Vilket liggunderlag är bra? [~budget]

Hej!

Jag och min sambo skall ut och vandra mot sommaren.

Vi har allt redo förutom just liggunderlag, jag kan tänka mig att sova på vad som helst, det spelar inte så stor roll, men för min sambo däremot som har lite problem med ryggen och får oftast ont i ländryggen.

Vilket liggunderlag är tjockt nog men kanske inte för tjockt med tanke på just vikten skulle ni rekomendera?

Vi har inte tänkt att vandra varannan vecka resten av våra liv och vill därför inte spendera flera tusen på ett liggunderlag som kanske bara kommer användas en handfull gånger :)

TL;DR


Vilket underlag rekomenderar ni till min sambo som har problem med ryggen? Skapligt billigt ändå

:)
 
Budgetalternativet för dig är ett cellplastliggunderlag med tjocklek mellan ca. 1,5 och 2 cm. Kan vara av billigaste sort eller dyrare (t.ex. Therm-a-Rest Ridgerest).
Din sambo, med ryggproblem, bör ha ett tunnare cellplastliggunderlag + ett billigare uppblåsbart.

Jag har inga konkreta förslag, men gå in i en större friluftsbutik och/eller kolla in några större internetbutiker (Outnorth, Addnature, Widforss,....).
Om/när du är beredd att satsa mer pengar på liggunderlag kan det vara mer givande att be om råd och plöja igenom recensioner, men i det billigare segmentet får man nog bara chansa och hoppas - eller prova med att fråga om erfarenheter av specifika produkter.
 
Hej och tack för ditt svar!

Vi hade inte ens tänkt på att köra på dubbla liggunderlag, det kan ju funka! Tur som det är så ska vi vandra en bit och köra lite uppvärmning med tält innan vi åkter iväg och då kan vi ju testa med dubbla! :D

Hur tjockt uppblåsbart tror du man kan behöva? Räcker det med ca 5 cm eller ska man kanske köra på direkt från början och ta ett mellan 7-9cm?

Mvh
Sebastian

Budgetalternativet för dig är ett cellplastliggunderlag med tjocklek mellan ca. 1,5 och 2 cm. Kan vara av billigaste sort eller dyrare (t.ex. Therm-a-Rest Ridgerest).
Din sambo, med ryggproblem, bör ha ett tunnare cellplastliggunderlag + ett billigare uppblåsbart.

Jag har inga konkreta förslag, men gå in i en större friluftsbutik och/eller kolla in några större internetbutiker (Outnorth, Addnature, Widforss,....).
Om/när du är beredd att satsa mer pengar på liggunderlag kan det vara mer givande att be om råd och plöja igenom recensioner, men i det billigare segmentet får man nog bara chansa och hoppas - eller prova med att fråga om erfarenheter av specifika produkter.
 
"Hur tjockt uppblåsbart tror du man kan behöva? Räcker det med ca 5 cm eller ska man kanske köra på direkt från början och ta ett mellan 7-9cm?".

Ju tjockare desto skönare :) .
Jag har ett på 7 cm och tycker det är jätteskönt. Men jag har läst flera inlägg från personer som bytt upp sig till 9 cm och tycker det är en väsentlig skillnad. Men redan ett uppblåsbart på 2-3 cm ger ju klart bättre sovkomfort jämfört med ett hälften så tjockt cellplastunderlag.
 
Dubbla liggunderlag är överlägset.

Cellplast ovanpå uppblåsbart för varmast resultat, under för att skydda mot vasst underlag. Variera efter situation.

Cellplast till raster. Sittunderlag funkar bäst på bänkar o dyl, för att göra en bekväm pausfåtölj o luta sig mot en sten eller träd passar ett riktigt liggunderlag. Kan även rullas för att få en pall. Vissa viks ihop som ett dragspel, ger bättre pall-effekt.

Tänk på att ett väldigt tjockt underlag kommer göra så att takhöjden i tältet känns längre.

Cellplast går att hitta bra budget. Svårare med uppblåsbara. Om din sambo dessutom har ryggproblem kanske ni ska överväga att hyra ett uppblåsbart modell bättre? De kostar annars över 1000kr..

Du klarar dig säkert bra med ett tjockare cellplast, tills du provat din sambos uppblåsbara :p
 
På sommaren behöver man ju inte lika mycket isolering, då funkar ju ett "luftmadrassliknande" väl med mycket höj per gram.
Två som jag hat testat är Halti (men en lite äldre version än denna):
https://halti.com/products/800-lite-pump-mattress-1
Och Essentials, som är kanske hälften så tjock (ca 4 cm) men mest som reserv om det tjockare skulle gå sönder, då det väger lätt..
https://www.bikester.se/camp-essential-light-liggunderlag-M421908.html

Dubbla underlag är ju kanon, Thermarest Z lite har jag, Nemo är lite billigare, men "äggkartongen" ger komfort.
https://www.outnorth.se/thermarest/...n6AIVAeaaCh0oHwtDEAQYASABEgLUnvD_BwE#Onecolor
https://www.xxl.se/nemo-equipment-s...VAeaaCh0oHwtDEAQYBSABEgLacPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sedan kan jag ju undra om din sambo "vet" att det är problem med att sova på marken, eller bara är orolig för det. Själv har jag inga problem med hård mark, har stadig träbotten med betongmadrass hemma, och får bara ont i ländryggen när jag sover på hotell i "mjuka" sängar, så allt är inte problem för ryggen med att sova på hårt underlag. Man kan ju testa om man inte redan har gjort det?
Värre är kottar, stenar och rötter under tältet om man sover på marken med underlag, än bara tjockleken.
 
Har Terma rests uppblåsbara (neongul), gick över till Expeds lättaste underlag (blå färg, 350g) men var inte så nöjd med det. Det tog lång tid att tömma luften och vika ihop. Nu har jag skaffat mig ett från Sea to Summit ether light insulate som är extra bredd 64 cm och rak i formen. Gillar inte de mumienformade.
Det känns väldigt bra, nackdelen är att den är tyngre än Expeds lättaste.
Men det är värd viktökningen och känns stabilare med ett hyfsat R värde.
 
Det finns ju rena budget underlag från ex Claes Olsson för 300:-. Men oftast är vikten lite hög ovh de är tunna och oisolerade samt inget andrahandsvärde. .
Försök istället att leta efter ex thermarest fjorårsmodell på rea hos nätbutiker. Ex thermarest trail är ju mer prisvärd 700-800:- ex hos alewalds.se addnature outnorth etc. Går ju att sälja också om man inte är nöjd
Annars är mitt tips att leta begagnat alltid någon som inte är nöjd och ska uppgradera.

Sen blås inte upp dem så hårt utan låt det var ganska löst då ens vikt annars gör dem stenhårda.

Vi tjejer har oftare svårare att sova på vad som helst pga vi oftast har en större svank rent anatomiskt och måste få ha något som vadderat där. Jag har hittat rätt anv numera ett Sea summit xt Esther insultared women.
 
Jag har som din sambo problem med ryggen.
I vintras köpte jag ett Sea to summit Comfort Plus SI Regular, 8 cm tjockt. Kostade 799:- på rea.
Det är en skillnad på natt och dag mot innan när jag använde cellplastliggunderlag.

Håll utkik på XXL, de kommer att komma med en stor vildmarkskampanj snart med bra priser på bla liggunderlag.
 
Outnorth har en hel hög med Urberg liggunderlag i lägre prisläge, men kvaliten kan jag inte uttala mig om.
Men allting behöver man ju prova för att få veta om det passar ens rygg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
ida-h Liggunderlag, budget variant Bo och sova 14
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.