Vilket bränsle har högst effekt?

Re: Re: Önskvärt

Mathew; sa:
Men jag ber så mycket om ursäkt!

/Mattias

Tycker jag inte att du har någon större anledning att göra. Har du inte begått större synder än så lär du nog komma förbi Sankte Per om du blir ihjälslagen av någon "forumtaliban".

För att försöka komma med ett svar på den ursprungliga frågan så hittade jag några tabeller i en gammal bok som heter "Bilmotorer och motorbränslen". Det tycks som om alla någorlunda lätta kolväten har ungefär samma energiinnehåll per kilo. Vanlig bensin och fotogen har lite högre densitet än hexan, heptan etc så du kan få med lite mer energi i en literflaska, men skillnaden är inte så stor.

Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är ju skillnad på effekt, uttagbar energi och energiinnehåll.

Energiinnehållet är lätt att slå upp i tabeller.

Effekten på köket beror till stor del på brännarkonstruktionen. Både en fotogenlykta och en stormlykta går på samma fotogen, men stormlyktan har ju mycket högre effekt tack vare förgasningen av bränslet.

Och sen hur mycket av bränslets energi som man tar tillvara beror ju förutom på brännarens konstruktion även på kombinationen kokkärl, vindskydd etc.

(Som exempel på det där med effekten minns jag att jag läste om nån som flydde från nåt öststatsland med en hembyggd luftballong. Han hade länge problem med att få tillräcklig effekt på brännaren tills hans såg ett program på TV om ballongfärd och såg förgasningsslingorna som sitter runt brännaren.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips