Vilket spindelkök (gas) rekommenderas

Nu när det börjar bli behagliga temperaturer, är det läge att börja titta på ett andra gaskök. (Jag har redan ett MSR Rapid Fire). Då jag ha ett stabilt kök för seriös matlagning , faller alla toppmonterade kök bort. Vilket spindelkök rekommenderas?
/Niklas

jag tänkte köpa Primus Express Spider. Det verkar stadigt och lätt (2 hg). Inte den bästa effekten dock (2kW) men jag hoppas det duger.

Nån som testat det?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Nu när det börjar bli behagliga temperaturer, är det läge att börja titta på ett andra gaskök. (Jag har redan ett MSR Rapid Fire). Då jag ha ett stabilt kök för seriös matlagning , faller alla toppmonterade kök bort. Vilket spindelkök rekommenderas?
/Niklas

Duktigt mer avstavat än MSR själv, grattis!

Använder själv ett MSR Windpro. Det är lätt, lågt och effektivt. Ihopfällt får det plats inuti kastrullen.

Använder själv ett MSR Windpro. Det är lätt, lågt och effektivt. Ihopfällt får det plats inuti kastrullen.

Jo, Windpro är ett mycket intressant alternativ. Jag har ju redan bensinvarianten (Simmerlite) och den har överlag varit en mycket trevlig bekantskap.

Den enda nackdelen med Windpro är ju att köket i praktiken kräver en MSR Trillium basplatta för att uppnå en god stabilitet.
/Niklas

är ett utmärkt val.
Tar man ETA kastrullerna blir det ännu bättre.

Jo, ETA-grytor hade jag nog tänkt att använda till både mitt gamla och mitt nya spindelkök.

Dock verkar själva Express spider-brännaren vara i det minsta laget, vilket ökar risken för vidbränning?
/Niklas

Vad tror ni om Primus Gravity II? En snabb googgling ger vid handen att den första generationen var väl sisådär, men att den andra generationen ska vara rätt så bra. Sedan är det i så fall frågan om EF vs MF vs Windpro
/Niklas

Jo, Windpro är ett mycket intressant alternativ. Jag har ju redan bensinvarianten (Simmerlite) och den har överlag varit en mycket trevlig bekantskap.

Den enda nackdelen med Windpro är ju att köket i praktiken kräver en MSR Trillium basplatta för att uppnå en god stabilitet.
/Niklas
Det är klart att basplattan förbättrar stabiliteten, men själv har jag inte känt något behov av en sådan.

Lycka till!

Optimus Stella

Jag har nyligen skaffat ett optimus stella.

Kan säga att det är stabilt och brännaren är inte alltför liten, hyffsat tystgående om man inte fläskar på fullt. När jag packar det i en trangiakastrull (lilla kastrullen från stora köket) så ryms det tillsammans med tång, sked, disksvamp och en liten diskmedelsflaska.

/ANDERS

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips