Vill frilufta!

Anledningen till att jag frågar är att jag troligen bara har en dag på mig :/ Är ju trots allt på besök hos släktingar, och då vill man ju inte vara borta hela tiden :p

Ett annat alternativ skulle kanske kunna vara att börja i t.ex. Norrängen. Fast det är klart, känns inte riktigt som samma sak :p
 
Hej på er!

Maria, Rådslaleden är en trevlig dagstur som jag absolut tycker ni ska prova på. Dock har jag inte varit där på många år och fick höra att det hade skett avverkning i området. Vet inte om det var i anslutning till leden, någon som kanske vet mer om detta? Annars följer jag gärna med när ni ska gå så får jag se själv :)

Norrängen ligger strax norr om Bestorp, mellan Linköping om Rimforsa.
Att gå hela sträckan Rimforsa - Linköping på en dag låter rätt tufft, i alla fall om man inte är helt rutinerad med tillräckligt många mil i benen. Finns två fina vindskydd på sträckan, ett vid Nedre Långsjön i anslutning till leden, och ett i Hovetorp 150 m väster om slussen. Det finns flera vindskydd, men det var väl egentligen dessa som lockade till övernattning. Själv jobbar jag tyvärr helgen v15, men jag ska hålla tummarna för att ni får bra väder :)

Annars är jag intresserad att följa med ut om någon ska ta en tur ut i det gröna (idag vita), ska hålla ett öga på forumet och själv meddela om det blir nåt framöver.

/ Mattias
 
Turförslag!

Mattias: Tack för ditt svar, jättebra info! Hör absolut av mig när det är dags för Rådslaleden, det borde bli rätt snart.

Efter alla funderingar och funderingar kors och tvärs har jag för övrigt ett konkret förslag till alla i tråden:

Helgen vecka 16. Dagstur Norrängen - Linköping (eller är det trevligare att gå till Rimforsa? Jaha, nu blev det här ju på en gång inte ett så konkret och tydligt som jag hade tänkt.) Vilka skulle vilja hänga på?

//Maria
 
Vecka 16 låter bra tycker jag!

Går man Bestorp - Linköping så passerar man några fina platser som Bjärka-Säby slott och delar av Kinda kanal, vilket inte är helt fel. Spricker tidsschemat, fötterna blir ledsna, eller grannen ringer om kor i trädgården så kan man lätt hoppa på en buss eftersom man håller sig relativt nära Brokindsleden. En högst personlig åsikt är att Bestorp - Linköping är den trevligare av de två. Nu var det snö och inget fantastiskt väder nu när jag gick Bestorp - Rimforsa vilket såklart påverkar vilken "favorit" man får.

Rådsla som warm-up nästa helg?

/ Mattias
 
Rådslaleden

SMHI spår 13°C på lördag så det blir en perfekt förmiddag att ta sig ut. Ni som varit med i tråden, häng med nu! :)

Transport dit, finns det tillgång till bil? Själv är jag billös, och anslutande kollektivtrafik är inte ett alternativ om vi pratar Rådsla.
 
va kul att det är lite aktivitet på forumet.
Själv åker jag hem till göteborg helgen v 15 för att fira påsk och vandra på vättlefjäll med min bror. har därför bestämt att gå rimforsa - linköping nu i helgen, söndag till måndag.

5 mil är Väldigt långt att gå på en dag. går att klara av men liknar då mer ett militärt baskerprov där det är mer en fysisk upplevelse och inte en av naturen!

helgen v 16 är jag i linköping och det vore jätte kul att gå en sväng. så om det blir något så är jag med största sannolikhet på. Ska höra med min sambo om hon vill följa med också!

MVH Mattias
 
Så då är man tillbaka. va en trevlig liten sträcka. Påminner väldigt mycket om min bild av östergötland där det verkar vara stört omöjligt att vara i skogen utan att behöva gå längs landsvägar eller bebyggelse varannan timme. Sträckan längs Kinda kanal va klart sträckans höjdpunkt, även säby - västraskogen (naturområde) som varit orört i över 40 år! va jätte fint!

Sedan så såg vi en del djur som va länge sedan man såg, hjort och huggorm va det ett par år sedan jag såg vilt =) kul å mysig led =)
 
Tack för inspirationen till en trevlig vandring! Jag gick Hovetorp-Bestorp på långfredagen, och gillade verkligen Kinda kanalsträckan i början och urskogsreservatet i slutet. Litet svårt att hitta leden förbi Bjärka-säby och litet mycket landsväg just där, men själva slottsparken är väldigt vacker.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...