Vilken termos är bäst?

Jag har en 0,7 och en 0,35 liters från Primus. Den stora klarar av att ha "hälla-vatten-i-påse-frukost" temperatur till iaf kl16 om den fylls kl 0800 och det är +5-10grader ute och den legat isolerad med extra-tröjan under dagen enligt eget test ;) Då hade jag värmt upp termosen med en omgång varmt vatten innan jag fyllde på med det jag hade med mig. Den lilla vet jag inte hur länge den höll då eftersom jag använde slut den vid lunch...

Instämmer med tidigare skribenter. I familjen har vi ett gäng termosar av olika ursprung, den klart bästa är en enliters Thermos Black Pearl. Lätt, håller värmen bra, smäcker och med bra kork.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tycker det är trist att de flesta företag har lämnat skruvkork och gått över till tryckkork. Det är betydligt svårare att diska en tryckkork och blir alltid några droppar kaffe liggandes i pipen. Ser faktiskt inga fördelar med de moderna korkarna.

Har en mängd olika termosar, vad jag konstaterar är att märket Thermos är betydligt bättre än "no name".

När jag köpte mina "Thermos" har de haft olika korkar lite beroende på modell, både skruvkork och tryckkork. det fina är att dom är utbytbara mellan modellerna så jag kan välja vad jag vill. Tryckkorkarna kan skruvas isär för lättare rengöring.

Tryckkork är säkert jättebra i svampskogen, skogsmulle, militärövningar och skridskoturer.

Men när det är riktigt kallt är det värdelöst eftersom dom riskerar att frysa sönder på att den lilla skvätt vatten som stannar i korken blir is. Sen är det svårare att diska om man har annat än vatten i och så låter korken varje gång man öppnar och stänger. Om jag skulle köpa ny thermos skulle jag absolut välja en med skruvkork.

Jag har en primus 0,75 som håller värmen riktigt bra om man förvärmer den först. Klarade utan problem 10 timmar på isen i när det var runt noll grader.

Jag gjorde ett litet test. I går kväll innan jag lade mig plockade jag fram följande ur skåpen:

-No name-termos från 80-90-talet, 0,75 liter.
-Arméns fältflaskeformade termos av kanadadensisk tillverkning (DEW), 0.75 liter.

Båda rumstempererade. Så fyllde jag dem med kokande vatten och lade längst ner i kylskåpet där temperaturen är 4-5 grader. Efter 11 timmar tog jag ut och mätte temperaturen.

-No name: 75 grader C
-Arméns: 67 grader C

Nu vill jag vet vad en Thermos termos gör :)

Jag gjorde ett litet test. I går kväll innan jag lade mig plockade jag fram följande ur skåpen:

-No name-termos från 80-90-talet, 0,75 liter.
-Arméns fältflaskeformade termos av kanadadensisk tillverkning (DEW), 0.75 liter.

Båda rumstempererade. Så fyllde jag dem med kokande vatten och lade längst ner i kylskåpet där temperaturen är 4-5 grader. Efter 11 timmar tog jag ut och mätte temperaturen.

-No name: 75 grader C
-Arméns: 67 grader C

Nu vill jag vet vad en Thermos termos gör :)

Underbart!! :)

Jag inhandlade en Thermos 0,5 l igår, efter att de flesta ju verkar tycka att den är bra. Jag ska absolut göra testet så snart jag fixat en termometer.

Någon annan får gärna testa Thermos 0,75 l för att jämföra med ditt test!

Vad behöver man för sorts termometer för att mäta temperaturen på vätskan?

Edit:

PS. Finns det inte risk att kylskåpet värms upp..?

Stektermometer alkohol :)

Angående uppvärmning av kyslskåpet så ska det inte vara nån fara om termosen är juste. Det fina med ståltermosar är att man direkt känner om det är fel på den när man fyller den. Värme avgår ju helt uppenbart men det bör väl ända vara så pass marignellt att kylskåpets termostat klarar att hantera det

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips