Vilket av dessa två tält skulle klara sig i skogsmiljö på vintern.

Hej eftersom jag är mer i skogslandet på vinter än på sommaren. Så undrar jag om vilket av dessa tält skulle passa mig bättre på vintern i skogslandet?

Arctic Alpine Design Wbt 2 eller Arctic Alpine Desing Veloce eller Carinthia Bivy bag Explorer Two plus?.

är på sommaren i fjällen och i skogen på vintern
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Du klarar dig med vilket som, det är mer en fråga om hurudant friluftsliv du vill leva.
Det är bekvämare med tält, du kan skydda dig bättre från naturen, laga mat, byta kläder o.s.v "inomhus". Men det är kanske inte därför man ger sig ut.
Bivy med en lätt tarp till är en riktigt bra kombination i skogsmiljö, speciellt om man gillar att ha en lägereld.

/ Jesper
 

68678

Avslutat
Jag är skeptisk till Bivy bags. Jag har egentligen ingen erfarenhet alls av dom men i mina tankar skriker ordet "kondensfukt" hela tiden, även om den är gjord av GTX. GTX-membranet fungerar inte särskilt bra i minusgrader. Om man befinner sig i skogslandet vintertid så förstår jag inte vitsen med Bivy bags. Med en rejäl vintersovsäck i kombination med en tarp så känns bivy bagen överflödig. Tårta på tårta liksom. Det är klart att den skyddar sovsäcken mot glödloppor från elden men ett sådant skydd kan ju improviseras med vilket trastyg som helst. Om man kollar priset på Carinthias bivybags i GTX så borde man bli avskräckt.

Oavsett vilket av tälten du väljer så får du mer för pengarna än om du köper Bivybagen som dessutom väger lika mycket som det mindre av tälten.
 
Har prövar flertalet bivybags och byter dem helst mot ett 2p tunneltält vare sig det gäller vinter eller sommar. Men skall man i fjällen bära mycket mat eller något annat kan jag acceptera ett 1p tält sommartid.
I Arctic Alpine Design WBT (2) har du ett välfungerande åretrunttält.
go tur
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Frågan handlade om vinterturer i skogsterräng.
Själv tycker jag att det är trevligare att sova i bivy vintertid i skogen, man är liksom närmare naturen än i ett tält. Men för allmänt friluftsbruk är tältet mer mångsidig. (Vilket inte trådskaparen frågade efter)
En tarp håller inte säcken fri från drivande snö, men behövs för att ha grejerna (och huvudet) under.
Kondens har jag inte upplevt som något större problem, det är värre i tält om det inte blåser.

Sen handlar det mycket om i vilken friluftstradition man är uppväxt- eller skapat sitt friluftsmedvetande i. (om ni förstår vad jag menar)
/ Jesper
 
Frågan handlade om vinterturer i skogsterräng.
Själv tycker jag att det är trevligare att sova i bivy vintertid i skogen, man är liksom närmare naturen än i ett tält. Men för allmänt friluftsbruk är tältet mer mångsidig. (Vilket inte trådskaparen frågade efter)
En tarp håller inte säcken fri från drivande snö, men behövs för att ha grejerna (och huvudet) under.
Kondens har jag inte upplevt som något större problem, det är värre i tält om det inte blåser.

Sen handlar det mycket om i vilken friluftstradition man är uppväxt- eller skapat sitt friluftsmedvetande i. (om ni förstår vad jag menar)
/ Jesper

jag går mest själv under sommar som vinter.
brukar gå upp och ur sovsäcken, ligger ej kvar i den.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.