Vilket primuskök?

Jag skall köpa ett primus gasolkök och är rådvill då det finns så mycket att välja på. Jag överväger följande två alternativ:

1) Primus eta power EF (800g)

2) Primus Gravity EF (270g) + Kastrullset Primus LiTech SuperSet (923g) (en extra kastrull ingår jmf med ovan som går att lägga ur vid behov)

Vad tycker ni?

Tack för
 
Finns det någon speciell anledning till varför det måste vara primus?
Trangia med gasolbrännare bör vara likvärdigt annars.
 
Ja

Har haft Trangia och vill pröva nåt nytt, primus verkar innovativa så har lust att prova en av deras modeller
 
Använda hur ????

För att vi ska råda dig måste du berätta hur, var och när du ska använda köket ??
Fjällvandring flera dar
Fjällvandring , dagsturer
Cykling
Paddling osv osv

Junioren
 
Jag skall köpa ett primus gasolkök och är rådvill då det finns så mycket att välja på. Jag överväger följande två alternativ:

1) Primus eta power EF (800g)

2) Primus Gravity EF (270g) + Kastrullset Primus LiTech SuperSet (923g) (en extra kastrull ingår jmf med ovan som går att lägga ur vid behov)

Vad tycker ni?

Tack för

Det är ju som att jämföra äpplen och päron. Litech super är ju ett komplett set med två kastruller och en stekpanna. Jag skulle själv bara ta med en sådan utrustning om jag ska laga mat med riktiga råvaror.

Eta-köket har bara en kastrull och är alltså väldigt begränsat i jämförelse. Och tungt, att bara köpa en brännare och ett folievindskydd plus en eta-kastrull väger mindre men ger samma möjligheter...

...så...vilken typ av matlagning ska du ha köket till..?

//J
 
Det verkar som du skall laga mat åt flera, eller vad är ditt ändamål?
Det mesta kan man göra på ett PR, det är både lätt och billigt samt funktionellt. Men inte något Primus men väl ett MSR.
 
Det mesta kan man göra på ett PR, det är både lätt och billigt samt funktionellt. Men inte något Primus men väl ett MSR.

MSRs pocket rocket (som man får gissa att du menar) är väl knappast ett bättre val än de säkert tio-tjugo andra små enkla gasbrännare som finns. Vill man laga mat är det troligtvis bättre att ha ett lågt kök som är stabilt och håller för att röra om i en panna ovanpå. Toppmonterade gaskök kan upplevas som instabila (för att de är instabila) och lämpar sig snarare för att värma vatten för färdigrätter än för att laga annan mat med.
 
MSRs pocket rocket (som man får gissa att du menar) är väl knappast ett bättre val än de säkert tio-tjugo andra små enkla gasbrännare som finns. Vill man laga mat är det troligtvis bättre att ha ett lågt kök som är stabilt och håller för att röra om i en panna ovanpå. Toppmonterade gaskök kan upplevas som instabila (för att de är instabila) och lämpar sig snarare för att värma vatten för färdigrätter än för att laga annan mat med.

Uppenbart saknar du egen erfarenhet så tvärsäkert som du upprepar andra oprövades ord.
Toppmonterade kök är populära för de är enkla och lätta samt ibland billiga. Stabiliteten får den resande själv fixa med tre tältpinnar. Då kan ego bruka t o m gjutjärnspannan på det.
Att många rekommenderar enkla, välfungerande kök kan bero på egna erfarenheter samt att de uppfyller vandrarens KISS!
 
Om du prompt har bestämt dig för något av dessa kök och inget annat så skulle jag välja Primus Gravity om jag vore du.
 
Har haft Trangia och vill pröva nåt nytt, primus verkar innovativa så har lust att prova en av deras modeller

Att gå från trangia med T-röd till trangia med gas är nästan som att få ett helt nytt kök bara det.


Se upp med vikterna lite ;-), med 1193 gram för andra alternativet och en 100 gram gasolflaska på 194 gram ovan på detta så är du uppe i 1387 gram vilket är mer än en komplett Trangia 27 (två grytor och stekpanna/lock) med full 100 gram gasol burk, gasbrännare och lite bra och ha tillbehör inkl påse som bestick, multidisk, diskmedel, tvättsvamp, tändstål på totalt paketvikt av 1369 gram och det är dessutom ingen UL-version jag talar om här

Med trangia så har du ett kök som går att använda i ganska så hård blåst långt förbi när folievindskydden viker sig och blåser iväg...

Kylflänsade grytor väger och för fådagsturer så är det högst tveksamt om det är värt det då man inte sparar soppavikt nog för att kompensera grytans ökade vikten i mindre bränsleförbrukning på flertal dagar, medan vid längre turer där bränselvikten är en stor post av totalvikten så kan det mycket väl vara värt det.

Det beror också på hur hur bra verkningsgraden köket har med plan gryta resp kyllflänsad dito.

trangia 27 med gasolbrännare fungerar mycket bra på medföljande flatbottnad gryta med ca 6.5 -7 gram gasol per halvliteruppkok.

Skulle vara intressant och få uppgifter på hur en gravity EF fungerar med flatbottnad och motsvarande kylflänsad gryta drar i gas för en halvliter vatten till uppkok - det är dom skillnaden i grammen som slutligen bestämmer hur många måltider man måste köra innan extra viktökningen på kylflänsade grytan börja ge viktbesparing i bränsle i jämförelse med flatbottnad gryta...

Att det skiljer på brännare och brännarprinsip när det gäller verkningsgrad har jag konstaterat då båda mina MF-brännare (ena i trangiamontage) är omöjliga att komma under 10 gram bränsle per 0.5 liter uppkok - även när omnifuel drivs på gasol.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.