Vilket stativ ska jag köpa?

Hej.
Jag är på jakt efter ett stativ och huvud som ska uppfylla fjällvandrarpreferenser, dvs inte väga alltför mycket. Jag vill inte heller kompromissa med kvaliteten. Några förslag? (Jag äger en Canon 300D)
 
tjonsson; sa:
Hej.
Jag är på jakt efter ett stativ och huvud som ska uppfylla fjällvandrarpreferenser, dvs inte väga alltför mycket. Jag vill inte heller kompromissa med kvaliteten. Några förslag? (Jag äger en Canon 300D)

Så det blev en 300D!? Nöjd?

Stativ? Hade jag haft råd så hade jag köpt ett Gitzo mountaineer.. http://www.scandinavianphoto.se/?44238

Men då jag tycker 7295:- är i grövsta laget för ett stativ även om det är gjort i kolfiber så har jag valt Manfrotto. Jag har bla ett Manfrotto 190clb som är något tyngre än Gitzo men som inte kostar mer än en dryg tusenlapp: http://www.scandinavianphoto.se/?44644

Manfrotto tillverkar har också kolfiberstativ för ungefär halva priset som för Gitzo t.ex. det här: http://www.scandinavianphoto.se/?44636

Manfrottos och Gitzos kolfiberstativ väger 1,5kg och Manfrotto 190clb 1,74kg.

Det finns även billigare alternativ som tex velbon som har ett stativ på 1,1 kg som kostar under 300kr. Dessa är dock betydligt rackligare än ett kvalitetsstativ och de går ej heller att sänka till marknivå eftersom den klena konstruktionen kräver "stödstag" som hindrar att man fäller ut benen rakt ut.

För vandring tycker jag mitt 190clb i kombination med en lätt kulled passar utmärkt både med tanke på vikt och plånbok.

Fotar man med systemkamera och långa telen och ibland långa slutartider så är det oumbärligt att använda stativ och då helst ett stabilt sådant så jag kan verkligen rekommendera dig att köpa ett bra stativ, men det verkar du redan ha fattat! :)

Till dessa ovan uppräknade stativ ingår inte kulled så det får man lägga till priset.

mvh
David
 
Hej David. Vad trevligt, du är alltid lika pålitlig då det gäller att svara på mina frågor. Jo, jag är nöjd än så länge med min Canon 300D. Befinner mig emellertid utomlands med en hel del arbete så jag har inte haft möjlighet att fota alltför mycket. Planerar dock för en hårddisk full med norrländska vinterbilder efter jul. Solen är en inte en alltför frekvent besökare i mina hemtrakter under vinterhalvåret, så ett stativ kan därför vara bra att ha.


Det var intressanta tips du bjöd på och jag tror att Manfrotto 190clb verkar vara något i min smak.

Hur bör man resonera då det gäller kulled? Finns det något självklart alternativ till Manfrotto 190clb? På vilken prisnivå hamnar man?

Medans jag ändå är igång: Telezoom till Canon? Har förstått att de kan vara absurt dyra, men om man sätter en övre gräns på 5000 kronor, kan man hitta något vettigt i den prisklassen?

Någon rekommenderade mig att köpa ett billigare fast objektiv och därigenom skapa en provisorisk tele tillsammans med mitt kit-objektiv (18-55MM). Är det en bra idé?
[Ändrat av tjonsson 2004-11-09 kl 08:38]
 
tjonsson; sa:
Hej David. Vad trevligt, du är alltid lika pålitlig då det gäller att svara på mina frågor. Jo, jag är nöjd än så länge med min Canon 300D. Befinner mig emellertid utomlands med en hel del arbete så jag har inte haft möjlighet att fota alltför mycket. Planerar dock för en hårddisk full med norrländska vinterbilder efter jul. Solen är en inte en alltför frekvent besökare i mina hemtrakter under vinterhalvåret, så ett stativ kan därför vara bra att ha.


Det var intressanta tips du bjöd på och jag tror att Manfrotto 190clb verkar vara något i min smak.

Hur bör man resonera då det gäller kulled? Finns det något självklart alternativ till Manfrotto 190clb? På vilken prisnivå hamnar man?

Medans jag ändå är igång: Telezoom till Canon? Har förstått att de kan vara absurt dyra, men om man sätter en övre gräns på 5000 kronor, kan man hitta något vettigt i den prisklassen?

Någon rekommenderade mig att köpa ett billigare fast objektiv och därigenom skapa en provisorisk tele tillsammans med mitt kit-objektiv (18-55MM). Är det en bra idé?
[Ändrat av tjonsson 2004-11-09 kl 08:38]

Du kommer säkert bli nöjd med de kommande vinterbilderna med din 300D!

Först objektiv:

Nja.. fasta objektiv är numera inte billigare än zoomar eftersom konsumentmarknaden helt domineras av zoomar. En Canon 300/4,0 kostar t.ex. över 13000 kronor. I prisklassen under eller omkring 5000kr så finns det dock några intressanta alternativ:

Canon EF 75-300 III DC & USM: Finns i tre olika varianter. Den dyraste har bland annat inbyggd bildstabilisering och kostar endast 5248:- hos cyberphoto. Jag har för mig att den fått bra kritik i nån test jag läst. Bildstabilisering är i alla fall mycket bra att ha!!

Canon 55-200/4,5-5,6 II USM: "Standardtelezoom" och budgetalternativ. Ca 2800:-

Canon EF 90-300/4,5-5,6 DC & USM: Ytterligare ett budgetalternativ. Ca 2400:-

Canon EF 70-200/4,0 L USM: Billigaste zoomen i L-serien som är Canons "proffsserie" med bla speciellt glas. Kostar 6995:- Mycket skarpt objektiv!

Dessutom finns ju även andra tillverkare som tex Sigma.

Kulled:

Jag har en ganska stor och tung Manfrotto-kulled som heter 168 samt en liten lätt kulled från en tillverkare jag inte kommer ihåg namnet på just nu..

Jag är inte särskilt beläst på olika kulleder men eftersom du premierar vikt kanske någon av Manfrottos minsta kan vara något t.ex. den här:
http://www.scandinavianphoto.se/?44727

Problemet med små kulleder kan ju vara om man har stora tunga teleobjektiv men jag skulle tro att den i alla fall räcker ganska långt.

/David
 
tjonsson; sa:
Medans jag ändå är igång: Telezoom till Canon? Har förstått att de kan vara absurt dyra, men om man sätter en övre gräns på 5000 kronor, kan man hitta något vettigt i den prisklassen?

Någon rekommenderade mig att köpa ett billigare fast objektiv och därigenom skapa en provisorisk tele tillsammans med mitt kit-objektiv (18-55MM). Är det en bra idé?
[Ändrat av tjonsson 2004-11-09 kl 08:38]

Hej.
Angående telezoom så kanske det kan vara på sin plats att föreslå att titta på begagnatmarknaden.
Där kan du nog hitta ett canon 70-200/4 l, som föreslogs i tidigare inlägg, från ca. 5000 kr. Canon 70-200/2,8 l från ca. 8000 kronor. Eller kanske ett sigma 70-200/2,8 EX från ca. 6000. Alla de objektiven lär vara riktiga höjdare.
Kolla i så fall så att ett stativfäste följer med. De är ganska dyra att köpa lösa.

Lycka till
Henrik
 
Tack för all värdefull information.

En annan fråga: finns det snöstöd till stativ, dvs någonting att ställa stativet på så att inte benen sjunker ned i snön? Ungefär motsvarande snöstödet till KSP:n i lumpen.
 
Manfrotto 724B

Hej Thomas,

Hoppas att den digitala rebellen funkar bra!? Köpte en själv häromveckan. Passade även på att köpa stativ enligt rubriken. Prioriterar vikt eftersom det ska med i packningen vid olika aktiviteter. Detta väger 1,4 kg och känns relativt stabilt. Har dock inte hårdtestat det ännu. Ta en titt på det om du prioriterar vikt.

Lycka till
 
Hallå Tommy!

Det var i grevens tid. :) Jag var just på väg att beställa ett Manfrotto 190, men nu får jag fundera lite till. Tre hekto gör ändå sitt på marginalen. Ser att det även följer med ett huvud till 724:an.

Tack för tipset!
 
HAMA

Tjena!

Köpte själv ett HAMA Traveller för att ta med på fjällturn för några år sedan. Valde i det fallet kanske låg vikt före kvalité.

Stativet är lite rackligt på högsta höjd men har alla funktioner i övrigt, dock ej kulled.

Att det bara väger 900g är det som gör detta till ett perfekt turstativ för mig.

/Pär
 
dave1; sa:
Stativ? Hade jag haft råd så hade jag köpt ett Gitzo mountaineer.. http://www.scandinavianphoto.se/?44238
Host, jag har ett sådant. Helt suveränt, men som sagt... jag köpte det för pengar jag fick in via en bildförsäljning (i min enfald trodde jag att det skulle upprepas ;). I New York gav jag ca 4000 för det för några år sedan (www.bhphotovideo.com). Men vilket stativ! Suverän kvalitet, otroligt praktiskt. Vill man ha lite tyngd ibland, så har man med sig en påse man hänger i stativet och lägger sand eller sten i, så får man genast mer stadga.

/Staffan
 
Stadan; sa:
dave1; sa:
Stativ? Hade jag haft råd så hade jag köpt ett Gitzo mountaineer.. http://www.scandinavianphoto.se/?44238
Host, jag har ett sådant. Helt suveränt, men som sagt... jag köpte det för pengar jag fick in via en bildförsäljning (i min enfald trodde jag att det skulle upprepas ;). I New York gav jag ca 4000 för det för några år sedan (www.bhphotovideo.com). Men vilket stativ! Suverän kvalitet, otroligt praktiskt. Vill man ha lite tyngd ibland, så har man med sig en påse man hänger i stativet och lägger sand eller sten i, så får man genast mer stadga.

/Staffan

Oj, oj. Det låter som en trevlig fotokamrat att släpa med sig på vandringen. Men, mun måste passas efter matsäck, så jag gick på Tommy Kreivis linje och köpte mig ett stycke Manfrotto 724B. Men drömmen finns ju kvar... :)
 
tjonsson; sa:
Oj, oj. Det låter som en trevlig fotokamrat att släpa med sig på vandringen. Men, mun måste passas efter matsäck, så jag gick på Tommy Kreivis linje och köpte mig ett stycke Manfrotto 724B. Men drömmen finns ju kvar... :)
Hade jag vetat att jag inte skulle sälja något alls på flera år så hade även jag gjort så... ibland (?) är man korkad. Men tricket med en påse man hänger i stativet och fyller med det som finns där man är för tillfället funkar även på billiga stativ när man vill ha mer stadga.

Lägg gärna upp lite bilder i ditt fotoalbum här, det är kul med bilder.

/Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikael.johansson Hur lätta stativ klarar man sig med? Fototeknik 11
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
jämte Användarcentrerad produktutveckling Fototeknik 8
salgo60 Stativ skidåkning Fototeknik 6
henkaj stativ Fototeknik 8
gro Benbo stativ? Fototeknik 11
shalin dagsturer med stativ? Fototeknik 3
Toffs. Stativ Fototeknik 10
deeppowder Stativ på kajaken Fototeknik 0
jakobg Stativ - Ultrapod Fototeknik 6
jd pyttelitet, lätt stativ Fototeknik 6
Knapsack Stativ Fototeknik 1
5212 Stativ Fototeknik 0
sennen Stativ Fototeknik 4
eh Vägra använda stativ Fototeknik 7
bjornw Hur lätt kan ett stativ vara? Fototeknik 2
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
ao-media Vad ska man välja? Fototeknik 1
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
heka Vad ska jag köpa för skärm Fototeknik 2
supergeten Vad ska jag köpa..? Fototeknik 6
BugEye Vilse i digitalkamera djungeln, vad ska jag välja? Fototeknik 10
kent36 vilken ska man välja Fototeknik 8
ninakw Vilken kamera ska jag välja? Fototeknik 2
mr_neo Vilken ska jag välja EOS -300, -33 eller -50 Fototeknik 3
torpeden Ska man välja digitalkamera eller system? Fototeknik 17
samajkapoor Jag är en idiot och använde sprit och handduk för att rengöra linsfiltret. Hjälp snälla Fototeknik 28
Hallen Vilken kamera skall jag välja? Fototeknik 8
Brune Hur vet kameran att jag vrider den 90 grader? Fototeknik 5
kajma Behöver jag bättre objektiv? Fototeknik 7
playground Jag skall köpa foto ryggsäck...... Fototeknik 1
haggstrom_maria Kameraköp - men vilken skall jag köpa??? Fototeknik 15
miffaren jag igen.. som undrar!! Fototeknik 2
tempura hur gör jag rent i huset? Fototeknik 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.