Vilken svamp har vi plockat?

Snacka om svampår!

Förra helgen hittade jag ca 4 liter kantareller och 3 kassar (minst 15 kg, lättaste påsen bottnade köksvågen som går till 5 kg...) med karl johan och detta på bara ett par timmar.
Sedan var det mindre roliga, rensa och skära ner till torkning, men nu har jag ett par liter torkad karl johan till vinterns pastasåser mm. Å andra sidan tittar jag nu ut i hallen där står två påsar till från morgonens attack i skogen, dax å börja rensa igen...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kanon att ni plockar soppar och inte andra sorters svampar då ni är lite osäkra! Ser jag en rödhattig sopp så plockar jag den och tillagar. Soppar med bruna hattar är jag lite osäker på då det smyger omkring några riktigt dåliga sådana. Jag kan bara rekommendera en svampbok och den är redan nämnd och länkad till :)*.

*Jag får på inget vis betalt för att rekommendera den boken, den råkar bara vara bäst.

Vilka?

Vilka brunhattade soppar menar du skulle vara riktigt dåliga? Måste jag inleda en omedelbar förtroendekris med min svanpbok (Knudsen)? Själv undviker jag bara dem som får starkt avvikande färg när man skär i dem och de som har grå/gråvita hattar eller röda rödgula rör.
Nummer två av strådstartarens svanpar är en smörsopp och den är god, men svår att få händerna rena efter... Hälsar Anna

De dåliga sopparna är väl gallsopp och djävulssopp. Gallsopp smakar förbaskat starkt, så man märker direkt om man bara provsmakar lite, och djävulssopp ser ju för hemsk ut (och finns bara på Gotland?)

De dåliga sopparna är väl gallsopp och djävulssopp. Gallsopp smakar förbaskat starkt, så man märker direkt om man bara provsmakar lite, och djävulssopp ser ju för hemsk ut (och finns bara på Gotland?)

nja växer endast med säkerhet på gotland, man jag har faktiskt sett en i skåne. Giftig är den ju i alla fal men den går ju inte att förväxla med någon annan sopp.
280px-Boletus_satanas.JPG

sen är ju gallsoppen oätlig och eldsoppen också giftig, speciellt i samband med alkohol.
resten av de vanliga sopparna ska vara ätliga.

Vilka brunhattade soppar menar du skulle vara riktigt dåliga? Måste jag inleda en omedelbar förtroendekris med min svanpbok (Knudsen)? Själv undviker jag bara dem som får starkt avvikande färg när man skär i dem och de som har grå/gråvita hattar eller röda rödgula rör.
Nummer två av strådstartarens svanpar är en smörsopp och den är god, men svår att få händerna rena efter... Hälsar Anna

Det finns flera riktigt bra soppar som blånar när man skär i dem. Faktum är att alla soppar duger fint som matsvamp, bortsett från gall-, eld- och djävulssopparna. Några av dem ska man helst torka först, därför att de blir godare då. Gäller framför allt sandsopp, som är trist otorkad, men faktiskt lär ska vara ett bra (och betydligt mindre giftigt) alternativ till murkla som torkad.

Fast det har jag inte hunnit pröva än.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips