Vilket är det största problemet vid längre vandringar/ camping?

Vore intressant att veta vad alla tycker :) själv tycker jag att matförvaringen kan vara jobbig då allting bara ligger löst i väskan. Måste komma på något bättre sätt..

Aldrig brukat packpåsar? Plastkassar? Plagg kan vikas a la regnkappevikning till en liten kudde etc.

Matpaketet brukar växa med en liter om dagen men det brukar ändå få plats. Vatten väger.

Tror nästan att du trollar.

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej,
Tidigare förvarade jag nästan all mat i en enda väska typ tjockare plastpåse med följd att jag hade svårt att hitta det jag ville komma åt plus att väskan tog stor plats i säcken.
I år investerade jag i packpåsar från Sea summit i olika färger och storlekar. Förutom att jag använde de för att packa ner mina kläder kom de även till användning för att förvara maten. Delade på storleken och färgerna på ett sätt så det var lätt att hitta var jag hade förvarad vad. Vid rast enkelt att ta fram rätt påse, är det blött i marken inga problem då påserna är vattentäta. Bra att greppa handtaget och ibland hängde jag en påse utanför min ryggsäck om jag ville komma åt snabbt en energiebar eller annat. Det blev också mycke lättare att packa säcken och fylla de små utrymmen.
Enda nackdelen är att de är rätt dyra men å andra sidan är det en engångskostnad för de håller länge.
Mvh. Veni

Ombytligt väder.

Jag är i själ och hjärta en inbiten katastrof för en ordningsman. Skulle det vara på det viset att
jag har ett ombytligt väder så tar det inte många timmar innan jag börjar fundera på att packa i
sopsäckar istället, kaos råder, kanske därför jag trivs så bra med mina kanadensare.
Bara att fylla på sas.

Glenn

Det som jag upplever som största problemet är väl att få med sig all mat som man behöver.

Sen kan det, om vädret är jobbigt, vara lite slitigt att hålla sig torr. Men det brukar räcka med en uppehållsdag med lite vind för att få allt torrt igen.

"Problem" kanske man inte ska kalla det, men det största hindret som jag brukar ha är att hitta ork och kraft även i mitten av turen. I början har man alltid energi, och i slutet börjar man se målet, men just i mitten, när man inte har ätit för bra under ett par dagar.

Och det gäller både för två veckors turer, som fem månaders turer. Det är inte så mycket som skiljer sig åt, mer än dagarna just.

Att inte irritera sig för mycket på vandrarkamratens later, t.ex. hur denne sitter efter några veckor tillsammans ute utan kontakt med andra.

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips