.3 KB · Visningar: 95
Nej, det behöver Norrlänningarna ju inte, vattenkraften som ni där uppe redan offrat natur för lär ju räcka och bli över till det ni förbrukar.

Närproducerat är ju så viktigt nuförtiden och ska naturligtvis även gälla vindkraften.

Stockholms skärgård är rätt stor, bygg dom där så kan även dom som är mest för dom även njuta av utsikten av dom. :)
Absolut inte! Vattenkraften räcker till oss.:)
Ja visst ligger närproducerat i tiden.:)

Skärgården söder om Dalälvens mynning ut i Östersjön och upp till norska gränsen är lång med många öar och kobbar att bygga runt. Visst är det rätt att regeringen ser över den kommunala vetorätten om vindkraftverk så att södra Sverige kan bebyggas med dessa fina saker.:)
 
Fast det mesta byggs ju faktiskt i södra Sverige.


Det kan ju hända men var ska renarna hitta bete när fjällvärlden blir full av vindkraftverk och vägar???
Av det som jag har sett och läst så tycker inte renarna om att gå runt och under vindkraftverken och leta lava.
Lite att läsa!

Om staten och regeringen får som dom vill med den kommunala vetorätten så kan dom i princip ta död på mer eller mindre hela rennäringen.:(

Jo men dom håller på och bygger en stor vindkraftpark i Markbygden, Koler.


Rätta mig om jag har fel.:)
 
Senast ändrad:
Fast det mesta byggs ju faktiskt i södra Sverige.


Ja, i så fall har Energimyndigheten fel i sin statistik men det verkar osannolikt.
Betänker man sedan hur befolkningen är fördelad i landet och jämför mot vart vindkraften byggts så är det oerhört skevt fördelat. ( I bifogad tabell från Energimyndighetn så är SE1+ SE2 Den del av Sverige som ligger norr om Dalälven. Kolumn 1 är antal verk, 2 är installerad effekt och kolumn 3 är producerad mängd.
Energi produktion.PNG
 
Om vindkraftsturbiner förfular sitter i betraktarens hjärna.
Thure, det är väl svårt att påstå att detta är fel men på vissa platser är vi nog överens om att vindkraftstorn är ett främmande och icke önskvärt inslag i landskapsbilden. Jag kommer att tänka på vindkraftsprojektet vid Suorva som det talades en hel del om för 10-15 år sedan. Sedan blev det tyst. Jag trodde alltsammans hade begravts men det är farligt att tänka så. Företag glömmer inte projekt som de tror på, de väntar på andra tider. När jag nu tittar på Vattenfalls webb så tycks tanken fortfarande vara levande, dock i mindre skala än vad det var tidigare.
I en vindkraftsutredning från Gällivare kommun 2010 läser jag följande: "Enligt en kartläggning av vindarna i fjällområdet har det visat sig att området kring Suorva har idealiska förhållanden för vindkraft. Det blåser inte bara bättre än på fjällryggarna runtomkring, utan faktiskt mer än någon annanstans i hela Sverige."

Naturen vid Akkajaure och Suorva har lidit stora nederlag genom vattenkraften. Nu har under ett antal år stått ett vindkraftverk vid dammen som en slags teststation. Upp till ca 20 fler vill man placera, antagligen i relativ närhet. Men kommer de att vara 50, 100 eller 200 om ett antal år? Som sagt, ett kraftföretag glömmer inte var det blåser bäst i hela landet. (Jag vill därför inte förringa andra platser i landet där lokalbefolkning, renägare, naturvårdare m fl reagerar. Vindkraftverk passar inte överallt.)
 
Forskare studerar hur vindkraft påverkar älg, varg och järv


Hur påverkas älgar, vargar och järvar av vindkraftverk? Det ska forskarna i det svensk-norska projektet Grensevilt nu studera.
vindkraftforskning-705x470.jpg

Hur påverkar vindkraften de vilda djurens rörelsemönster och liv? Foto: Gettyimages

Det är i det tvååriga projektet Grensevilt 2, där man studerar älgarnas vandringsmönster i områden där varg och järv lever och jagar. Det sker med hjälp av GPS-märkta djur.
Och så ska man nu forska på hur vindkraften, som byggs ut kraftigt, påverkar älgar, vargar och järvar.
– Dessutom vill vi undersöka hur en utbyggnad av vindkraft påverkar jakten på älg samt jägarnas inställning till utbyggnad av vindkraft genom att genomföra intervjuer med jägare, säger Camilla Wikenros, forskare på SLU, i ett pressmeddelande på SLU:s webbsida.
Grensevilt är ett gemensamt forskningsprojekt för Sveriges lantbruksuniversitet, norska Høgskolen i Innlandet och man samarbetar med länsstyrelserna i Dalarna och Värmland och fylkena på den norska sidan.

Källa: https://www.jaktjournalen.se/forskare-studerar-hur-vindkraft-paverkar-alg-varg-och-jarv/
 
Sverige har just nu massor av enskilda grupper av lokalt protesterande mot den form av miljöförstöring som dessa uppfattar måste stoppas för miljöns skull.
En samlande organisation kommer nog snart att bildas. Ett grundläggande krav är ett moratorium mot fortsatt vindindustri så att alla konsekvenser lyfts fram i ljuset. Idag har den ekonomiska makten hos industriintressenterna och dess betalda och obetalda lobbyister stort försprång i debatten. Man har verkat länge nog under den mediala radarn och det är nog nu.

Kravet på ett moratorium mot fortsatt industriutbyggnad av detta i form av ett moratorium borde kunna stödjas även av de som är positivt inställda såväl som dess motsats till det svenska folket blivit mer involverad i frågan än vad hittills är fallet.
 
Thure, det är väl svårt att påstå att detta är fel men på vissa platser är vi nog överens om att vindkraftstorn är ett främmande och icke önskvärt inslag i landskapsbilden. Jag kommer att tänka på vindkraftsprojektet vid Suorva som det talades en hel del om för 10-15 år sedan. Sedan blev det tyst
----

"Enligt en kartläggning av vindarna i fjällområdet har det visat sig att området kring Suorva har idealiska förhållanden för vindkraft. Det blåser inte bara bättre än på fjällryggarna runtomkring, utan faktiskt mer än någon annanstans i hela Sverige."

Naturen vid Akkajaure och Suorva har lidit stora nederlag genom vattenkraften. Nu har under ett antal år stått ett vindkraftverk vid dammen som en slags teststation. Upp till ca 20 fler vill man placera, antagligen i relativ närhet. Men kommer de att vara 50, 100 eller 200 om ett antal år? Som sagt, ett kraftföretag glömmer inte var det blåser bäst i hela landet. (Jag vill därför inte förringa andra platser i landet där lokalbefolkning, renägare, naturvårdare m fl reagerar. Vindkraftverk passar inte överallt.)
9

Problemet vid Suorva torde bl a vara att det ofta är orkanvindar i Luleälvdalen vid Stora Sjöfallet.

Estetik är en sak. Och där är det vanligt med skilda uppfattningar.

Miljöpåverkan av vindkraft anser jag vara betydligt mindre än av annan exploatering i och i närheten av vår fjällkedja.

Thure
 
Senast ändrad:
Bara fråga om ”estetik”...

Ungefär som skönheten sitter i betraktarens öga.
Stora industriplatser, inte ”parker” torde bara vara ytterst få förunnat tycka är vackert.
Att anlägga dem i fjällvärlden och tycka det är fullt normalt för vår framtid är också få förunnat.

När väl folk förstår vad som hittills hänt utan större uppmärksamhet runt om i landet och i känslig natur kommer nog en stor opinion väckas till liv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.