Vill se eller höra varg i sommar

Människor angrips och även dödas av och till av Varg.
Att risken att bli angripen här i Sverige är extremt liten beror bland annat på att vår Vargstam har relativt gott om vilt att ta samt att vi inte har utspridd Rabies här.


Några citat från artikeln:
Vid 380 tillfällen rörde det sig om rabiessmittade djur vars attacker ledde till 14 dödsfall. Vid 67 tillfällen tror forskarna att vargen uppfattade människan som ett naturligt byte, en rival eller ville testa hennes reaktion – 9 personer dödades vid sådana attacker.
Vid 42 tillfällen handlade det, enligt forskarna, om angrepp som följd av att vargen provocerades eller ville försvara sig – 3 personer dog vid dessa tillfällen.

I Nordamerika och i Europa inträffade under denna tid 12 angrepp och två personer dog. I Nordamerika finns 60 000 vargar och i Europa 17 000 vargar samt flera hundra miljoner människor, så sannolikheten för att bli angripen är över noll, men ändå alltför liten för att kunna beräknas, säger seniorforskare John D. Linnell vid NINA.
 
Kom till Söderåsen i Skåne, etablerat vargrevir med konstaterad valpkull 2023.
Ett antal gårds - och villaägare har flera gånger sett vargar på tomter och gårdsplaner. Har du (o-)tur kan du kanske också få se dödade och halvt uppätna hjortar, får och annat (nån liten ponnyhäst säjs t ex ha blivit vargdödad för att tag sedan).
 
Hörde varg 2 gånger och båda gångerna tyckte det var hemskt obehagligt. Ena gången i närheten av Gnesta och andra i Tiveden. Jag slipper gärna stöta på varg.
 
Vad baserar du det påståendet på?

Hundar har dödat fler människor i Sverige än vargar de senaste 100 åren. Senaste kända vargattacken mot människa i Sverige var på 1800-talet (1821 har jag för mig), mellan 1995 och 2022 dödades 11 personer i Sverige av hund.
I populärkulturen framställs vargen som farlig. Det har lett till att många faktiskt tror att vargen är mycket farligare än andra djur. 11 personer har dödats av hund under den tidsperioden du nämner, men om jag skulle skriva ett inlägg på Utsidan om att jag funderar på att skaffa hund är det inte jättestor chans att någon skulle säga "hundar är inte helt ofarliga", men så fort vargen kommer på tal så måste dess farlighet betonas.
 
I populärkulturen framställs vargen som farlig. Det har lett till att många faktiskt tror att vargen är mycket farligare än andra djur. 11 personer har dödats av hund under den tidsperioden du nämner, men om jag skulle skriva ett inlägg på Utsidan om att jag funderar på att skaffa hund är det inte jättestor chans att någon skulle säga "hundar är inte helt ofarliga", men så fort vargen kommer på tal så måste dess farlighet betonas.

Tycker du blandar olika saker. Dels vargens eventuella farlighet i sig samt risk. Risken att bli attackerad i Sverige idag är extremt låg, så låg att det inte ens är en faktor att ta i beaktande när man är i skog och mark. Det säger dock inte så mycket om vargens farlighet i sig. Historiskt så finns det definitivt ett ganska stort antal vargattacker beskrivna även i Norden. Att vargen utgjorde en större risk då har antagligen att göra med storlek på vargstammen, att människor i högre grad levde närmare naturen och tillgången på bytesdjur. Älgstammen var nära utrotad under början av 1800-talet vilket kan ha påverkat beteendet. Dessutom har man väl också i högre grad skjutit av vargar som kommit för nära. Men att säga att varg i sig är ofarlig känns disneyfierat. Risken att attackeras är låg, men det är ett vilt djur som man ska ha respekt för. Vill man jämföra med hundar så måste man ta i beaktande att det finns omkring 1 miljon hundar i Sverige, som dessutom till nästan 100% är sällskapsdjur och lever i direkt anslutning till människor.
 
Vad baserar du det påståendet på?

Hundar har dödat fler människor i Sverige än vargar de senaste 100 åren. Senaste kända vargattacken mot människa i Sverige var på 1800-talet (1821 har jag för mig), mellan 1995 och 2022 dödades 11 personer i Sverige av hund.

Håller nog i stort med om att varg inte är så farligt för människor men faktiskt dog en djurskötrare 2012 på Kolmårdens djurpark i en attack av en vargflock. Dock kan du ha rätt med 1821 om vi pratar vild varg.
Kamphundar skadar nog fler människor än varg i Sverige nuförtiden och det finns länder med mer eller mindra inskränkande förbud mot kamphundar.

/Patrik
 
Håller nog i stort med om att varg inte är så farligt för människor men faktiskt dog en djurskötrare 2012 på Kolmårdens djurpark i en attack av en vargflock. Dock kan du ha rätt med 1821 om vi pratar vild varg.
Kamphundar skadar nog fler människor än varg i Sverige nuförtiden och det finns länder med mer eller mindra inskränkande förbud mot kamphundar.

/Patrik
När det gäller Gysingevargen 1821 så är det sannolikt att det var en varg som levt i fångenskap i början av sitt liv och sedan rymt. Från Wikipedia:
 

Bilagor

  • Screenshot_20240511-084936~2.png
    Screenshot_20240511-084936~2.png
    920.8 KB · Visningar: 6
Tycker du blandar olika saker. Dels vargens eventuella farlighet i sig samt risk. Risken att bli attackerad i Sverige idag är extremt låg, så låg att det inte ens är en faktor att ta i beaktande när man är i skog och mark. Det säger dock inte så mycket om vargens farlighet i sig. Historiskt så finns det definitivt ett ganska stort antal vargattacker beskrivna även i Norden. Att vargen utgjorde en större risk då har antagligen att göra med storlek på vargstammen, att människor i högre grad levde närmare naturen och tillgången på bytesdjur. Älgstammen var nära utrotad under början av 1800-talet vilket kan ha påverkat beteendet. Dessutom har man väl också i högre grad skjutit av vargar som kommit för nära. Men att säga att varg i sig är ofarlig känns disneyfierat. Risken att attackeras är låg, men det är ett vilt djur som man ska ha respekt för. Vill man jämföra med hundar så måste man ta i beaktande att det finns omkring 1 miljon hundar i Sverige, som dessutom till nästan 100% är sällskapsdjur och lever i direkt anslutning till människor.
Så här står det i Wikipedia:
"
En artikel om dokumenterade fall av varg som angripit människor i Fennoskandien konstaterar att vargattacker verkar ha varit regelbundet återkommande men rätt sällsynta fenomen. Angreppen har utförts i fattiga trakter, med begränsad tillgång till vilt, och av enstaka vargar eller vargflockar, som angripit barn, endast i enstaka fall skall någon vuxen ha dödats. Sammantaget ska 94 personer ha dödats av vargar i Skandinavien under de senaste 300 åren. Alla fallen är från före 1882.

Dessa vargar har inte varit rabiessmittade, men beteendet verkar vara begränsat till enskilda individer eller flockar. I några av fallen antas vargarna tidigare ha levt i fångenskap och därvid vant sig vid mänskor. Vuxna har undvikits vid angreppen; endast i enstaka fall har vuxna eller barn i vuxnas sällskap angripits. Vargattacker i Skandinavien med dödlig utgång mot människor har antagits vara osannolika, så länge det finns gott om vilt i skogarna och vargar som börjar röra sig nära bebyggelsen relativt snabbt blir skjutna."
Anledningen till att jag nämnde tamhunden är för att jag tror att fler människor i Sverige är rädda för vargar än för hundar. De flesta människor, tycker jag, verkar vara mycket dåliga på sannolikhetsbedömningar. Sannolikheten att bli attackerade av hund är mycket större än att bli attackerade av varg. Jag förnekar inte att det finns mycket fler hundar än vargar i Sverige. När det gäller människors rädsla för djur i skogen intar vargen en särställning. Fler människor är rädda för varg än för älg - trots att en älg dödade en människa i Sverige senast 2008. Det finns folk som blivit bitna av bäver när de simmat i sjöar. Om vi går till utlandet som blev en man i Vitryssland 2013 ihjälbiten av en bäver! Jag har dock ALDRIG hört någon säga "Bada inte i insjöar! Där finns bävrar".
 
Så här står det i Wikipedia:
"
En artikel om dokumenterade fall av varg som angripit människor i Fennoskandien konstaterar att vargattacker verkar ha varit regelbundet återkommande men rätt sällsynta fenomen. Angreppen har utförts i fattiga trakter, med begränsad tillgång till vilt, och av enstaka vargar eller vargflockar, som angripit barn, endast i enstaka fall skall någon vuxen ha dödats. Sammantaget ska 94 personer ha dödats av vargar i Skandinavien under de senaste 300 åren. Alla fallen är från före 1882.

Dessa vargar har inte varit rabiessmittade, men beteendet verkar vara begränsat till enskilda individer eller flockar. I några av fallen antas vargarna tidigare ha levt i fångenskap och därvid vant sig vid mänskor. Vuxna har undvikits vid angreppen; endast i enstaka fall har vuxna eller barn i vuxnas sällskap angripits. Vargattacker i Skandinavien med dödlig utgång mot människor har antagits vara osannolika, så länge det finns gott om vilt i skogarna och vargar som börjar röra sig nära bebyggelsen relativt snabbt blir skjutna."
Anledningen till att jag nämnde tamhunden är för att jag tror att fler människor i Sverige är rädda för vargar än för hundar. De flesta människor, tycker jag, verkar vara mycket dåliga på sannolikhetsbedömningar. Sannolikheten att bli attackerade av hund är mycket större än att bli attackerade av varg. Jag förnekar inte att det finns mycket fler hundar än vargar i Sverige. När det gäller människors rädsla för djur i skogen intar vargen en särställning. Fler människor är rädda för varg än för älg - trots att en älg dödade en människa i Sverige senast 2008. Det finns folk som blivit bitna av bäver när de simmat i sjöar. Om vi går till utlandet som blev en man i Vitryssland 2013 ihjälbiten av en bäver! Jag har dock ALDRIG hört någon säga "Bada inte i insjöar! Där finns bävrar".

Jag tror inte det är så många som är rädda för varg för egen del, jag kan inte komma ihåg någon jag mött. Däremot är det många som är rädda för sina hundars eller tamboskap skull vilket är en annan sak. Jag har definitivt stor respekt när jag möter älg och har själv blivit hundattackerad (biten i benet) av en lösspringande hund när jag cyklade mtb. Älgar som blir för närgångna och promenerar omkring inne i samhällen skjuts ofta av just eftersom man vet att de kan gå till attack. Du blandade dock ihop risk med vargens farlighet i sig. Jag håller definitivt med om att för en svensk kontext är risken extremt låg, men det har också att göra med fler faktorer som minskar riskexponeringen. Med 100 000 vargar, skulle risken möjligen se annorlunda ut. Det är lite som med björn. I Sverige är risken låg, det innebär inte att björn är ofarlig det är ett vilt djur man ska ha stor respekt för och i andra delar av världen behöver man definitivt tänka på riskexponering mot björn när man ger sig ut. I områden med mer varg så sker attacker oftare, ibland med dödlig utgång (t ex Nordamerika). Det är ett vilt djur, det kan vara farligt men i Sverige är risken extremt låg till stor del på grund av väldigt låg riskexponering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frycke Klättermusen Alv eller Arc’teryx Atom AR? Allmänt om friluftsliv 4
holetaker Fluga eller inte? Allmänt om friluftsliv 0
Kimkim Friluftstips som varken kostar eller väger Allmänt om friluftsliv 24
Anders Hermansson Trangia: sprit, diesel eller gas? Allmänt om friluftsliv 28
Göran_ Tälta i Västra götaland, Bohuslän eller Dalsland. Allmänt om friluftsliv 0
veni Kängor eller trailskor? Allmänt om friluftsliv 110
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
outdoor80 skaljacka eller regnplagg mot ihållande regn Allmänt om friluftsliv 15
Mullemek Tejpa eller inte tejpa fötter vid vandring Allmänt om friluftsliv 11
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
oldtimer Kartor eller register med vägstandard angiven? Allmänt om friluftsliv 7
NaturBoel Bo i Dalarna, Ångermanland eller Jämtland? Allmänt om friluftsliv 53
seasteel Vad ger bäst effekt? Egen viktminskning eller minskad packvikt? Allmänt om friluftsliv 22
Jones Guideutbildning eller liknande på Nya Zeeland? Allmänt om friluftsliv 4
Jojosurf Lätt nylonväv eller likadant? Allmänt om friluftsliv 4
Vrba87 Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Allmänt om friluftsliv 4
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Jojosurf Osprey Xenith 75 eller Lundhags V12 75 Allmänt om friluftsliv 3
FilipAnell_pv Fjällräven vidda pro eller fjällräven keb byxan Allmänt om friluftsliv 7
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6
Mullemek Bra vagn eller kärra för vandring på väg Allmänt om friluftsliv 11
Lajjan Julas eller Biltemas gaskök?? Allmänt om friluftsliv 9
EricT Kängköp: Lundhags Syncro mid eller Meindels MFS Active Allmänt om friluftsliv 22
rockyduderino Jämtlandsfjällen eller Saltoluokta/Kvikkjokk Allmänt om friluftsliv 13
solvindhav Torrdräkt hel eller delad Allmänt om friluftsliv 7
AmandaSundin Outdoor and adventure management Åre eller liknande utbildning? Allmänt om friluftsliv 9
78395 Sovsäcken....nr 1 eller 2 ? Allmänt om friluftsliv 32
oscar.nystromer 65/35 eller skaljacka? Allmänt om friluftsliv 5
Argusgranskare Reselakan eller vanliga lakan? Allmänt om friluftsliv 7
Teknikern Att tappa bort eller inte tappa bort,,,,,,,,,, Allmänt om friluftsliv 37
hannulan Skavsår - compeed eller inte Allmänt om friluftsliv 7
V. Väderhatt Hård hud & valkar: Bra eller dåligt mot skavsår? Allmänt om friluftsliv 17
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fredrik.markussen Patagonia stretch acent eller m10 Allmänt om friluftsliv 0
lenlil Forum, blogg eller gästbok för att få in synpunkter på vandringsleder? Allmänt om friluftsliv 1
bastuper Sommarhus på annan ort eller land Allmänt om friluftsliv 11
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
tompa_m Var ska man vandra, Sarek, Kungsleden eller kanske... Allmänt om friluftsliv 4
Anders Oak Motvind eller medvind först? Allmänt om friluftsliv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.