Vilket spindelkök (gas) rekommenderas

Jag har nyligen skaffat ett optimus stella.

Kan säga att det är stabilt och brännaren är inte alltför liten, hyffsat tystgående om man inte fläskar på fullt. När jag packar det i en trangiakastrull (lilla kastrullen från stora köket) så ryms det tillsammans med tång, sked, disksvamp och en liten diskmedelsflaska.

/ANDERS

Kollade nyss på en sån här på nätet den såg intressant ut:)

det står att man får med ett vindskydd till brännarn,hur ser den ut då??

/pelka

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kollade nyss på en sån här på nätet den såg intressant ut:)

det står att man får med ett vindskydd till brännarn,hur ser den ut då??

/pelka

Vindskyddet är en en bit tunn aluminiumplåt/folie som (78*16cm) som man sätter ihop till en ring runt brännaren och kastrullen (har tyvärr ingen bild).
/ANDERS

Skulle tro att vindskydden i aluminiumfolie till Primus, Optimus och MSR är närmast identiska.
/Niklas

Det blev till slut ett Primus Gravity II EF.

Första intrycket är att köket är mycket stabilt! Brännaren är betydligt bredare än både Simmerlite och Rapid Fire (gasvarianten av Whisperlite). Dock tar köket ganska mycket plats i sidled när köket är i hopfällt. Däremot tar det mycket liten plats på höjden i hopfällt läge.

Sedan märkte jag snabbt att gastuben måste stå på vänster sida om köket när piezo-tändaren ska utnyttjas - åtminstone om man inte vill bli bränd!:(
/Niklas

Finns det nån som använt Primus Gravity ute i fält? Funderar mest på tänket med fyra ben. Visst, har man väl slagit läger går det väl att ordna ett plant underlag. Men under färd på kortare raster (lite kaffekok, typ) måste det väl krävas lite pyssel.

Ser det mest som ett bil/båt kök, eller för "överlevnad" om det blir strömavbrott hemma i obygden. I städer kan man få pizza hemkörd...ölbud finns det med...och glassbil!!

Finns det nån som använt Primus Gravity ute i fält? Funderar mest på tänket med fyra ben. Visst, har man väl slagit läger går det väl att ordna ett plant underlag. Men under färd på kortare raster (lite kaffekok, typ) måste det väl krävas lite pyssel.

Ser det mest som ett bil/båt kök, eller för "överlevnad" om det blir strömavbrott hemma i obygden. I städer kan man få pizza hemkörd...ölbud finns det med...och glassbil!!

Jag har förvisso inte hunnit testa mitt Gravity i fält, men en hajkbricka (ca 25*37 cm av tunn plywood) rekommenderas till alla spindelkök - inte minst under vintertid vid snösmältning!
/Niklas

Den där Piezotändaren blev dessvärre inte särskilt långvarig på mitt Primus Gravity II EF. Igår blåste det och jag var tvungen att använda vindskyddet. Då smälte Piezo-knappen och hela Piezo-tändaren blev helt oduglig. Dock hade jag förutsett ett haveri på Piezo-tändaren (om än inte så snabbt) och hade därför med mig ett extra eldstål.

Igår noterade jag också en annan olägenhet med Primus Gravity II. Då köket är mycket lågt, så håller det inte emot vindskyddet vid blåst särskilt bra. Vindskyddet vill då gärna luta in långt över lågan och måste då flyttas manuellt för att jag ska få plats med grytan. Mitt andra gaskök, MSR Rapid Fire (gasvarianten av MSR Whisperlite), är betydligt högre och håller då också emot vindskyddet betydligt bättre i blåst.
/Niklas

Jag har nyligen skaffat ett optimus stella.

Kan säga att det är stabilt och brännaren är inte alltför liten, hyffsat tystgående om man inte fläskar på fullt. När jag packar det i en trangiakastrull (lilla kastrullen från stora köket) så ryms det tillsammans med tång, sked, disksvamp och en liten diskmedelsflaska.

/ANDERS

hejsan!

är du fortfarande nöjd med din Optimus stella brännare??

är du så nöjd med den att du kan rekomendera den brännarn??

Någon som har testat primus Express Spider ännu??

är ni nöjda med den brännarn isåfall ???

mvh/P

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips