Stighudar och/eller valla

Jag köpte ett par Åsnes Ingstad i vintras och jag har provkört en gång, då med stighudar på. Det gick trögt i spåret men lätt o fint i lössnön.

Skidorna har nåt jag tror kallas för dubbelspann, dvs. ett extra högre spann för stighudarna alt. fästvalla. Är det någon som har en bra idé om hur man använder stighudarna alt. valla? Kan man t.ex. valla för fäste och bra glid och sen lägga stighudarna utanpå vallan när bättre fäste krävs eller förstör man klistret på hudarna då?

/Anders

Jag var på vallakurs för några veckor sedan och den killen tyckte att det lirar om man bara har fästvalla. Om man gnider ut fästvallan ordentligt med kloss så är det ju inte jättemycket som kan följa med. Klister skulle jag dock inte klistra hudarna på.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jeg har et par Åsnes Rago (nå Amundsen) og har alltid lagt kortfellene direkte på skiene når jeg trengte det. Det har fungert helt fint. Flere ganger har jeg hatt klister på skiene, og så lagt på fellene. De har til nå ikke hatt problemer med å feste seg. Men det er viktig at du tørker av all is og fuktighet før du legger på fellene.
Otto

Tack för alla svar, nu vågar jag nog lägga fellene utanpå vallan.

Nästa fråga: Var och hur lägger man fästvallan? Mäter man upp spannet och slipar med sandpapper precis som på vanliga skidor?

/Anders

Yes. Kör från hälen och fram till några centimeter framför fellelåset på mina Vikafjell. Sambon fick fippla med pappret när jag stod i vardagsrummet och mätte upp spannet.

PS. Det finns en jäkla massa videos på Youtube och SWIX hemsida om du undrar över några specialare. När jag gick vallakurs så var det vallaväck endast i spannet, sandpapper osv.

Tack för alla svar, nu vågar jag nog lägga fellene utanpå vallan.

Nästa fråga: Var och hur lägger man fästvallan? Mäter man upp spannet och slipar med sandpapper precis som på vanliga skidor?

/Anders

Svar från Skigutane AS (Åsnes)

Heisann Anders.

Smør etter forholdene, smørning tar man på i smøresonen, og om man ønsker å rubbe/pusse med sandpair før man smører, blir nok litt opp til deg selv. - og på turen så tar man på fellene når du synes det er bratt nok til at det blir strevsomt uten.

Hvis du bruker klister, eller annen mykere smørning så ville jeg nok skrapet av det meste før jeg tar på fellene. Ellers så vil nok fellene sitter dårligere på, og levetiden på fellelimen bli betraktelig dårligere.

Med venleg helsing / Best regards
Christian Short
Customer SupportSales & Event Coordinator

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips