Vilket däckstryck i dubbdäck?

Har precis monterat ett par Nokia Hakkapeliitta W 106 26x1,75/1,9 dubbdäck på min MTB
Blev förvånad över det höga rekommenderade däckstrycket 4,5kg (65psi) kan det verkligen vara lämpligt på hala isiga vägar? Brukar ha 2,5kg-3,0kg i vanliga fall!
Nån som provat eller vet ;)

/Janne
 
Grattis till ett bra köp!
Jag körde tre säsonger jobbpendling på mina innan hustrun fick ärva dem pga att jag bytte till 28" för den typen av cykling, inga tappade dubb. Maxtryck eller strax över ger en bra kompromiss mellan grepp på is och rullmotstånd. Men vad du än gör - luta inte cykeln för mycket, då får du snabbt reda på hur halt det egentligen är ;) . Med ett lägre tryck får du givetvis lite bättre fäste på snö när du lutar cykeln men rullmotståndet ökar väsentligt.

Det centrerade dubbmönstret fungerar alltså mycket bra för vardagscykling och lvg-träning på vintern. Har du tänkt köra vildare än så hade jag satsat på minst 240 dubb.

Hoppas detta hjälpte dig.
 
Det centrerade dubbmönstret fungerar alltså mycket bra för vardagscykling och lvg-träning på vintern. Har du tänkt köra vildare än så hade jag satsat på minst 240 dubb.

Hoppas detta hjälpte dig.

Tack för ditt svar!
Finns samma däck som mitt med 240dubb? I så fall köper jag såna nästa gång!
Hade däck från Biltema förra året med massor av dubb i å dom var underbara en kort stund innan dubben var helt nerslitna!
Tar gärna emot tips på ett däck som är lite mer avancerat än mina nypåsatta ;)

/Janne
 
Hej igen,
kör numera i stort sett bara lvg och har dålig koll på MTB, får du inget bra svar här kan du alltid kolla på happymtb.org

Över och ut,
 
Ok men Utsidan brukar lösa det mesta så jag håller mig här ett tag till ;)
Kollade mitt däck å det har bara 106dubbar å mitt tidigare från Biltema som dock inte höll nån längre tid hade faktiskt 280dubb!

/Janne
 
Maxtryck ?

Kan det vara så att 4,5 är maxtryck ? Har inte kollat på det däcket du beskriver, men det känns som det är maxtrycket som beskrivs. Speciellt på vintern så känns det som lägre tryck är att föredra...

Junioren
 
Kan det vara så att 4,5 är maxtryck ? Har inte kollat på det däcket du beskriver, men det känns som det är maxtrycket som beskrivs. Speciellt på vintern så känns det som lägre tryck är att föredra...

Junioren

Tycker oxå det låter väl mkt men det står faktiskt inget om maxtryck bara: Inflate to 4,5 (65psi)
Så om ingen "hindrar" mig så blir det bara 3,0 (44psi)

/Janne
 
Kör på Schwalbe marathon winther och provade först att köra med lågt tryck för att sedan höja till max tryck, någon märkbar skilnad i grepp kunde jag inte märka men en stor skilnad i hur det rullade. Nu rullar jag på "rätt" tryck enligt schwalbes tabell, det rullar i stort sätt lika lätt som max tryck.
 
Jag kör på likadana Hakkapelitta och började med lagomt mycket luft i. Men det gick så tungt, rullade knappt i backarna.
Pumpade i mera varje dag och lite över 4 kg började det knaka i hjulet, då fick det räcka.
Hade semislicks på innan jag satte på dubbdäcken, så det kanske blev lite för stor skillnad direkt?

Cyklar dagligen till och från jobbet och har en riktigt rejäl backe där jag konstaterat att trots hårdpackad snö så går det att bromsa fullt längst ner utan problem. Att ta sig upp går också lika bra, den lilla bit jag måste stå upp kan bakhjulet slira lite ibland, men då är det inte så mycket tyngd på det heller.

Däremot kurvorna... har blivit några hårresande tvåhjulssladdar på fel ställe. Numera alltmer sällan då jag lärt mig av misstagen.

Men jösses vad cykeln går tungt när det är kallare än 20 minusgrader! Och inte funkar bakväxeln något vidare efter 10 minusgrader. Fryser ihop helt enkelt.
Vid 25 grader tappade jag drivningen när jag slutade trampa, fick trampa mycket sakta eller stanna för att det skulle greppa och sen försöka hålla tempot, har ju lärt mig hålla cykeln rak i kurvorna:)
Funkade somvanligt igen när det blev lite varmare 17-18 minusgrader.

Fins det något jag kan/borde göra åt det?

//A
 
Ok men Utsidan brukar lösa det mesta så jag håller mig här ett tag till ;)
Kollade mitt däck å det har bara 106dubbar å mitt tidigare från Biltema som dock inte höll nån längre tid hade faktiskt 280dubb!

Jag tror inte att det ska behövas eftersom du har ju bra däck, men man kan få från samma tillverkare däck med runt 300 dubbar:

http://www.cyclecomponents.com/1/sv.../komponenter/dack/26-3/dack-dubbat/index.html

NB: priset du ser gäller 2 däck (ett par).

Jag kör med Nokian W240 på 622-40 storlek. Riktigt bra däck, men man får mycket motion. De biter in i vägen när den är bar. Det är säkert en gummiblandning som är optimerat för norden (mjuk). Hellre ansträngar jag mig lite än ramlar.
 
Med tanke på den mängd snö som fallit och avsaknad av snöröjning värd namnet, i alla fall här i Stockholm, skulle jag inte köra med några dubbdäck med färre än fyra rader dubb (W240 och bredare). Antalet är mindre viktigt då de med två rader inte biter när man kör på skrå och liknande. Greppet är en kombination av friktionen från gummit och dubbens bit och med för högt tryck får du inte bara en stötig färd utan även större risk att det släpper. Trycket är helt beroende på din vikt och övrig last. En tumregel när du provar dig fram är att börja vid halva max trycket och sedan välja lägsta möjliga som känns bra utan att däcket saggar för mycket eller krängs av.
 
Men jösses vad cykeln går tungt när det är kallare än 20 minusgrader! Och inte funkar bakväxeln något vidare efter 10 minusgrader. Fryser ihop helt enkelt.

Samma sak här. Jag funderar på att plocka av bakväxeln och avfetta den fullständigt.

Så gör man med mekaniska kameror när det är mycket kallt. Det är smörningen som blir tjock och seg.

Stackars vintercyklar får stå ut med så mycket och får så lite tack :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MP Vilket däckstryck? Mountainbike 7
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.