Vilsen i skidfrågan

Jag tar över denna tråden nu!

Det finns ju ungefär hur många trådar som helst här på utsidan som avhandlar turskidor på ett eller annat sätt, men jag blir inte klokare...
Om mig själv: 185cm, 85kg. Sydsvensk som åker turskidor mindre än 2v/år. Brukar söka mig utanför lederna både på sommaren och vintern. Trolig tidsperiod för skidåkning är mars-april.
Jag var vid Marsfjället förra året, åkte turskidor och blev väldigt fäst vid det. Jag vill därför gärna komma iväg på fler turer! Då hade jag ett par billiga BC-skidor med fiskfjäll som jag köpt från ett konkursbo. De fungerade helt okej så länge jag körde platt eller uppförs, men utförs var en mardröm! Visst, jag är oerfaren på turåkning och ingen hejare på telemark heller, men detta var på en annan nivå... Min analys är att det var för mycket spann i skidorna, vilket gjorde det otroligt svårt att bromsa och styra när det gick utförs. När jag fick låna ett par lössnöskidor helt utan spann så var det desto roligare att åka utförs.

Så till min fråga: vilka skidor ska jag ha om vi gör antagandet att jag ska befinna mig i bergsmiljö och ibland även skog i april, ofta oledat? Jag vill inte klabba för mycket med valla, jag anser mig för oerfaren för att hantera det på ett bra sätt och har inte riktigt intresse heller. Korthudar har jag dock bra erfarenheter av. Jag stör mig å andra sidan inte så mycket på att fiskfjällen sjunger när jag går, men kan tycka att de gav för lite fäste när jag drog pulka uppförs. Jag vet inte med säkerhet om skidorna ska användas med ryggsäck eller pulka, antagligen både och.
Jag står mest och väger mellan E99, E109, Nansen och Amundsen, men jag blir inte klok på vad jag ska välja.
Vissa menar att man ska ha enkelspann och breda skidor för bästa utförsegenskaper, andra dubbelspann och lite smalare för att passa i spår. Eftersom jag går på NNN-bindningar så räknar jag inte med några jättegoa telesvängar, men åtminstone en lite mer kontrollerad nerfärd.
Vad hade ni valt, och varför?
 
Senast ändrad:
Jag är mkt förtjust i kombinationen Fischer E109 med crownbelag och vid brant uppför BD Kicker skins för veckolånga färder stuga till stuga i t ex Kebnekasiefjällen.

Jag har BC-bindningar och pjäxor till dessa och tycker det är en bra allroundutrustning men jag har också E89 och E99 för lite flackare terräng.

Att få dubbelspann och valla i steget att funka i varierande temperaturer och snöförhållanden är inte lätt om man säger...

Aptitretare

Thure
 
Lite funderingar på byta ut Åsnes sondre mot Madshus Glittertind vallningsbara med infällda kortfällar kan de duga till vårvintertur på 1-2v med pulka på 40 kg
 
Jag är mkt förtjust i kombinationen Fischer E109 med crownbelag och vid brant uppför BD Kicker skins för veckolånga färder stuga till stuga i t ex Kebnekasiefjällen.

Aptitretare

Thure
Tack för svaret! Och snygg åkning! :)
Det låter som att det skulle kunna vara min melodi, jag la på BD kicker skin på mina fiskfjäll förra turen också. Finns det fiskfjällsskidor med färdiga infästningar för hudar, eller tycker tillverkarna att det är kaka på kaka?
Nansen och e109 är typ likvärdiga va?


Lite funderingar på byta ut Åsnes sondre mot Madshus Glittertind vallningsbara med infällda kortfällar kan de duga till vårvintertur på 1-2v med pulka på 40 kg
Helt okej att du kapar tråden och går OT, absolut.....
 
Jag är mkt förtjust i kombinationen Fischer E109 med crownbelag och vid brant uppför BD Kicker skins för veckolånga färder stuga till stuga i t ex Kebnekasiefjällen.

Jag har BC-bindningar och pjäxor till dessa och tycker det är en bra allroundutrustning men jag har också E89 och E99 för lite flackare terräng.

Att få dubbelspann och valla i steget att funka i varierande temperaturer och snöförhållanden är inte lätt om man säger...

Aptitretare

Thure
Thure, du verkar vara en allvetare inom friluftsliv. Har kollat på E109, E99, Amundsen och Nansen. Vill ha en allround som ska funka hyfsat för framförallt Stocholms isar och skogar/spår (om det kommer snö) och eventuellt några dagar i fjällmiljö (exempelvis en tur till jaktstugan i Vemdalen). E109 verkar vara slut överallt. Nansen verkar vara mest lik E109. Amundsen och E99 verkar även funka i spår. Just nu känns Amundsen som en bra kompromiss. Modellen med fiskfjäll verkar heta FRAM. Måtten är 67x57x62. Thure, eller någon annan med erfarenhet, tror ni det är en okej allroundskida för mina önskemål?

Edit: Fisher E99 Crown har ändrat måtten lite. 66x54x61. (tidigare 64 i nos/spets). Kanske lite mer lättsvängda? Har jag förstått rätt att Amundsen har en enklare lösning om man vill fästa stighud?
 
Senast ändrad:
Tyvärr så är nog E109 en utgången modell.

Vad som är bäst som ersättning kan jag inte svara på. Men nyare E99 är helt riktigt bättre utför än tidigare rakare skurna modeller.

Det finns Fischermodeller som är betydligt bredare än E109men de är nog mera av skidbestigningsskidor.

Thure
 
Den här skidan dök upp i en sökning https://www.sport-conrad.com/en/pro...fO7RDrxjFz7qpKSPGaGSuTN1YcIGwKNhoCKzAQAvD_BwE

Verkar klart intressant som alternativ till Fischer E109. E109 har breddmåtten 82-60-70mm ovanstående traverse-78-crown-skin-xtralite 78-61-69 mm.

Thure
Den skulle jag vilja slå till på men måste hejda mig. Har beställt Amundsen FRAM. Kanske en okej förstaskida för lite blandad terräng. Fick bra rabatt. Hoppas på en vecka i fjällen redan i år.
 
Tyvärr så är nog E109 en utgången modell.
Det kan verka så men om jag fick dett rätt har den bara byt namn - den finns som Transnordic 82 nu.
Vad som är bäst som ersättning kan jag inte svara på. Men nyare E99 är helt riktigt bättre utför än tidigare rakare skurna modeller.
Man kan välja mellan:
Transnordic 59 - efterföljare till E89 https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/transnordic-59-easy-skin-xtralite.html
Transnordic 66 - E99 https://www.fischersports.com/transnordic-66-crown-xtralite-2385?c=924
och
Transnordic 82 - E109 https://www.fischersports.com/transnordic-82-easy-skin-xtralite-2387?c=924

Transnordic 66 finns med fiskfjäll och som wax-ski de andra bara som wax-ski

Henning
 
Tack för kompletteringen Henning. Jag skulle nog idag välja traverse-78-crown-skin-xtralite då den har crownbelag för veckoturer mellan stugor i Lapplands och Narviksfjällen. Man möter så många olika snöförhållanden och då är crownbelag + korta fällar en utmärkt kompromiss. Jag gillar utförsåkningen på en sådan tur där bara delar av turen går på led.

Om jag bara skulle följa Kungsleden så skulle jag välja smalare skidor.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag har fastnat hos Åsnes och är nöjd med deras skidor och lösningen med stighudarna, och hudarna går att kapa om en upplever å ha för bra fäste och för dåligt glid. Har helt sluta med ryggsäck på vintern kör bara med pulka, blir ju lite problem att hitta skidor med rätt spann om en skall gå med säck ibland och pulka nästa gång. Nu har jag inte dom långa och kraftiga motluten i mina områden så dom korta stighudarna räcker gott och väl för bra fäste, tar heller inte av hudarna för att åka nerför. Åsnes har ju några modeller som är en kombo av fjäll och topptur skida som den här.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.