Vill frilufta!

Kul tråd ! :)

Tänkte väl bara skriva några rader för att visa att jag finns.

28 årig kille från Finspång som gått och blivit sugen på friluftsliv osv.
Har under hela barndomen byggt kojor i skogen, och rört mig en hel del i skogen med de hundarna vi haft. Men har väl aldrig tidigare tänkt på att ta det ett steg längre.

Nån nämnde friluftsfrämjandet och den vägen är jag inne på, snackat med lite folk men ännu inte kommit längre än det.

Finns även nåt som heter TVMare, tror TVM är en del av friluftsfrämjandets friluftsskolor.
Verkare som TVMare är pro advanced skogsmulle typ, skogsmulle första steget, TVM sista och slutliga steget. Man behöver tydligen inte vara TVMare för att vara med på deras aktiviteter, och de verkar ha roliga läger/expreditioner som tydligen kallas rix-ting eller nåt !

De kallar det mulle, men antar att det är det skogsmulle som fanns under skoltiden när man var liten.

Nån som har nån koll på TVMarna i Östergötland ? eller nåt annat kul som händer i Östergötland ?

// Marcus
 
Ingen som har några planer på att ge sig ut i skogen i nästa vecka?
Kronan har gett mig nästa vecka ledigt och då kan man ju inte ligga på lat-sidan!
Funderar på att se vad området kring åtvidaberg har att erbjuda eller om det är
någon annan som har nått trevligt förslag så är det alltid välkommet!

MVH Mattias
 
Lite sent kanske, men två trevliga tips i området är Seboklint strax norr om Falerum, och charmiga Forsaström.
God tur :)
 
Ingen som har några planer på att ge sig ut i skogen i nästa vecka?
Kronan har gett mig nästa vecka ledigt och då kan man ju inte ligga på lat-sidan!
Funderar på att se vad området kring åtvidaberg har att erbjuda eller om det är
någon annan som har nått trevligt förslag så är det alltid välkommet!

MVH Mattias

Hur långa sträckor går du som standard? Jag är själv rätt grön men försöker att komma ut mer och mer nu om helgerna framförallt. Skulle mycket väl kunna tänka mig att hänga på någon helg om vi pratar om dagsutflyker då jag inte införskaffat mig utrustning för längre turer än så.
 
Ja du, längden varierar efter väder och vad man känner för, allt mellan ett par kilometer till 3 - 4 mil om man är på det humöret! Tycker mest att det är skönt att komma ut! Jag jobbar borta på veckorna så helger är det som är mest aktuellt för mig, ska väl försöka bli student nu till hösten igen och då får man ju lite mer tid till egna hobbys! Vi får höras av på forumet, släng upp en post när du blir sugen bara!

MVH mattias
 
Du, eller någon annan, har inga tips på bra rundor som man kan gå då? Jag brukar själv plottra ut en rutt i gpsen där jag letar fram så mycket grönområde som möjligt. Lägger givetvis ut dom här efter att jag har gått som tips till andra :)

Jag ska försöka plottra ut en trevlig väg för att ta mig till Brottom sluss utanför Norsholm någon helg. Jag tror att den distansen blir på ca 3-4mil. Dock måste jag införskaffa mig en ordentlig ryggsäck först så jag slipper lida av att släpa på matsäck..

Glad midsommar för övrigt! :)
 
Jag är sugen på att komma ut lite, en dagstur eller med någon övernattning i vindskydd spelar ingen roll för min del.

Har väldigt dålig koll på leder i området så är med på det mesta.

Det vore skoj om vi lyckades samla ihop ett gäng härifrån!

/SP

Ingen som har några planer på att ge sig ut i skogen i nästa vecka?
Kronan har gett mig nästa vecka ledigt och då kan man ju inte ligga på lat-sidan!
Funderar på att se vad området kring åtvidaberg har att erbjuda eller om det är
någon annan som har nått trevligt förslag så är det alltid välkommet!

MVH Mattias
 
Det skulle verkligen vara roligt att dra ihop ett större gäng och gå nån helg. Nu i semestertider kanske många är på vift (t ex upp i fjällen, som jag *s*) men i höst om inte annat? Jag sover väldigt gärna i vindskydd om det finns möjlighet till det.

//Maria
 
Håller helt med! Är ju många helger som är borta under semestern och det kanske lämpar sig bättre att göra ett försök fram åt slutet augusti - början september! Är det någon som känner till någon bra led eller liknande så kom gärna med förslag, jag tycker det vore skit trevligt om man kan få ihop ett gäng likasinnade! =)

MVH Mattias
 
Det låter bra, då hinner jag skaffa mig både lite vana, utrustning och gå in mina skor ordentligt :)

Om någon söker inspiration på vart man kan ta trevliga promenader så lägger jag in samtliga mina promenader/vandringar under turer. Än så länge är alla under 2mil och hinns med även en vardagskväll om man vill röra lite på sig bara för att rensa huvudet och sova bättre :)
 
Jag hakar mer än gärna på ett par gånger, bor i norra delen av småland/huskvarna, men har inga problem att ta en buss nånstans!

bara hör av dig ifall du vill ha sällskap någon gång!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...