Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling?

Skulle precis tipsa om att de finns på Cykelnetto. Förmodligen där jag lär lägga en beställning inom några minuter. :)

De som finns på CRC är förvisso billigare men wire bead, så det tolkar jag som att de inte är vikbara.
 
Stämmer bra det, hoppas jag inte påverkade någon att beställa :/ Givetvis är det vikbara som bör användas.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vikbart skriver Cykelnetto om sina däck, men nu har de även lagt till "OBS! Kantrådsdäck.". Går det verkligen ihop?

Jag funderar på att testa ett par Extreme, finns "billiga" i Tyskland. Men verkar omöjligt att få dem hit snabbare än på en vecka. Jag som tänkte styra iväg i helgen. Synd.

Rekommenderar för övrigt att folk håller sig borta från Sigge Cykel i Vällingby/Vinsta, åtminstone om de tänkt beställa hem nåt där. Var inne och snackade och allt lät bra, skulle få specialpris om det fanns några däck att ta in. De hörde inte av sig som bestämt så jag ringde i går. Då hade de inte ens kollat om däcken fanns att beställa, men i dag skulle de definitivt höra av sig till mig. Har inte hört ett ljud...
 
Vad spelar det för roll

Om däcken du har på cykeln är vikbara? Jag kan förstå det om man vill ha ett reservdäck nedpackat i väskan, men den på cykeln? Spelar väl ingen roll.

Lite tyngre, kanske, men när du har fått all din packning på cykeln saknar det praktiskt betydelse. Det som betyder något är att du inte får punktering.

Cyklade just Oslo/Göteborg tur och retur. Hade jag fått punktering där i slutet, hade jag gråtit som ett litet barn.
 
grejen med kanttråd är att det är just den som brukar gå sönder först. Just det hände mig i Syrien då den gick av eller böjde till sig så att det inte gick att cykla på. Hade väl gjort ca 600 mil men själva däckytan var ju knappt sliten. Synd.
 
Men kan inte samma problem hända med vikbara? De har ju också kanttråd, den är bara av ett annat material (kevlar, oftast). Men tråd är tråd, om det nu är stål eller kevlar.

Har aldrig hänt mig (peppar peppar)
 
Kanttrådsbrott

har jag aldrig råkat ut för. Men jag cyklar mest i Sverige. Kanske kan risken vara större vid överhettning när man åker i riktigt långa utförsbackar där man måste bromsa och det dessutom är varmt på vägbeläggningen och i luften?

Thure
 
Mmm - jag är faktiskt inte helt säker. Den enda gången det har hänt mig var när jag hade kanttråd eller stålkant eller vad nu försäljaren kallade det.

Ja, ni ser - vet inte ens vad det heter. Borde kanske inte uttala mig om jag inte är 100 på vad jag pratar om. :)

Föredrar dock de vikbara.
 
Angående vikten

Att reducera den roterande massan är viktmässigt den största förbättringen du kan göra. Jag vill minnas att 100g roterande massa motsvarar ca 400g pa ramen, och givet att ett vikbart däck är 60-80g lättare än motsvarande med kanttråd ger vid handen att man sparar omkring ett halv kilo för någon extra investerad femtiolapp. Kvalitetsmässigt är det ingen skillnad.

Bör kanske tillägga att jag inte på något sätt är en gramjägare men frågan kanttråd vs vikbara är en no-brainer :)
 
Vikten

Jag vidhåller fortfarande att dessa få gram är fullständigt försumbara på en långfärdscykel med packning. På en landsvägscykel, helt klart, men på en stabil långfärdscykel med tält, sovsäck, verktyg, reservdelar, kök, kläder? Tveksamt.

Men jag är som Lars. Jag kör med det jag kör på. Som Thure skriver, har jag aldrig haft problem med att tråden går av. Jag har vikbara däck på landsvägcykeln just av de skälen du uppger, men mina däck för långfärdscykel, tja, finns ingen anledning att begränsa sig till ett eller två märken/modeller som har vikbara däck.
 
Jag håller helt med dig i avseendet att man inte ska begränsa sig. Jag har själv kanttråd av den enkla anledningen att det däcket jag ville ha inte fanns som vikbart när jag beställde. Men, om valet finns är det enkelt. Precis som med allt annat - finns det en lättare version av något och prisskillnaden är försumbar kör jag på det lättare.

Mvh,

C, praktisk men inte fanatisk.
 
Efter ett antal turer med Sigge Cykel, som sa att de kunde ta in vikbara XR men sen ångrade sig, har jag nu beställt från CRC. Beställde först Extreme men de hade bara ett inne visade det sig, så fick avbeställa den ordern. För att över huvud taget hinna cykla mer än en vecka på semestern så fick det bli som Morello, kanttrådsdäck i stället. XR likväl dock.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips