Vilsen i skidfrågan

Har ett par Fischer Outback 68 med skins och fiskfjäll. De ska vara vallningsfria.

Innebär det att de inte går att valla eller att man inte ska behöva? Vad rekommenderar ni som har mer än 7 dagars erfarenhet av turskidor? Sista turen i våras börajde det kännas som att något som ökade glidet hade varit bra.
 
Klart det går att sätta glidvalla på dem. Fiskfjällsmönstret kan bromsa en del om spannet inte är helt perfekt vilket är svårt att få till då man varierar packningen.
 
Det går att fylla igen fiskfjäll med paraffin.

Tyvärr slits det relativt snabbt bort.

Jag hör till de som inte uppskattar fiskfjäll, och av de dussin (lågt räknat) eller så skidor som finns i huset så har inga fiskfjäll. Jag är lite lätt allergisk mot ordet "vallningsfria". Det betyder i min erfarenhet att du aldrig får skidor med bra glid. Vallar du själv kan du anpassa val av fästvalla och var / hur mycket valla du sätter för att få den kombination av fäste och glid som bäst passar förutsättningarna. Förutsatt att du kan valla. ;)
 
Har ett par Fischer Outback 68 med skins och fiskfjäll. De ska vara vallningsfria.

Innebär det att de inte går att valla eller att man inte ska behöva? Vad rekommenderar ni som har mer än 7 dagars erfarenhet av turskidor? Sista turen i våras börajde det kännas som att något som ökade glidet hade varit bra.
Du har ju också valt ett par skidor som i princip saknar spann, vilket innebär att fästzonen alltid ligger mot marken och bromsar. Ett par andra skidor med ökat spann är nog enklaste sättet att få bättre glid.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.