Vilket tält rekommenderas?

Hej,

Är ute efter ett 2-manna tält. Vad jag har läst och hört så ska MSR Hubba Hubba NX vara ett riktigt bra tält.

Finns det något likande tält som är snäppet billigare som ni kan rekommendera?

Tack på förhand!
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej!
Bäst är nog om du skriver vad det ska användas till. Vinter/sommar, fjäll, alpinism, cykeltouring, etc. Alltid två pers eller ibland/oftast bara en?
 
Snåla inte på tält. Det är ovärderligt att ha ett tält som man alltid kan lita på. Jag har träffat så många som har samma uppfattning som mig om Hilleberg. En fransman som var ute på en tur där det bara vräkte ned dag efter dag, och deras Hilleberg Namatj var det enda som inte började läcka igenom utan var helt torrt. Övriga kom in till dem för att byta om till torra kläder. Soulo som blivit begravt av snöstorm under topptur, och när återvänder och gräver upp dem så är det nedtyngt men bara flexar tillbaka som om inget hänt när tillräckligt med vikt skyfflats bort. Resten av tälten hade fått stänger brutna. Lägg till det deras livslängd samt den allmänna levnadsstandard de bidrar med.

Hubba Bubbat verkar man behöva sätta upp innertält först? Hemskt när det regnar! Det finns säkert de som tycker det är ok, men det är ändå svårt argumentera mot att det antagligen inte vore så skoj om det börjar ösregna och man inte hinner i tid.

Skodon och tält, där ska man ha det bästa man kan få. Övrigt kan man klara sig rätt bra med om något går sönder(under sommar iaf), t.o.m ryggsäck. Men skor eller tält som slutar fungera som det är tänkt... Nej, det är inte skoj.

Kolla om Allak kommer upp på Hillebergs outlet nån gång:

Om du faktiskt känner att ett Hilleberg inte är värt det så har jag träffat flertalet som varit mycket nöjda med sina Bergans. Detta ser mycket fint ut för ett bra pris.
 
Hubba Bubbat verkar man behöva sätta upp innertält först? Hemskt när det regnar! Det finns säkert de som tycker det är ok, men det är ändå svårt argumentera mot att det antagligen inte vore så skoj om det börjar ösregna och man inte hinner i tid.

Visst är det bättre att innertältet och yttertältet sätts upp samtidigt men problemet med den amerikanska tältmodellen är mycket överdrivet. Det är ingen större konst att sätt upp yttertältet först och sedan haka på innertältet inifrån - det tar några minuter extra.
 
Visst är det bättre att innertältet och yttertältet sätts upp samtidigt men problemet med den amerikanska tältmodellen är mycket överdrivet. Det är ingen större konst att sätt upp yttertältet först och sedan haka på innertältet inifrån - det tar några minuter extra.

Fast så är väl långt ifrån alla konstruerade. Jag hade ett Marmot Fortress en gång och stångkanalerna satt i innertältet och restes ganska exakt som det här TNF:


När det regnade mycket så fäste jag yttertältet i två clips och reste sedan innertältet med yttertältet liggandes löst ovanpå. Lite meckigare speciellt i blåst. En fördel var dock att det var lätt att kunna bära tältdelarna separat, speciellt om yttertältet var blött och man inte ville blöta ner innertältet i onödan.
 
Varsin absId tycker jag är en fördel. Finns hur många trådar som helst att läsa och begrunda ang tältval.

Specificera hur långa ni är och vad du gillar med Hubbahubba. Kalfjäll? Vandring? Årstid.

Thure
 
Snåla inte på tält. Det är ovärderligt att ha ett tält som man alltid kan lita på. Jag har träffat så många som har samma uppfattning som mig om Hilleberg. En fransman som var ute på en tur där det bara vräkte ned dag efter dag, och deras Hilleberg Namatj var det enda som inte började läcka igenom utan var helt torrt. Övriga kom in till dem för att byta om till torra kläder. Soulo som blivit begravt av snöstorm under topptur, och när återvänder och gräver upp dem så är det nedtyngt men bara flexar tillbaka som om inget hänt när tillräckligt med vikt skyfflats bort. Resten av tälten hade fått stänger brutna. Lägg till det deras livslängd samt den allmänna levnadsstandard de bidrar med.

Hubba Bubbat verkar man behöva sätta upp innertält först? Hemskt när det regnar! Det finns säkert de som tycker det är ok, men det är ändå svårt argumentera mot att det antagligen inte vore så skoj om det börjar ösregna och man inte hinner i tid.

Skodon och tält, där ska man ha det bästa man kan få. Övrigt kan man klara sig rätt bra med om något går sönder(under sommar iaf), t.o.m ryggsäck. Men skor eller tält som slutar fungera som det är tänkt... Nej, det är inte skoj.

Kolla om Allak kommer upp på Hillebergs outlet nån gång:

Om du faktiskt känner att ett Hilleberg inte är värt det så har jag träffat flertalet som varit mycket nöjda med sina Bergans. Detta ser mycket fint ut för ett bra pris.
Hubba Hubba måste INTE sättas upp med innertält först. Varför dillar alla människor ständigt om detta.? Ni vet i det fallet alls inte vad ni talar om! Man behöver inte ens footprinten för det även om jag rekommenderar ett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
på tunn is torka tält inomhus Allmänt om friluftsliv 16
mryang Hemestra i tält hela vintern Allmänt om friluftsliv 22
Skojhyddan Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält Allmänt om friluftsliv 6
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
Bobie81 Tipi tält Allmänt om friluftsliv 3
Wotan88 Nertrampat tält Allmänt om friluftsliv 19
veni Hur mycket ska ett tält klara? Allmänt om friluftsliv 18
Xto1891 tips på tält Allmänt om friluftsliv 13
leo.abacuson hjälp med trasigt tält Allmänt om friluftsliv 7
Jimsson Utbyggnad av tält (tarp eller vad?) Allmänt om friluftsliv 4
Miss Yster Hur blir man känslomässigt bekväm med att sova i tält? Allmänt om friluftsliv 74
adventure1190 Tält fetisch 😃 Allmänt om friluftsliv 34
Sverker G Hur gör ni med tält vid regn? Allmänt om friluftsliv 28
KattKerstin Torka tält Allmänt om friluftsliv 8
AgnetaG Tips på lätt tält, storm- o regntåligt Allmänt om friluftsliv 9
Elfströmarn Tält köp Allmänt om friluftsliv 2
Rulltrappa Varmare / Kallare tält? Allmänt om friluftsliv 12
Rulltrappa Värme i tält? Allmänt om friluftsliv 25
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
B4m6i Tält hjälp! Hilleberg Kaitum 3 GT eller Nallo 3 GT? Allmänt om friluftsliv 12
Lajjan Helsport Ringstind Light tälten med fler tält, frågor. Allmänt om friluftsliv 5
Jimsson Omöjliga krav på ett tält? Allmänt om friluftsliv 36
Jimsson Vattenpelare-test för tält ofullständigt? Allmänt om friluftsliv 10
Knugge Räknas hängmattor som tält? Allmänt om friluftsliv 210
jamo Tål tält mera vind på högre höjd? Allmänt om friluftsliv 14
carta Tält för vandring Allmänt om friluftsliv 7
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
avslutad130206 Sommarjobb på annan ort - Bo i tält? Allmänt om friluftsliv 21
78395 4 pers = 2 tält & 2 kök? Allmänt om friluftsliv 25
cigarrdanne Tält med nästan ståhöjd. Jobbigt i längden? Allmänt om friluftsliv 6
Glännman En vecka med tält i Fulufjället. Tips sökes.. Allmänt om friluftsliv 4
andersmossing Tält till Haiti Allmänt om friluftsliv 2
xerzes ~2000 kronors tält Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...