Vilket däckstryck i dubbdäck?

....W106 tycker jag är en riktigt dålig produkt.

Tja, helt nöjd var jag tydligen inte eftersom jag bytt bort mina. Men det var mer för att hitta nåt bättre än för att bli av med ngt dåligt - om nyansskillnaden går fram.


....Jag hade mycket hellre sett däck utan dubb i mitten men dubb på sidorna än tvärt om.

Inte jag. Jag hade ett par Schwalbe snow &stud (eller nåt åt det håller) med ungefär samma dubbantal som 106-orna. De hade dubbarna utåt sidorna och sen en kul anvisning om att man skulle sänka däckstrycket när det blev halt för att släppa ner dubben på isen. Resultat: bakhjulssläpp vid inbromsning och framhjulssläpp vid stigningar där jag behövde mycket vikt på bakhjulet.
Vintertid är jag så långsam runt hörnen ändå, så dåligt grepp vid nedlägg har inte känts som någon begränsning. Kändes som om de rullade lätt.
Dessutom så hjälpte dubbknattret till att rensa väg mellan fotgängarna...

Det var främst två orsaker till att jag skaffade andra:
-106-orna greppade riktigt dåligt så snart det blev lite mer snödjup
-uppe på platt is gick det väl bra, men körde man på en isvalk ute på gatan allt annat än vinkelrätt så var det som att försöka ta sig upp på en trottoarkant i alltför flack vinkel - man kasade bara iväg.
Det sistnämnda var det riktigt läskiga, det dåliga moddgreppet var egentligen mest irriterande. Sällan förenat med någon större fara att bara bli stående.

....Jag har även ett par ... W240 ...

Vad tycker du om dem? Jag kan tänka mig lite bättre grepp fram på pendlaren efter en nära-bilen-upplevelse häromdagen. Har sett både ett par beggade W240(26"), och ett par beggade W288 här i trakten. 288-orna måste väl vara några år gamla vid det här laget, vet inte när de gick ur produktion.
....Jag har även ett par ...W160 som funkar bra till pendling
Jag har kört W160 den här vintern. Luftar man ur en del så styr de bra mycket bättre i modden, så det har jag gillat. Däremot så har det gått förbaskat mycket långsammare/trögare hela vintern. Det är naturligtvis inte bara däckens fel, men jag tycker att nån "snabb" repa borde det väl ha blivit ändå.
 
Jag pendlar på W240 700c och tycker de är en utmärkt kompromiss mellan rull och fäste. Kan inte uttala mig om 26"-varianterna dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MP Vilket däckstryck? Mountainbike 7
sebastiansthlmutsidan Dubbdäck Mountainbike 0
Mezzner Dubbdäck Mountainbike 34
kallaka Dubbdäck? Mountainbike 6
Pampero Dubbdäck Mountainbike 11
thelleberg dubbdäck Mountainbike 20
utter Vilka dubbdäck rekommenderas? Mountainbike 7
anwi Dubbdäck Mountainbike 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.