vill ha jörnkänga , hur gör jag ?? :)

Hur gör man för att köpa jörnkängor??
Måste man fara till jörn ??

År intreserad av "antifrys" , har nån testat , hur är de??

/david
[Ändrat av david.roennlund 2005-12-19 kl 21:14]

david.roennlund; sa:
Hur gör man för att köpa jörnkängor??
Måste man fara till jörn ??
År intreserad av "antifrys" , har nån testat , hur är de??
Har ej använt antifyrs. Bara sommarkänga med näbb.

Jörnkängan
Telefon: 0916-10121
Adress
Storg. 54
930 55 JÖRN

Jörnkängan - Vandringskänga från Jörn

Kan endast beställas per telefon. Finns i flera modeller. Med eller utan näbb.

Fler bilder och mer info i Norge
Jorn Jensen

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Beställa Jörnkänga

Nejdå! Du behöver inte åka till Västerbotten
för att köpa kängorna. Ordertelefonen är 0916-10121
dom skickar med post.
// Mikael W

Antifrys är kanonkängor, mjuka, lätta och varma, klarar temperaturer på minus 30-35 grader vid låg aktivitet. Grym skillnad mot att knalla om kring i ett par Sorel Glacier.

Jag beställde skidsula standardprofil, två storlekar större än normalt och får lätt plats med två tjocka yllesockor och en extra filtsula, det är skönt att ha när det är riktigt kallt, trots storleken är det lungt att bara ha ett par sockar och en filtsula vid varmare väderlek. Mitt enda ånger är att jag tog skidsula som saknar klack vilket gör dem oehört halkiga när man går ut för...

Jag beställde Antifrys via telefon när jag bodde på Svalbard och fick dem skickade utan problem. Det enda problemet vid beställning skulle vara i fall Jörn just fått in en stororder, det är en liten fabrik så då kan det ta ett tag, jag hade tur och fick dem på två veckor. Vill man så kan man rita av sin fot och få kängorna skräddarsydda.

Jag fick tipset att beställa två par filtskor samtidigt så man kan torka ett par åt gången, något jag glömde. Men blöta filtskor har inte varit något problem för mig, när jag inte varit på hyttetur har jag ibland använt fuktspärr andra gånger haft med mig filtskon i sovsäcken och det funkar. De är sköna som inneskor i hyttan.

Har ringt och pratat med dem nu, så jag vet lite hur jag ska mäta foten och så !!

Men nä jag börjar kolla runt bland gammla inlägg här väcks frågan , är "anti frys" jättevarma ??(alltså för varma !!)
Jag bor i norra uppland , där vi på vintern har det rätt kallt (10-15 minus) , inte snorkallt men iaf kallt :)

Är antifrys overkill??
Kommer jag svettas ihjäl om fötterna??

Kan tillägga att jag lätt fryser , särskillt om fötterna!
Så jag vill ha varma skor , användningsområdet är främst till att vara ute, gå i skogen mm... inte åka skidor !

//David

Nej det tror jag inte.

Du avgör ju själv hur många och hur tjocka sockar du vill ha på foten. Nöjer du dig med tunnare och inte så varma sockar och tar ut filtsulorna så lär du inte svettas i -15, speciellt inte om du lätt fryser som du säger.

Fimpa skidsulan utan ta vanliga eller med näbb, se till att få klack.

Gör för tilfället lumpen på AJB i Arvidsjaur och här används just Jörn antifrys med skidsula som vinterkänga/skidpjäxa. Utan klack och vibramsula.
De senaste versionerna har en grövre vibramsula men saknar fortfarande klack en klar förbättring av greppet när du går utan skidor!

De flesta kängorna har ett par vintrar bakom sig men verkar hålla bra. Beror lite på hur bindningarna ställts in.
Perfekt i kombination med tx tegsnässkidor (vitablixten är inte äns värd att nämna) men är klumpiga att gå i. Mycket varma så länge innerskorna är torra. Vi har två par för att det ska va lättare att torka men tror inte det ska vara något problem under civila förhållanden.
Fötterna känns nästan aldrig svettiga så länge det inte är extremt varmt (inomhus), filtinnerskon absorberar allt.
Upplever dem som ganska små i storleken men breda.

Sammanfattning:
Mycket bra vid all skidåkning i storskogen!

david.roennlund; sa:
Har ringt och pratat med dem nu, så jag vet lite hur jag ska mäta foten och så !!

Men nä jag börjar kolla runt bland gammla inlägg här väcks frågan , är "anti frys" jättevarma ??(alltså för varma !!)
Jag bor i norra uppland , där vi på vintern har det rätt kallt (10-15 minus) , inte snorkallt men iaf kallt :)

Är antifrys overkill??
Kommer jag svettas ihjäl om fötterna??

Kan tillägga att jag lätt fryser , särskillt om fötterna!
Så jag vill ha varma skor , användningsområdet är främst till att vara ute, gå i skogen mm... inte åka skidor !

//David
Inga problem med för varma fossingar runt minus 10- minus 15. Men om det blir standardtemperaturen för ditt användningsområde behöver du inte ta i så kraftigt med storleken, eftersom du då inte behöver ladda med flera par tjocksockor i dem.

Raskesven

Re: Re: Återförsäljare på G?

tool; sa:
haskell; sa:
Det verkar vara på G med en svensk återförsäljare:

http://www.smygprodukter.se/

Är du VD på Smygreklam AB?
Absolut inte. Jag har ingen aning vilka personerna bakom företaget är men de verkar satsa på intressanta märken.
Bara det faktum att det kanske dyker upp en svensk återförsäljare av Jörnkängan är värt att uppmärksammas eftersom de tidigare bara har återfösäljare i Norge.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips